Hell Spawn

 

FIREFORCE

Hell Spawn » Interviews » FIREFORCE

Na hun opmerkelijk sterke debuut "March on" is er eindelijk de opvolger "Deathbringer". Deze langspeler is zo mogelijk nog beter dan hun vorige. Wat een knaller is dit geworden! Niet alleen productiegewijs, maar vooral op muzikaal vlak steekt hij met kop en schouders boven "March on". Dus dit is echt wel een schijf die brokken zal maken op korte en lange termijn. Toen wij "Deathbringer" aanhoorden begon het te kriebelen om met de mannen van FireForce eens een babbeltje te hebben rond hun nieuweling met ook links en rechts een stilstand bij het verleden van de band.

FIREFORCE

Eerst en vooral wil ik jullie feliciteren met jullie "Deathbringer". Persoonlijk vind ik het een dijk van een cd. Echt top drie materiaal als je het mij vraagt. Wat zijn de reacties tot nu toe op dit album? Al enig zicht op de verkoop ervan? Hoe verliep dit met "March on" feitelijk.
De reacties zijn momenteel zéér goed te noemen, op enkele uitzonderingen na, dus ik ben een tevreden man. Over de verkoop kan ik nog niets zeggen omdat het album pas uit is en er nog geen gegevens beschikbaar zijn, én omdat we nog geen gigs gespeeld hebben na de release. De verkoop van "March on" verliep goed, als de promo van het toenmalige label beter geweest was, dan hadden we zéér zeker meer kunnen bereiken!

Wat is het grootste verschil tussen "March on" en "Deathbringer", naast de line-up dan? Ik hoor vooral dat de groep op muzikaal vlak enorm is gegroeid, waarschijnlijk door de vele optredens. Hoe zien jullie dit zelf? Hoe voelen jullie zich nu trouwens? Is dit de line-up die voor FireForce de toekomst zal uitbouwen? Er zit alvast meer dan voldoende talent in om op Europees vlak een serieuze speler te zijn.
Line-up... breek me de bek niet open. Ik was ook vast overtuigd dat dit de line-up was die we konden houden en iets mee zou kunnen bereiken, maar helaas, Christophe verliet de band wegens persoonlijke redenen en Yves omdat hij niet kon garanderen dat hij zich ten volle kon inzetten op het niveau dat FireForce momenteel nodig heeft. Alle respect daarvoor, hij heeft moeten doorbijten om deze stap te zetten. Yves blijft wel zeer 'close' bij de band omdat hij onze webmaster is en zal blijven! Momenteel zijn er dus twee nieuwe leden. Het zijn Thierry van der Zanden (ex-Immaculate, Engine Maniacs) op de gitaar en Sepp Coeck (ex-The Fallout) op de drums. Ze hebben de metal écht in hun bloed zitten en zullen hun beste beentje voorzetten!

Wat is het verschil met bijvoorbeeld Double Diamond en FireForce? Hoe was de persoonlijke instelling van de groepsleden van Double Diamond ten opzichte van het huidige FireForce? Steeds maar verschillende line-ups kan dodelijk zijn voor een band, bij jullie niet blijkbaar. Wat zou daar de reden toe zijn?
In Double Diamond zaten we met leden die de moeite niet namen om thuis te oefenen, elke keer opnieuw moesten de nieuwe nummers uitgelegd worden zodat we na een repetitie meestal even ver stonden als de keer daarvoor. Ook werden de repetities meer gebruikt als excuus om nadien te gaan 'feesten'. Er werd niet constructief meegewerkt, enkel tegengewerkt. Bij FireForce is het anders. Iedereen werkt constructief mee en zorgt dat de nummers thuis gekend zijn zodat het op een repetitie enkel nog inspelen is. Dat werkt! Al merk je nu dus ook dat niet iedereen de druk aankan, of de stress, of de inzet (lees tijd) die bij het spelen in een band hoort. Dit kan uiteraard, maar dan moet je door zelfreflectie tot de conclusie komen dat het tijd is om iets anders te doen. Hopelijk komt dit deze keer in orde ;-)

