Hell Spawn

 

GOD DETHRONED

Hell Spawn » Interviews » GOD DETHRONED

Recentelijk verraste God Dethroned ons met "Passiondale", een schijf die in alle opzichten top is. Focus gerust maar op het woordje passie uit hun titel, want een klassecd als deze kan je niet schrijven zonder passie. We schotelden opperhoofd Henri enkele vragen voor om meer inzicht te krijgen over het God Dethroned van tegenwoordig.

GOD DETHRONED
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: "Passiondale" klinkt uitstekend. Was het niet moeilijk om materiaal te schrijven omwille van de twee bezettingswissels? Ben ik mis als ik denk dat jij grotendeels, zoniet volledig verantwoordelijk bent voor de nummers op deze cd?
Bedankt voor het compliment en inderdaad, op een paar ideeën van Henk na heb ik alles voor deze cd gecomponeerd. We wilden teruggaan naar onze roots en ik denk dat we daar behoorlijk in geslaagd zijn. Het feit dat Roel Sanders weer meedeed heeft daar vast ook wel aan bijgedragen. Roel speelde immers al op "Grand grimoire" en "Bloody blasphemy". Het ontbreken van een tweede gitarist tijdens de opnames was op zich geen probleem. Ik had immers alles toch al zo'n beetje zelf bedacht, dus was het spelen ervan ook geen probleem.

Origineel en erg geslaagd zijn de cleane vocalen door Marco van The Wounded. Hoe zijn jullie op dit idee gekomen?
Sommige gedeeltes van de teksten waren vanuit een persoonlijk oogpunt geschreven terwijl de eigenlijke teksten allemaal vanuit neutraal standpunt geschreven zijn. Om deze 'persoonlijke' stukjes een andere dimensie mee te geven wilde ik cleane zang proberen. Aangezien Marco een goede kennis van me is leek hij me wel een geschikte kandidaat. Zo gezegd zo gedaan en ik moet zeggen dat het resultaat me uitstekend bevalt. Het gros van de reacties die we daarop krijgen zijn zeer positief, dus dit kunnen we best nog wel eens vaker gaan doen.

Over originaliteit gesproken, jullie zijn zo een band. Hoe omschrijf je zelf de muziek die jullie maken? Voel je je meer betrokken tot de death metal scene dan black metal of omgekeerd?
Ik vind dat wij over het algemeen een vrij aardige mix weten te maken tussen beide stijlen. De Amerikanen omschrijven ons meer als een blackened death metal band. Zij zijn er dol op, dus ik vind die omschrijving prima. Ik hou van beide stijlen dus die zal ik ook altijd wel blijven mixen op die manier.

Hoe komt het dat de drummer en gitarist God Dethroned hebben verlaten? Ontegensprekelijk klinkt dankzij de terugkeer van Roel God Dethroned terug snel en hard!
Men kreeg op den duur andere prioriteiten en dat is ook allemaal prima. Er is geen mis woord over gevallen en we hebben sowieso altijd elkaars mening gerespecteerd. Ik kwam Roel tegen op een festival en daar werd al direct duidelijk dat hij wel graag weer mee wilde doen dus dat was zo geregeld. We hebben daarna de cd met ons drieën opgenomen. Pas na de opnames zijn we gaan kijken naar een nieuwe gitarist. Susan had zich al aangemeld voordat we een auditie gepland hadden staan. Ze is een uitstekend gitarist en zeer fanatiek, dus de keuze was makkelijk dit keer. Ik weet niet of onze cd harder uit de verf is gekomen dan wanneer Roel er niet bij geweest zou zijn, maar zijn stijl van spelen is een herkenbare en daarom een zeer welkome aanvulling op de nummers.

