Hell Spawn

 

FIREFORCE

Hell Spawn » Interviews » FIREFORCE

Het zijn roerige tijden geweest binnen de FireForce rangen, maar uiteindelijk is de band er sterker uitgekomen! De bands nieuwste album is een knaller van jewelste en is meer dan klaar voor de strijd! Tussen het poetsen van zijn tanks en het aanvullen van de munitie had bandleider Erwin de tijd om ons even te woord te staan om het een en het ander wat toe te lichten!

Written by Nico

FIREFORCE

Dag Erwin laat ons eerst eventjes terugkeren naar een wat mindere periode! Toen er desertie binnen de rangen was uitgebroken! Ik weet nog dat je me toen in 2018 vertelde dat dit kwam zonder het binnen de band te bespreken, etc. Hoe kwam dat over, en wat waren je eerste gedachten, opgeven of wonden likken en dubbel zo hard terugslaan?

Wat denk je!? Je kent me al langer dan vandaag. Ik vind het getuigen van totaal respectloos gedrag als je zoiets op sociale media moet lezen zonder eerst op de hoogte gesteld te zijn. Ik was er even niet goed van, ik had eerst een paar seconden nodig om te realiseren wat er gebeurde, én zou dan onmiddellijk keihard terugslaan. Het is niet omdat er iemand de kolder in zijn kop heeft dat ik over mij moet laten lopen hé? 

 

Enige tijd later was de band al snel terug met gitarist Marcus Forstbauer die de band al eerder uit de nood hielp, en Søren Adamsen. Maar Søren was na enige tijd ook terug verdwenen, kun je dat eens toelichten?

Søren was van job veranderd en moest meer in de weekends werken. Hij zag er tegenop om nog veel te reizen om shows te spelen, waarvoor alle begrip. Hij is een fantastische zanger/entertainer, een prachtige mens, en heeft écht metal door zijn aderen stromen. Een kerel naar mijn hart, en kijk maar eens wat hij nu met Denied doet - geweldige band! En aangezien concerten afzeggen niet in mijn agenda staat, zolang het vermijdbaar is, werkten we de rest af met gastzangers. Zolang we geen vaste zanger hadden heeft Johnny Vox (Van Syrence en Stanford Prison Band) ons geholpen. Ook een geweldige mens van karakter, en ook weer vrienden voor het leven.

 

Nu is er de vierde langspeler, waar jullie nu als viertal fungeren, want jullie nieuwe zanger is ook gitarist etc... Hoe zijn jullie bij Matt (Nightmare) terecht gekomen?

Ik kende Matt al vanaf 2012, toen we samen met Nightmare en Crimson Glory getoerd hebben. Vanaf het eerste moment in 2012 dat we elkaar ontmoet hadden, was er een "click", maar waar verder niets concreets mee gebeurd is. Hij had ons ondertussen ook al een paar keer live geholpen toen Marcus wegens omstandigheden niet beschikbaar was. Marcus en Matt zijn ook vrienden, dus van het ene kwam het andere. Toen de ruwe opnames voor het nieuwe album bijna klaar waren, liet Marcus weten dat hij wegens beroepsverplichtingen niet zou klaar geraken met de solo's en melodielijnen binnen de gevraagde termijn, en dat het sowieso moeilijk zou worden voor zijn engagement naar de band toe. Dit laatste ook wegens een carrièreswitch. Matt was onmiddellijk bereid om de taak van vaste sologitarist op zich te nemen, maar we hadden op dat moment nog steeds geen zanger. Omdat we wisten dat Matt ook kon zingen, was de vraag snel gesteld, en na een testopname van een nummer wisten we: dit is het!

 

Jij bent de main songschrijver binnen FF, hadden de andere leden enige inbreng en heeft Matt ook enige bijdrage kunnen leveren?

Wel, als ik een nummer schrijf, mag daar weinig of niets aan veranderd worden. Uiteraard mag/moet elke muzikant zijn deel invullen naar eigen vermogen, maar structureel blijft het (meestal) zoals ik het gemaakt heb. Het is niet dat ik het niet toelaat dat anderen ook nummers schrijven, maar dat is in het verleden, op één uitzondering na ("Words Of Hatred" met Christophe) nog nooit het geval geweest. Tot nu dus. Matt liet me een riff horen waar ik onmiddellijk een zanglijn ophad, en zodoende was het eerste nummer in samenwerking geboren; "Tale Of The Desert King". En zoals al gezegd heeft Matt ook alle solo's en melodielijnen voor het hele album geschreven.