Gaan er nog songs van Double Diamond heropgenomen worden op toekomstige FireForce albums? "Anubis - Lord of the dead", klinkt in elk geval super op "Deathbringer".
Zeg nooit nooit, maar waarschijnlijk niet. Anubis was nodig omdat dit eigenlijk met Horus (van "March on") en Sekhmet (ook van "Deathbringer") een drieluik vormt. Het was een beetje sneu dat het eerste deel van de trilogie op een cd staat van een andere band. Samen met Lia heb ik er een versie van gemaakt die beter past bij het niveau en het geluid van FireForce.

Het eerste van FireForce wat het levenslicht zag was de ep "Moonlight lady". Is die nog verkrijgbaar, of wordt die opnieuw verkrijgbaar gemaakt in de vorm van een extra disc bij de eventuele LMP re-release van "March on".
Hier ook weer: zeg nooit nooit, maar er zijn momenteel zeker geen plannen voor. Hij is niet meer verkrijgbaar, dat was hij eigenlijk nooit, want deze was enkel bedoeld om te label-shoppen. Hij heeft ons ook onze eerste Duitse deal bezorgd dus zijn nut is bewezen!

In mijn recensie van "Deathbringer" zei ik dat ik de nummers heel intuïtief vond. Daarmee bedoelde ik dat ze heel vloeiend opgebouwd en natuurlijk klinkend overkomen. Neem nu "To the battle". Hoe natuurlijker kan een song klinken? Het lijkt alsof de gitaren worden ingeplugd, en er automatisch een song wordt gecreëerd in de oefenruimte met de andere muzikanten erbij. Het zal vooral te maken hebben met het op een juiste manier vertellen van wat men juist wenst te horen rond het drum- en baswerk en hoe de zanglijnen dienen te lopen... Hoe verloopt het schrijfproces bij FireForce, dus vanaf het basisidee tot het laatste punt van de lyrics en de desbetreffende solo's.
Bij mij gaat dat allemaal samen. Meestal heb ik een riff waar ik dan in grove lijnen een tekst over zet. Die meestal over niets gaat, haha! Dan zoek ik een onderwerp waar ik alles over opzoek zodat het historisch klopt en vorm echte zinnen. Of ik heb een chorusmelodie waar ik dan de riffing rond plaats, het gebeurt ook dat ik daar in de studio ter plaatse samen met Lia een melodielijn aanpas waar ik dan nog een nieuwe tekst voor moet schrijven. Ik zet onder de riffing drumlijnen die de leidraad vormen voor de drummer. Uiteraard heeft die nog een zekere vrijheid om de zaak in te spelen, maar het moet wel bij het nummer passen. Solowerk laat ik volledig over aan de sologitarist, maar ik zeg wel waar ik graag de solo's heb en waar bepaalde melodielijnen moeten komen. Uiteraard heeft ook hij de vrijheid om dingen toe te voegen en aan te passen, zolang het het nummer ten goede komt.

Wat de solo's betreft, Yves lijkt me wel de geknipte man om de nodige melodieuze solo's uit zijn mouw te schudden...
Yep, inderdaad, maar helaas dus. Maar geen probleem, zonder afbreuk te doen aan Yves, Thierry gaat dat ook prima doen ;-)

Een van de opmerkelijkste songs op "Deathbringer" is "Aeons". Ik dacht dat het ging over de zoektocht van een farao naar zijn koningin in de astrale wereld. Blijkt nu dat het een song is die jij geschreven hebt voor je vrouwtje Debby. Wel, dat vind ik een heel mooi gebaar om je geliefde zo te eren. Je ben kennelijk een heel gevoelig iemand, want de song is niet alleen heel apart, gevoelsmatig dan bekeken (het draagt een oneindigheid in zich), maar je bent ook nog altijd stapelverliefd op je vrouwtje lijkt me...
Euh, ja, dat klopt... Ze geeft me alles wat iemand zoals ik wensen kan. Vooral genoeg tijd om de band te runnen. En dat komt dan weer mooi uit want ze gaat graag mee ;-) Het gaat over soulmates, die in de loop der eeuwen, in verschillende levens, elkaar zoeken en proberen weer te vinden. Soms lukt dat, soms niet...dus dat van die astrale wereld is nog zo gek niet ;-)


