Hell Spawn

 

SHANNAH

Hell Spawn » Interviews » SHANNAH

We schrijven 1991. Ondergetekende maakt al drie jaar radio op een Aalsterse, niet commerciƫle radio. Op een mooie dag ligt er een zending voor mij klaar ten kantore Radio Katanga, waar ik mijn progamma 'Delirium Tremens' had. Over ether vervuiling gesproken... Maar goed, in die zending vond ik een ep van de voor mij toen onbekende groep Shannah. Het zwarte schijfje beviel me wel en was de aanleiding om gitarist en oprichter Frank Deroubaix naar de studio te halen. Dit werd het begin van een reeks interviews (ik ben ondertussen de tel kwijt) en ik ben Frank ook altijd blijven volgen. Ook vandaag hebben we een babbel: de heruitgave van de ep "Endless" van Shannah, 25 jaar na datum aangevuld met de demo uit 1993.

SHANNAH

Frank vat aan: Na het vertrek van Stefaan uit Axel en het uiteenvallen van de band wou ik verder gaan met de nummers die waren opgenomen maar nooit zijn uitgebracht. Het zou jammer geweest zijn al de energie die we in de nummers gestopt hadden verloren te laten gaan. Ik heb toen gevraagd aan de leden of ze het zagen zitten dat ik verder zou gaan met die nummers, maar dan met een andere zanger of zangeres. Zo is Shannah eigenlijk ontstaan. Zo heb ik samen met Steef Verwee een aantal nummers gekozen om deze ep uit te brengen en de nummers werden opnieuw ingezongen door Conny Visschers. We hebben toen ook één nieuw nummer opgenomen. Eigenlijk was Shannah gewoon een project, maar die release viel heel goed mee waardoor we besloten om verder te gaan. Met vallen en opstaan hebben we de nodige muzikanten gevonden. Het muzikale klimaat in die tijd was ons echter niet gunstig. De ep kwam uit in 91, toen de groep er stond waren we al eind ' 92. Er was niet veel vraag naar onze muziek, waardoor de andere muzikanten weer gedemotiveerd raakten. Het ging zover dat de toetsenist Alain en ik de enige overblijvende leden waren. Daardoor besloten we dat het misschien interessanter was om met een volledig nieuw project te beginnen. Dat werd dan Runaway, dat ik samen met Dave Varlet en Alain De Kegel heb opgericht

Ik heb het altijd raar gevonden dat een beginnende groep meteen met een ep op de proppen kwam. Vrij ongewoon in die tijd.

Het was een duur proces, dat klopt. Maar we hadden de opnames al en we wilden niet het zoveelste demo groepje zijn. Ook de impuls van Steef Verwee was belangrijk. Het maakte natuurlijk meer indruk zo'n ep. Het duurde echter te lang voor we een volwaardige band waren waardoor het effect van de ep volledig verdwenen was. Het was zowaar een doodgeboren kindje.

Gaat het hier eigenlijk over de opnames van Axel opnieuw ingezongen door Conny of werd alles opnieuw ingespeeld?

Drums, bas, keyboard zijn hetzelfde gebleven. Ik heb wat extra accenten aan het gitaarwerk toegevoegd. Zoals ik al eerder zei, hebben we ook een extra nummer opgenomen, dat is "Always". Maar eigenlijk zijn dit dus Axel nummers. Het is allemaal in het water gevallen door gebrek aan optredens en enthousiasme van de leden. Toen "Nevermind" uitkwam was dat de doodsteek voor ons. (Frank doelt op de Nirvana plaat en de daaraan gebonden grunge explosie) 

En plots is er de vraag om die "Endless" ep opnieuw uit te brengen.

Klopt, door dezelfde mensen die Ramses en Axel hebben uitgebracht. Ik weet niet hoe ze erbij gekomen zijn, maar plots was de vraag er om de mini-lp samen met de demo opnieuw uit te brengen. Omdat het 25 jaar geleden is dat het ding werd uitgebracht, leek het mij wel een goed idee. Op de verdeling en de verkoop hebben wij geen zicht. Het is best wel leuk dat het opnieuw is uitgebracht.

Welke bands waren belangrijk voor jou?

Als tiener luisterde ik naar bands als Van Halen en AC/DC. In die tijd was alles nieuw. De jaren '80 was mijn speeltuin met bands als Maiden en Priest. Velen vonden de grunge vernieuwend in de jaren '90, ik heb dat nooit zo gezien. Het was een vrij trieste periode. Ik moest echt de moeite doen om aan releases te geraken. Vandaag is het genre er weer bovenop aan het komen, maar de scene is volledig geëvolueerd. De muziekwereld zoals we die kenden in de jaren '80, is niet meer. Daardoor komt het ook dat bands meer op tournee gaan dan vroeger. Neem nu Y&T, die hebben hier onlangs nog gespeeld, maar die hebben al een tijd niets meer uitgebracht. Touren is vaak nog de enige vorm van inkomsten.

Heeft het nog zin om vandaag met een groep te beginnen?

Eerlijk gezegd, om vandaag nog van nul te beginnen? Ik zou er toch even over moeten nadenken. Zou het zin hebben in het huidige muzikale klimaat ? 

Hoe zijn de reacties op deze heruitgave?

Ik krijg links en rechts wel positieve reacties van mensen die het tof vinden dat de ep eindelijk op cd verkrijgbaar is. Ik denk dat we in die tijd wel te weinig betekend hebben zodat de massa zou zitten wachten op een heruitgave van de mini elpee. Het label wou het uitbrengen, ik heb hen het materiaal bezorgd en daarmee is voor mij de kous af. Van een reünie is geen sprake. Enkel via de sociale media heb ik nog contact met de leden.

Filip DC

Related Items

CD of the month

Image SENTRY

Sentry
High Roller Records
Cd van de maand Maart 2024

Previous CD of the month

The World We Inherited
Sliptrick Records
Cd van de maand februari 2024

  • CCN Systems NV
  • Instath BVBA
  • Combell NV
  • Knowledge BVBA NV

© 2002-2024 Hell Spawn, all rights reserved.

Hosting and customn CMS made by VideoStore.be and Igor VC