Hell Spawn

 

TRÆLS

Hell Spawn » Interviews » TRÆLS

Het gebeurt dezer dagen maar weinig meer dat een nieuwe band je nog van je sokken blaast... Wel, de 4 heren van Traels deden dat mits hun sublieme debuut "The abyss within". Sfeervolle progressieve metal die je vanaf de eerste deuntjes als het ware meeneemt naar een andere wereld.

Written by Nico

TRÆLS

Muzikaal zijn er hier en daar wat raakvlakken met een Vola, maar toch mogen we stellen dat dit viertal best over genoeg eigen smoel beschikt! De hemelse zang van drummer Jason Van Acker is echt een meerwaarde voor de muziek van Traels. We schotelden de sympathieke drummer/zanger enkele vraagjes voor.

 

Jason, je was enige tijd geleden een nieuw project gestart, HIRO, maar na de release van de eerste EP kwam daar abrupt een einde aan. Wat ging er mis?

Een band is soms een complexe dynamiek, en als je niet meer op dezelfde lijn zit, is het soms beter om er een punt achter te zetten. We hoeven daar niet te veel op in te gaan, want ik wil vooral de focus leggen op het positieve en op het verhaal dat we met TRÆLS willen schrijven.

 

Is TRÆLS voortgekomen uit de as van HIRO, of verliep dat anders? Vertel eens, en stel de bandleden aan ons voor. Jullie komen immers uit behoorlijk verschillende genres.

Na HIRO beseften we al snel, samen met het merendeel van de band, dat we absoluut muziek wilden blijven maken. Niet lang daarna kwamen we opnieuw samen in mijn homestudio om iets nieuws te creëren, zonder beperkingen, vrij om te doen wat we echt graag doen: muziek schrijven, repeteren, opnemen en zien waar het ons brengt. Korneel en Kristof waren de eersten die zich weer aansloten, en Sven volgde iets later. We misten een tweede gitarist, en ik wist dat hij qua stijl én persoonlijkheid perfect in de groep zou passen. Korneel speelde jaren geleden bij In Quest, een topband die zowel nationaal als internationaal zijn strepen heeft verdiend. Later speelde hij in verschillende andere bands, waaronder VNNA. Kristof heeft al jaren podiumervaring en speelde onder andere bij Regression en Spoil Engine. Sven was jarenlang mijn gitarist bij Dedicted. Na die band bleef hij vooral zelfstandig muziek maken. Zoals gezegd speelde ik zelf jarenlang samen met Sven bij Dedicted. Daarnaast drumde ik de plaat in voor Resistance - "2 Sides of a modern world" en deed ik enkele shows met hen. Ook Master Of Waha was een project waar ik aan meewerkte.

 

Jullie debuut The Abyss Within was oorspronkelijk bedoeld als een instrumentaal album. Wat bracht jullie ertoe om toch zang toe te voegen? Iets waar wij persoonlijk heel blij mee zijn!

Klopt, het oorspronkelijke plan was om het volledig instrumentaal te houden. We hadden ook niet echt zin in de eindeloze zoektocht naar een zanger. Toen we bij Ace Zec aankwamen om de drums op te nemen, hadden we een stuk of acht nummers klaar. Op drie à vier daarvan zaten al wat zangideeën, maar in beperkte mate. Ace hoorde dit en merkte op dat onze structuren nóg sterker konden worden met een extra zanglaag. Dat zette ons aan om toch meer vanuit zangperspectief te gaan bijschrijven.

 

"The abyss within" is verkrijgbaar als limited edition op cd en vinyl. Hoe loopt de verkoop en hoe zijn de reacties?

De verkoop loopt echt goed, moet ik zeggen. De recensies die we krijgen zijn vrijwel altijd positief. Bekendere magazines zoals Rock Tribune en Aardschok waren lovend, en het is altijd tof om zulke mooie woorden te lezen van mensen die er verstand van hebben.

 

Tot nu toe hebben jullie al twee succesvolle concerten achter de rug. Hoe kijken jullie daarop terug?

Die shows en de sfeer eromheen zijn precies waar we als band gelukkig van worden. Op het podium kunnen doen wat we graag doen, achteraf wat bijpraten met vrienden en zelfs al een aantal fans-dat geeft echt een goed gevoel. Uiteindelijk was dit ook het doel toen we TRÆLS begonnen: muziek maken, repeteren, opnames doen en live spelen om toffe avonden te beleven. Op termijn willen we natuurlijk ook grotere podia bereiken.

