Hell Spawn

 

DYSCORDIA

Hell Spawn » Interviews » DYSCORDIA

De naam Dyscordia is in Vlaanderen natuurlijk al meer den gekend, de West-Vlaamse band gooit per release hogere ogen en de fanschare blijft maar groeien! Onlangs verscheen hun nieuwste langspeler "Words in ruin", wederom een schot in de roos! De reacties zijn terug zeer lovend en er worden ook plannen gesmeed om zo stilletjesaan het buitenland ook te veroveren. We hadden een praatje met drumbeest Wouter Debonnet.

DYSCORDIA

Na de release van jullie "Twin symbiosis" is het behoorlijk hard gegaan voor Dyscordia. Hoe gingen jullie daarmee om?
Het is van het begin af onze bedoeling geweest om zoveel mogelijk optredens te kunnen doen, voor ons was het dus zeer positief om kansen te krijgen op meer en grotere podia na de release van "Twin symbiosis". Het was sowieso een album waar we heel trots op waren (en nog altijd zijn), dus de goede ontvangst was zeker een steun in de rug en een extra motivatie bij het schrijven van het nieuwe album!
Al snel volgde loyale fanbasis en werd er zelfs een heus Dyscordia army tot leven gebracht! Hoe reageerden jullie daarop? Zoiets moet volgens mij wel enorm deugd doen!
Het is natuurlijk zonder meer fantastisch hoe die mensen zich willen engageren voor een band als wij. In een band spelen kan soms heel hard werken zijn, maar de steun die we vanuit onze fanbase krijgen geeft ons vanzelfsprekend een enorme voldoening. Veel krediet gaat ook naar onze grunter/gitarist Stefan en zijn vriendin Steffy om de samenwerking tussen de band en de fanclub te coördineren!
Jullie deden behoorlijk wat concerten, onder andere Graspop en nog enkele leuke festivals. Heeft dat jullie een nog hechtere unit gemaakt en een nog betere live band?
Ik denk dat de enige manier om live beter te worden veel optreden is, dus in dat opzicht denk ik dat we zeker vooruit gegaan zijn als live band. Optredens als Graspop zijn natuurlijk de kers op de taart voor een band als de onze, daar hebben we dan ook heel hard van genoten!
Er waren behoorlijk wat verwachtingen omtrent de nieuwe cd "Words in ruin". Was er druk en hoe gingen jullie daarmee om?
We hebben in de band wel een gezonde mentaliteit als het daarover gaat. We zijn nooit echt bewust bezig geweest met manieren om de vorige plaat te overtreffen ofzo, we schrijven gewoon de muziek die we zelf graag horen en spelen, en proberen daarbij zo weinig mogelijk taboes te schuwen. Als een idee werkt is het goed, werkt het niet, dan voeren we het af. We proberen nooit een bepaalde structuur of een idee uit het verleden dat misschien enig succes had geboekt, opnieuw te gebruiken - of toch nooit bewust. Ik denk sowieso dat dat niet de juiste manier is om songs te schrijven.
De eerste reacties zijn zeer lovend, wat een zeer goed teken is. Jullie zijn wellicht zeer tevreden met die goede recensies, en zelf ook tevreden met het eindresultaat?
We zijn zeker heel trots op het nieuwe album, er is lang en hard aan gewerkt en hoewel we op voorhand geen idee hadden over hoe het album ontvangen zou worden, zijn we natuurlijk heel tevreden met de goeie recensies die we tot nu toe ontvangen hebben. Leuk ook is dat verschillende reviewers verschillende favoriete nummers op het album aanduiden, waar de ene een bepaald nummer soms wat minder vindt, is het de andere zijn favoriet, wat ergens wel betekent dat het een divers album is denk ik :)
Persoonlijk vind ik dat het nieuwe album een zeer goed en passend geluid heeft gekregen en dat, als er al iets op te merken viel, alles nu mooi in zijn plooien valt!
Dank je wel, alle krediet voor het geluid gaat natuurlijk naar Jens Bogren en Tony Lindgren, twee zuivere genieën als het op geluid aankomt!
Hoe komt een Dyscordia nummer tot leven? Wat komt er eerst, tekst of muziek of... En wie is de voornaamste schrijver of is het eerder een bandgebeuren?
Meestal worden basisriffs vanuit de hele band aangeleverd - meestal ideeën op gitaar, maar dat kunnen even goed zanglijnen zijn of zelfs drumstukken - en die worden verzameld bij Martijn, die een krak is in het toevoegen van harmonieën, het arrangeren en het uitschrijven van die lijnen. Martijn programmeert het nummer in een heel ruwe versie in de computer, en dan wordt er met de band samen gekeken hoe we de structuur van het nummer gaan opbouwen, iedereen krijgt de ruwe versie en schrijft een eigen versie van zijn eigen lijnen uit, en neemt die als demo versie op. Zo krijgen we een redelijk realistisch beeld van hoe het nummer instrumentaal gaat klinken. Die demo geven we dan door aan Piet, die er zijn geniale ding mee doet en met een hele resem zanglijnen komt aandraven - die nemen we meestal ook op, soms veranderen we nog wat aan de structuur om die beter op de zang af te stemmen, en dan is de eerste versie van het nummer geboren!