 

Voor het hoeswerk zijn jullie terug naar Eric Phillipe getrokken en die heeft er terug een heus meesterwerk van gemaakt! 

Ik werk al jaren met Eric samen, hij is ook een échte vriend én ik hou van zijn stijl. Ook hier volgen we eigenlijk een vast stramien. Ik bezorg Eric een aantal (ruwe) nummers en alle teksten. Daar gaat hij dan zijn gang mee. In dit geval heeft hij zich laten inspireren door het nummer "March Or Die" over het Franse vreemdelingenlegioen tijdens de slag bij Camarón in 1863 in Mexico. En in de band is het nu het omgekeerde, en is de Fransman de vreemde eend in de bijt, haha! De hoofdfiguur is trouwens weer onze "Deathbringer", die op al onze hoezen voorkomt (Behalve op de "The Iron Brigade" ep).

 

Jullie zijn weg van bij LMP en zitten nu bij het Griekse ROAR, hoe zijn jullie als Belgische band daar terecht gekomen?

ROAR toonde interesse in ons omdat onze producer, Lia (RD Liapakis), zijn band, Mystic Prophecy, ook bij hen zit, en gaf ons interessante voorwaarden. Ze kennen zijn stijl en weten dat hij klasse producten aflevert. Het is ook fijn samenwerken met de mensen achter het label. De Grieks/Duitse connectie is trouwens een constante in de FF geschiedenis.

 

Voor de productie deden jullie deze keer niet alleen beroep op Liapakis (Mystic Prophecy, Steel Prophet,..) maar ook op Bob Briessinck (ex Bloodrocuted)! Vertel ons eens iets meer over hoe jullie bij hem terechtkwamen wat zijn input was en die van Lia van zijn kant?

Bob is al een tijdje onze soundengineer, en heeft ook een eigen studio, Breeze Inc. Omdat ik zeker wist dat Bob voor kwaliteit kon zorgen, hebben we deze beslissing genomen. Het was de eerste keer dat er mij een kwalitatief alternatief voor de Duitse studio aangeboden werd. We zouden maar gek zijn om dit niet aan te nemen. Het was een zeer aangename samenwerking met Bob. I really like his no-nonsense attitude. Hij is een zeer getalenteerde muzikant/soundengineer en heeft enkele zeer interessante suggesties gedaan waar ik hem zeer dankbaar voor ben. Langs de andere kant is Bob dan weer niet zo sterk in vocal coaching, en daarom zijn we, omdat het Matt's eerste échte ervaring als "metalzanger" in de studio zou zijn, terug naar Duitsland getrokken. Daar heeft Lia hem met raad en daad bijgestaan. En omdat Matt een open-minded persoon is die altijd wil bijleren, was het een mooie samenwerking met prachtig resultaat! De eindmix werd dan gedaan in Zweden, door Henrik Udd. Bekend van onder andere werk van Hammerfall, Powerwolf en At The Gates.

 

Voor de eerste keer verschijnt een Fireforce album ook elpee, blij hiermee? En zit er een kans in dat de vroegere cd's ook nog op vinyl verschijnen?

Uiteraard ben ik daar blij mee. Tegenwoordig is het toch ook wel iets waar de fans om vragen. En geef toe, als je zo een knoert van een lp met zulk prachtig artwork in je handen houdt wordt je toch warm vanbinnen? Haha! De vroegere cd's op vinyl? Zeg nooit nooit, maar die zijn in handen van LMP en ik heb geen idee wat die er ooit nog mee gaan doen.

 

De titel Rage Of War, vertel eens iets meer daarover, speciale betekenis?

Soms helpt de woede over een bepaald voorval, om je energie te geven om die tegenslag te overwinnen. Dus woede kan een positieve "vibe" hebben, maar je moet het kunnen kanaliseren. Ik kan zeker zeggen, dat er door de jaren heen, een bepaalde woede in mij er steeds voor gezorgd heeft dat ik in een "no time" "back on track" was. En dat is nog altijd beter dan iemand de schedel inkloppen. En een tweede betekenis: kijk naar de wereld rondom... 

 

Je hoofdthema is voornamelijk historisch en oorlogen, enige toelichting bij sommige songs?