Sommige lyrics zijn vooral geschreven vanuit het standpunt van de 'tegenstanders' in plaats van de overwinnaars zoals bijvoorbeeld bij "Coastal battery"... daar nog nooit een negatieve reactie op gehad? Persoonlijk zou ik daar lak aan hebben, want de tegenstander in deze of gene veldslag heeft ook een verhaal te vertellen, dus waarom dat verzwijgen? Het waren ook mensen die hun taak volbrachten. Ook nog geen reactie gekregen op de aanwezigheid van de Vlaamse Leeuw op de hoes van Deathbringer? Zou mijn inziens van kortzichtigheid getuigen mocht dit er zijn, maar het kan altijd zijn. Waarom eigenlijk die Vlaamse Leeuw in plaats van de Belgische driekleur?
Wel, net daarom. Het feit dat een vlag, die officieel is, onmiddellijk gelinkt wordt aan bepaalde overtuigingen werkt op mij als een rode lap op een stier. Zijn we Vlamingen? Ja! Is onze vlag een leeuwenvlag? Ja! Ik bedoel maar, België bestaat, daar kunnen we niet omheen, maar Vlaanderen bestaat ook, en daar kunnen we ook niet omheen. En toevallig komen we daar nu toch wel vandaan... Diegenen die er iets 'verkeerds' in zien zijn meestal om de één of andere reden gefrustreerd. En voor mij maken tegenstanders of geallieerden (algemeen bedoeld) geen verschil. Het zijn de mensen die het hem doen. Als je écht de geschiedenis bestudeert, merk je dat héél wat grote overwinningen meestal te danken waren aan individuele acties van beperkte groepen strijders, of van het inzicht van één man in een bepaalde situatie. Dát fascineert me! Bijvoorbeeld "Coastal battery"! Iedereen kent de landingen in Normandië, maar de gebeurtenissen aan de randen van die stranden, of iets naar het binnenland kent meestal geen hond. Toen ik in 2009 de batterij van Crisbecq bezocht werd ik compleet omver geblazen van wat daar allemaal gebeurd is - zoek het op, lees, leer! Eén van hun bunkers, vol gewonden, werd bijvoorbeeld geraakt door één van de granaten van de batterij van Azeville. De schoot op hun eigen batterij omdat de Amerikaanse para's er al zo goed als bovenop zaten. De desbetreffende granaat vloog recht in de deur van één van de bunkers (omdat Azeville áchter Crisbecq lag en dus de deuren naar achteren georiënteerd waren) en doodde daar een massa eigen mensen die daar gewond verzameld lagen. En "Deathbringer" gaat over de slag aan de Somme en de mijnenoorlog daar. Hoe ze door tunnels massaal veel springstof onder de Duitse linies plaatsten. De mijn moest ontploffen en vlak daarna moesten de Britten in de aanval gaan. Een hoge officier besliste dat de mijn in zijn sector (Hawthorne Ridge) 10 minuten vroeger moest detoneren omdat hij vond dat er anders niet genoeg zicht was. Gevolg: na de explosie wisten de Duitsers uiteraard dat er iets ging komen en hadden ze nog tijd om de krater terug te bezetten en hun mitrailleurs op te stellen en de Britten weg te vagen. Zoveel levens weg... door één man... de Deathbringer... Ik zou hier nog pagina's en pagina's kunnen doorgaan maar dan wordt dat hier een roman, dus genoeg voorbeelden, haha!