 

De focus ligt nu vooral op live shows, maar we hoorden dat het niet zo makkelijk is om overal binnen te komen.

Alle begin is moeilijk, dat is nu eenmaal zo. Toch merken we dat er steeds meer aanvragen binnenkomen, zelfs vanuit Nederland. We zijn zeer blij dat we onlangs een invitatie kregen van Progpower, toch wel een festival met enige naam! Maar eerlijk is eerlijk: we zouden er graag nog een boekingskantoor bij hebben dat ons verder kan helpen. Als we het nu eerst zelf moeten doen, is dat geen probleem. Gelukkig hebben we ook een aantal mensen in ons netwerk waar we op kunnen rekenen. Alles komt wel goed.

 

Ondertussen werken jullie ook al aan nieuwe nummers. Hoe verloopt dat? En het is misschien nog wat vroeg, maar wanneer kunnen we nieuw werk verwachten?

De nieuwe nummers komen vlot tot stand, net zoals bij de eerste plaat. We hebben altijd ideeën genoeg om iets uit de grond te stampen. Onze eerste plaat kwam uit in 2024, dus dit jaar focussen we vooral op schrijven en opnemen en de nodige shows doen. We mikken erop om in 2026 een nieuwe plaat uit te brengen.

 

Hoe ontstaat een TRÆLS-nummer? Werken jullie vanuit jamsessies, of komt iemand met een idee? En hoe past de elektronica daarin?

Korneel heeft meestal al een aantal gitaarpartijen voorbereid-soms zelfs een hele song vol riffs. Wanneer hij en ik samenkomen om de preproductie op te nemen, heb ik vaak nog een idee voor een extra riff of een detail dat we toevoegen op basis van de vibe die we samen voelen. Als de basis staat, werk ik aan de structuur, schrijf ik mijn drumlijnen en voeg ik de eerste zangideeën toe. Kristof en Sven denken actief mee om de nummers af te ronden en dat tikkeltje extra te geven. Sven schrijft bijvoorbeeld ook veel zelfstandig. In dat geval hanteren we een vergelijkbare werkwijze: zodra hij zijn riffs klaar heeft, volgen we hetzelfde proces. Wat vooral belangrijk is, is dat het eindresultaat een nummer is waar iedereen zich in kan vinden-waar iedereen zich goed bij voelt en waar ieders input in terug te horen is. Dat kan een baslijn zijn, een extra melodie, een synthpartij of een ritmische passage. De elektronica voegen we toe waar nodig. Soms gebeurt dat pas op het einde, soms maakt het al vanaf de preproductie deel uit van het nummer. Daar zit geen vaste lijn in. Het is ook niet altijd noodzakelijk, "Illusive" is daar een goed voorbeeld van.

 

Als afsluiter, wie is verantwoordelijk voor het prachtige artwork dat jullie gebruiken?

Korneel is onze man voor al het grafische werk. Als grafisch vormgever weet hij precies wat hij doet. En als je daar dan nog een originele twist aan kunt geven, maakt dat het geheel net dat tikkeltje cooler. Bedankt voor dit gesprekje en de support die we van jou al gekregen hebben, en verder willen we graag iedereen bedanken die ons tot nu toe heeft gesteund. Merci! Hopelijk tot snel op een of ander podia!

https://traels.bandcamp.com/javascript:mctmp(0);

 

 

4 april - Aeveris + Traels : Kid's Rhythm 'n' Blues Kaffee - Antwerpen
5 april - Traels + Vesper + Aeveris : DVG Club - Roeselare
5 oktober - Progpower : Baarlo - Nederland

CD of the month

Image XIII DOORS

Into The Unknown
Eigen Beheer
Cd van de maand maart 2025

Previous CD of the month

Army Of Trees
Season Of Mist
Cd van de maand februari 2025

  • CCN Systems NV
  • Instath BVBA
  • Combell NV
  • Knowledge BVBA NV

© 2002-2025 Hell Spawn, all rights reserved.

Hosting and customn CMS made by VideoStore.be and Igor VC