Wow...daar kan ik wel een paar uur over uitweiden. Ik lees heel veel historische boeken, ik zoek heel veel op, ik kan geen straat indraaien of ik bedenk welke geschiedenis hiermee verbonden is. Ik kijk naar de wereld op een andere manier vrees ik. Maar het zijn meestal de zaken die onmiddellijk in mijn brein blijven plakken die een song halen. Bv. "A Price To Pay" is een "tweet" van een bepaalde persoon over een gebeurtenis in een ver land. En dan bedenk ik mij dat er altijd wel ergens een prijs te betalen is voor een bepaalde gebeurtenis. Oog om oog, tand om tand. "Ram It" gaat over een piloot uit WW2 die zich met zijn toestel op een bommenwerper werpt, omdat zijn munitie op is. Wat bezielt zo een man om zich op zo een manier op te offeren voor zijn land? Dat was geen hersenloze terrorist hé? Of "108-118", over de Kursk. 108 meter diep, 118 levens verwoest. "Running", gaat over de Zulukrijgers die tientallen kilometers aan één stuk konden lopen, om zich dan nog met ware doodsverachting op de vijand werpen. En voor de rest verwijs ik naar de teksten die bij de cd en lp bijgevoegd zijn, haha!

 

Jullie schreven tussen al het geweld in ook jullie eerste ballad ? Vanwaar kwam dat ineens?

Kijk, ook over onze Belgische krijgsgeschiedenis schrijf ik. Bv "MN29" en "Iron, Steel, Concrete, Granite" (Over de aanval op fort Eben-Emael). Maar in de meer nabije geschiedenis, zitten de in Rwanda vermoorde 10 Belgische para's, toch nog iets verser in het geheugen. Ik voelde aan dat deze jongens nog nét dat ietsje meer verdienden, en dat er daarom een meer ingetogener nummer bijhoorde. De stem van Matt is warm en gevoelig, en hij brengt nog een extra dimensie in het nummer, iets wat vroeger nooit gekund had.

 

Op de cd ontbreekt jammer genoeg het fantastische Tale of The Desert King, welke (naast de ballad) een heel andere kant van Fireforce laat horen, waarom toch niet op de cd? Vertel eens iets meer over deze song want daar werkte je samen met Matt aan niet?

Wel, zoals ik al vertelde liet Matt me een idee van een riff horen. Het was de intro en wat het eerste zangstuk moest worden. Hij zat vast en had geen refrein. Toen ik het hoorde kreeg ik flitsen in mijn brein; het moest iets "woestijnig" worden! Ik kreeg beelden van Lawrence Of Arabia voor mijn ogen, schreef de tekst, kweelde de zangstukken en het refrein op een opname en Matt werkte het af. Ge gaat het niet geloven maar dat nummer was op minder dan 4 uur klaar. Vanaf dat we dit hadden, hebben we het deftig opgenomen, want ik wilde absoluut dat dit nummer mee uitgebracht werd. Wegens plaatsgebrek heeft het hardwarematig enkel een plek op de vinyl uitgave gekregen, maar het is ook downloadbaar!

 

Kunnen we nog zoiets verwachten in de nabije toekomst? Wat ons betreft laat maar komen?

Natuurlijk! Matt heeft ook erg veel inspiratie en zijn nummers zijn heel goed. Dus er zal in de toekomst een andere verdeelsleutel op de FF platen staan, haha!

 

We veronderstellen dat de rupsen van de panzer ferm gesmeerd zijn en dat die klaar staat om terug menig podia onveilig te maken eenmaal deze covid ellende achter de rug is? Komt er indien mogelijk ook een Belgische release show?

Tja...het is moeilijk om hier antwoord op te geven. Alles is afhankelijk van de situatie. Momenteel kan je hier in België amper iets doen dat de moeite waard is door de Covid situatie. Je hebt de steun nodig van de grote spelers op de markt om iets te doen dat levensvatbaar is. Hebben we die steun in België? Dat zal de toekomst uitwijzen. Gaat de releaseshow in Duitsland door?

 

 Nog iets te melden?

De volhouder wint! Ik wil alle fans, vrienden en crew bedanken, die door de jaren heen trouw zijn gebleven aan mij en de band, en die ervoor gezorgd hebben dat de fire in de force bleef! You rock!

https://fireforceband.com/

 

 

 

 

 

 

 

 

Related Items

CD of the month

Image FINAL COIL

The World We Inherited
Sliptrick Records
Cd van de maand februari 2024

Previous CD of the month

Here Comes The Rain
SPV/ Steamhammer
Cd van de maand januari 2024

  • CCN Systems NV
  • Instath BVBA
  • Combell NV
  • Knowledge BVBA NV

© 2002-2024 Hell Spawn, all rights reserved.

Hosting and customn CMS made by VideoStore.be and Igor VC