Wat is nu het verschil tussen jullie vorige platenfirma en de huidige, LMP? Hoe verloopt de samenwerking tussen jullie? Hoe komt het dat LMP jullie getekend heeft? Zelf op zoek naar een andere platenfirma geweest of wat gebeurde er juist? Ik heb ook ergens gehoord dat Massacre jullie wilden tekenen? Klopt dat? Waarom is die deal dan niet doorgegaan?
Limb had nu eenmaal de beste voorwaarden. Het is ook een aangename kerel om mee te communiceren. Lia heeft ons aanbevolen en het product beviel hem genoeg om ermee aan de slag te gaan. Het is een hele eer om bij dit label te zijn dat een heleboel steengoede bands onder zich heeft! Het grote verschil tussen Limb en ons vorig label is dat Limb promo voert op een duidelijke manier. Om de zoveel tijd krijg ik een overzicht over hoe en waar wat gebeurd is! Zéér goed!


Er gaat nu een tour door met Mystic Prophecy die met "Killhamer" duidelijk ook een bom van een langspeler hebben afgeleverd. Hoe kijken jullie uit naar die reeks van optredens? Wat zijn de verwachtingen? Hoelang gaat de setlist zijn? Hopelijk meer dan 45'.
Wel, de tour bestaat uit drie bands: Mystic Prophecy, Crystal Tears en wij. Het zijn tien shows waarvan wij er 5 zullen openen, en Crystal Tears 5. Zo is het eerlijk verdeeld. De speeltijd zal telkens voor beide 45 minuten bedragen en Mystic zal een full show spelen om U tegen te zeggen! We kijken er erg naar uit, vooral voor onze nieuwe jongens zal het een ferme vuurdoop zijn!


De nieuwe stageshow, zoals gebruikt op PPM, gaat men die ook gebruiken op de tour met MP?
Waar het kan wel. Dat zullen we zien per show... anders komt er een afgeslankte versie. We zijn zo geëquipeerd dat we verschillende afgeslankte versies kunnen neerplanten, haha!


Van PPM gesproken... Er is daar een en ander gefilmd geweest. Is daar al iets van te vertellen ondertussen? Of wordt dit een verrassing voor bij de volgende release of voor onder de Kerstboom?
Er wordt nog volle bak aan geëditeerd... een ruwe versie is al beschikbaar maar niet voor het grote publiek, haha!


Nu, vermits GMM tegenwoordig een speciale dag voorziet voor Belgische bands, al enig contact gehad met hen? Daar mag FireForce toch niet op ontbreken, denk ik zo. Zouden jullie toehappen?
Wel, kort en bondig: neen, nog geen contact gehad, en neen, ik zou voorlopig niet toestemmen! Ik wil best écht wel ooit eens op Graspop optreden (met de full show, haha!), maar niet op een dag dat ze alle Belgische bands bijeen duwen omdat ze niet op het échte Graspop mogen spelen. Zolang de Belgische bands niet evenwaardig behandeld worden en verdeeld over vier dagen, en men dus ook buitenlandse bands op donderdag laat spelen, kom ik daar niet. Donderdag vind ik zelfs geen volwaardige Graspopdag, net door die stiefmoederlijke behandeling van de Belgische bands. Als ze werkelijk geapprecieerd worden voor hun kwaliteit, moeten ze verdeeld worden over die vier dagen, anders getuigt het van weinig respect voor vaderlandse metal! Maar ik maak me geen illusies, ze zullen het wel niet komen vragen...


Nog een laatste vraagje. Hebben jullie zelf nog iets te vertellen dat hier niet aan bod is gekomen?
Héhé, nog massa's... maar ik ga er niet aan beginnen want anders is het internet te klein! Komaan Belgische metalheads, koop die cd en bewijs dat 'metal's still alive!' Bedankt voor de interesse Guy en bedankt voor de steun - ik vergeet NOOIT iemand die ons steunt, you guys rock!

http://www.fireforceband.com/
Guy

Related Items

CD of the month

Image SENTRY

Sentry
High Roller Records
Cd van de maand Maart 2024

Previous CD of the month

The World We Inherited
Sliptrick Records
Cd van de maand februari 2024

  • CCN Systems NV
  • Instath BVBA
  • Combell NV
  • Knowledge BVBA NV

© 2002-2024 Hell Spawn, all rights reserved.

Hosting and customn CMS made by VideoStore.be and Igor VC