De melodieuze stem van Piet en de grunts van Stefaan lijken nog perfecter op elkaar afgestemd. Hoe gaan jullie eigenlijk te werk om die vocals te verdelen en af te stemmen?
Eens Piet een idee heeft van de zanglijnen, kijkt hij samen met Stefan - die meestal ook al een goed idee heeft van welke stukken zich lenen tot zang en welke tot grunts - om de zang uit te werken en te verdelen. Eens zij met een uitgewerkte versie afkomen heeft de hele band inspraak, maar meestal wordt er nog weinig aan veranderd, die twee mannen weten wel wat ze doen :)
De nieuwe cd krijgt een verdeling via Suburban, wat uiteraard ook een mooie surplus is en wat wellicht ook gaat helpen om de naam Dyscordia in het buitenland wat te verspreiden!
Dat hopen we alvast!
Gaat de focus iets meer op het buitenland liggen of gaan jullie proberen verdelen? We hebben Summer Breeze al zien passeren :-)
Natuurlijk zijn alle optredens en alle exposure in het buitenland welkom! Ik denk echter niet dat we exclusief gaan focussen op het buitenland, we zouden heel graag wat shows doen in de buurlanden - Nederland, Duitsland en Frankrijk - maar ook in België zijn er nog genoeg regio's waar we nog niet zo vaak hebben gespeeld en waar we misschien nog mensen kunnen bereiken.
Moet een band opletten om concertgewijs niet te veel in dezelfde regio te spelen? Bestaat de kans erin dat een band zich kapot speelt door vaak in dezelfde regio te spelen en is dat iets dat jullie in de gaten houden?
Da's een moeilijke vraag... We zijn er ons van bewust dat we heel vaak in onze eigen regio spelen, gelukkig worden we daar tot nu toe nog niet op afgerekend. We proberen te streven naar een gezonde balans, maar we willen natuurlijk niet graag optredens gaan weigeren, en er moet natuurlijk vraag genoeg zijn uit bepaalde regio's om ook daar te kunnen gaan spelen. Ik denk dat die balans zoeken voor elke band een uitdaging is!
Er werd al een videoclip voor "Chthonic star" geschoten. Volgt er nog eentje?
De plannen zijn er, meer info volgt als de die concreter worden!
Het feit is dat jullie het jezelf niet makkelijk hebben gemaakt, en dat de lat nog es extra hoog ligt voor een opvolger ;-) Ik hoop dat jullie je daarvan bewust zijn!
Toch denk ik dat we het met de volgende plaat op dezelfde manier gaan aanpakken: schrijven wat we zelf willen spelen en niet wat we denken dat de mensen willen horen... Zo kunnen we, net als bij deze plaat, gerust zijn dat het de beste plaat is die we zelf kunnen maken - is de ontvangst goed dan is dat fantastisch, is dat niet zo, dan hebben we nog altijd de muziek gemaakt waar we ons zelf mee kunnen amuseren!
Wat vinden jullie van het feit dat "Words in ruin" terug via eigen beheer moet verschijnen? Of trekken jullie je dat niet erg aan? Of zijn jullie ook van het gedacht dat een label er niet altijd meer toe doet deze dagen?
We hebben een paar maand de tijd genomen om met verschillende labels te onderhandelen, en er zijn verschillende voorstellen gekomen, maar telkens opnieuw moesten we vaststellen dat het uitbrengen onder ons eigen label een stuk voordeliger was dan dat bepaald contract tekenen... Met "Twin symbiosis" zijn we uit de (niet geringe) kosten geraakt, en we denken dat het realistisch is dat deze plaat zichzelf op termijn ook zal terugbetalen, maar met geen van die labeldeals zag het er naar uit dat er ooit een moment ging komen dat we break-even zouden zijn... Aangezien we graag nog albums zouden uitbrengen, en daar een (hoog!) financieel plaatje aan hangt, vonden we het dus verstandiger niet op die voorstellen in te gaan en het andermaal zelf te doen. Komt er ooit een label met een voorstel dat ons meer opbrengt - en dat bedoel ik niet persé financieel - dan dat het ons kost, dan gaan we daar graag in mee!
Nog iets te melden?
Enkel dat de release show voor 'Words in ruin' op 8 april doorgaat in de Kreun in Kortrijk, en dat iedereen welkom is! :)

http://www.dyscordia.com
Nico


Related Items

CD of the month

Image SENTRY

Sentry
High Roller Records
Cd van de maand Maart 2024

Previous CD of the month

The World We Inherited
Sliptrick Records
Cd van de maand februari 2024

  • CCN Systems NV
  • Instath BVBA
  • Combell NV
  • Knowledge BVBA NV

© 2002-2024 Hell Spawn, all rights reserved.

Hosting and customn CMS made by VideoStore.be and Igor VC