Hell Spawn

 

OLD MAN'S CHILD

Hell Spawn » Interviews » OLD MAN'S CHILD

Eventjes terug kwam het zevende album uit van het Noorse Old Man's Child: "Slaves of the world". Wij mochten enkele vragen stellen aan spilfiguur Galder, die zoals jullie wellicht wel weten ook nog in Dimmu Borgir zit.

OLD MAN'S CHILD
Hallo Galder, ik moet eerlijk toegeven dat ik aangenaam verrast was door dit album. De technische kwaliteiten, de verschillende lagen, het professionalisme...
Het duurde wel een tijdje vooraleer dit album uitkwam. Je bent er uiteindelijk meer dan een jaar aan bezig geweest. Beetje perfectionist? Je hebt gelijk, we zijn een tijdje bezig geweest om dit album volledig af te werken. Ik denk dat het wel correct is om te stellen dat ik een perfectionist ben tot op een zeker niveau. Ik wil niks uitbrengen vooraleer ik het gevoel heb dat het effectief klaar is.

Je bent een getalenteerd muzikant. Moeilijk te geloven dat je de vocalen voor je rekening neemt maar ook de snaren en het keyboardwerk. Plus het componeren!
Dankjewel. Ik weet niet goed hoe ik hierop moet antwoorden. Voor mij is muziek maken altijd iets heel eenvoudig geweest en daarom bekijk ik het niet echt als getalenteerd zijn of niet. Ieder mens heeft zijn kwaliteiten, elk op een ander vlak. Wij zijn dan weer slecht op andere vlakken.

Old Man's Child is grotendeels een eenmansproject, heb ik dat juist? Je doet dus het meeste werk zelf. Is daar een speciale reden voor? Ben je een moeilijk iemand om mee samen te werken?
Nee, ik denk dat ik een heel makkelijke mens ben om mee samen te werken, op voorwaarde dat ik werk met mensen die weten waarover ze praten. Maar in het geval van Old Man's Child is het gewoon zo. Het is in de loop der jaren zo gegroeid, maar het heeft er absoluut niks mee te maken dat ik niet graag met andere mensen samenwerk of iets in die zin. Ik zou zelfs heel graag hebben dat meer mensen zich bezighouden met Old Man's Child, maar het is nu eenmaal zo. Vooral omdat we geen touring band zijn en omdat ik zelf alle muziek schrijf.

Is het dan makkelijker voor jou om altijd met studiomuzikanten te werken?
Goh, eigenlijk is het constant veranderen van muzikanten normaal gezien niet echt zo een goeie zaak, maar ik moet zeggen dat het voor deze band volgens mij wel werkt. hoor. I am very picky on the people I use, ze moeten dus al een hoog niveau hebben en dat maakt het uiteraard een pak eenvoudiger. Het kan ook voor andere bands wel goed werken. Kijk maar eens naar Death: Chuck wisselde ook constant van muzikanten, maar hij zorgde er wel voor dat ze klaar waren voor de job. En nu ik het zo bekijk, het wordt zo stilaan een O.M.C.-traditie om elk album te wisselen van drummer. Zo zorgen we ervoor dat elk album toch weer anders klinkt.

Is Peter Wildoer een vriend van jou? Hoe kreeg je hem in je groep? Het is een verdomd goede drummer. Gaat hij ook mee op tour met jou?
Ik hoorde over hem via vrienden en dan ben ik via internet zijn drumkwaliteiten gaan bekijken. Daarna heb ik hem een mail gestuurd 'and we took it from there'. Ik heb hem dan enkele cd's gestuurd met de nummers op en hij heeft thuis geoefend. De eerste keer dat we elkaar feitelijk ontmoetten was in de studio.

Hoe combineer je deze band met Dimmu Borgir? Staat Old Man's Child op een lager pitje door het succes van Dimmu Borgir, gelet op het feit dat het van 2005 geleden is ("Vermin") dat er een nieuwe cd uitkwam?
Natuurlijk heeft deze band een lager profiel zoals het nu allemaal loopt. We gaan niet op tour en dergelijke, maar dat betekent niet dat we de zaak niet serieus nemen. Het was bovendien ook mijn keuze om een beetje meer in de schaduw te staan met deze band, om er een mystieke sfeer rond te creëren als je het zo kan uitdrukken. En uiteraard houden we de zaak bewust op een laag pitje omdat we onszelf nauwelijks live tonen of weinig in de pers komen en dergelijke. But it's the way we like it with O.M.C.

Hoe zit het in feite met live shows? Je hebt het zelf al aangehaald, maar zit er iets in de pijplijn?
Het zal toch niet simpel worden, aangezien ik in feite de enige ben in de band. Ik heb het inderdaad al in de vorige vragen aangehaald, maar het is niet onmogelijk dat ik op een of andere manier een band rond mij creëer en op tournee ga. Het zou natuurlijk de max zijn om op te treden voor de fans, maar er moeten uiteraard een aantal voorwaarden ingevuld worden. Ik moet heel goede muzikanten vinden, ze moeten allemaal vrij kunnen nemen van hun werk, andere bands, familie... En bovendien zouden ze ook allemaal moeten betaald kunnen worden, omdat ik waarschijnlijk wel beroep zou moeten doen op sessiemuzikanten. Dat zijn dus heel wat criteria waaraan voldaan moet worden vooraleer we echt volmondig 'ja' kunnen zeggen, vrees ik.

Wat vind jij zelf de beste Old Man's Child albums? Geef ons eens een top-drie en vertel ons waarom?
Ik kom onmiddellijk in de verleiding om deze nieuwe naar voor te schuiven, maar laat ik deze er voor het gemak maar even van tussen laten. "III-Natured spiritual invasion", die dateert van op het ogenblik dat de band zo goed als ontbonden was maar desondanks slaagde ik er in hem op mijn eentje uit te brengen (alle instrumenten, vocalen) met de hulp van Gene Hoglan. "The pagan prosperity", een album dat volgens mij zijn tijd ver vooruit was en als je alles wel beschouwt één van de beste albums die ik in het geheel heb gemaakt als je het puur op muzikaal vlak bekijkt. Jammer genoeg is de sound niet echt goed te noemen, maar de riffs en arrangementen zijn wel dik in orde. En tot slot "Revelation 666", vooral omdat ik het nummer "Phantoms of mortem tales" zo goed vind.

Aansluitend op de vorige vraag: is er een album van Old Man's Child waar je niet zo fier op bent of dat je zou willen herwerkt zien worden? En waarom?
Wel, om helemaal eerlijk te zijn, ik kan van elk album dat ik ooit gemaakt heb dingen aanhalen waarvan ik vind dat ze beter kunnen. Is het nu de sound, de nummers of eender wat, maar dat is een kwaliteit die elke muzikant volgens mij moet hebben. Je moet er altijd naar streven om je 'art' beter te maken, maar globaal bekeken ben ik meer dan tevreden met alle acht O.M.C-albums die ik gemaakt heb. Het is trouwens ook onmogelijk om zoveel albums af te leveren zonder in de loop der jaren ups en downs te kennen.

http://www.myspace.com/officialoldmanschild

Bart C.

Related Items

CD of the month

Image DYSCORDIA

The Road To Oblivion
Dutch Music Works
Cd van de maand april 2024

Previous CD of the month

Sentry
High Roller Records
Cd van de maand Maart 2024

  • CCN Systems NV
  • Instath BVBA
  • Combell NV
  • Knowledge BVBA NV

© 2002-2024 Hell Spawn, all rights reserved.

Hosting and customn CMS made by VideoStore.be and Igor VC