Hoe waren de reacties op de vorige cd die God Dethroned van een andere zijde liet horen? Hoe sta je nu tegenover die cd? Is "Passiondale" een reactie hierop of is het schrijfproces spontaan tot stand gekomen?
De reacties op de vorige cd waren op zich goed, maar wij kijken nu terug op dat album als zijnde eentje die te rustig en netjes uit de verf gekomen is. "Passiondale" is gedeeltelijk een reactie hierop, maar voornamelijk omdat de muziek gewoon prima bij het concept past. Wanneer we het album met Arien en Isaac opgenomen zouden hebben, dan zou het ongetwijfeld anders uit de verf zijn gekomen, maar dat is nu niet van belang meer. "Passiondale" is gewoon zo rauw voor de dag gekomen als wij hem op de band geramd hebben...

Als West-Vlaming heb ik een meer dan gezonde interesse in het onderwerp van de cd. Hoe komt het verdomme dat een Nederlander zo overtuigend kan overkomen op een voor hem niet voor de hand liggend onderwerp?
Het kwam vanwege mijn bezoekjes aan Ieper (waar Isaac woont) dat ik zo onder de indruk raakte van het hele gebeuren daar en de Eerste Wereldoorlog in het algemeen. Ieper (en het nabijgelegen dorp Passendale) ademt gewoon Eerste Wereldoorlog. Dus we zijn maar eens naar het museum geweest en daarna veel gelezen over het onderwerp. Daar raakte ik nog meer van onder de indruk zodat ik besloot er een conceptverhaal over te schrijven. Isaac heeft ook veel research gedaan voor mij, waar ik hem erg dankbaar voor ben. Het was namelijk een enorme klus om al die dingen uit te zoeken, maar dan toch weer op een neutrale manier in de teksten te verwerken. Ik dacht in het begin zelfs dat het me niet zou lukken, maar naarmate de tijd vorderde ging het me steeds makkelijker af en is het uiteindelijk best een geslaagd project geworden. Ik moet zeggen dat ik wel aangenaam verrast ben over de positieve reacties die we krijgen over het onderwerp en de manier waarop we dat verwoord hebben. Maar goed, "Passiondale" is dus de bijnaam die de Engelse legers gaven aan het dorpje Passchendaele (zoals het toen genoemd werd) en daar heeft zich een groot gedeelte van de slagen om Ieper afgespeeld met in totaal zo'n 900.000 doden op een totaal van 9 miljoen wereldwijd.

De hoes vult de sfeer die rond de cd hangt perfect aan. Wie is verantwoordelijk voor de cover en wat willen jullie ermee duidelijk maken?
De cover is eigenlijk een wapen van een niet bestaand land, maar het refereert wel naar de tijd van de Eerste Wereldoorlog. Verder zie je een landschap dat refereert naar Ieper en Passendale. De hoes is gemaakt door Karl-Heinz Schuster. Hij deed eigenlijk altijd al de binnenkanten van onze hoezen, maar ik vroeg hem dit keer om alles te doen en hoewel hij normaal gesproken nooit hoezen ontwerpt, kon hij prima uit de voeten met mijn ideeën.

Jullie zijn terug naar de soundlodge studio gegaan, wat mijn inziens een geweldige zet was. Jullie zijn met drie man de studio ingegaan. Was dit niet moeilijk en zette dit geen extra druk op jou?
Ja, we zijn terug gegaan naar Soundlodge omdat de samenwerking met Jörg Uken ons prima bevallen was. Dit keer hebben we zelfs een beduidend smeriger geluid neer weten te zetten door het geluid van mijn Mesa Boogie versterker te mixen met dat van mijn oude Marshall versterker. Vaak is het zo dat in moderne studio's het geluid te clean is en dat konden we op deze manier mooi voorkomen. Mijn manier van spelen is ook beduidend minder netjes dan dat van Isaac, dus een rauwer geluid was al snel het gevolg. Verder verliepen de opnames supersnel zodat we veel tijd hadden voor de mix. Extra druk voelde ik daardoor niet. Ik was allang blij weer een op en top God Dethroned album neer te kunnen zetten.

Zijn jullie tevreden met de ondersteuning en promotie door Metal Blade? Voor hoeveel cd's hebben jullie getekend?
Metal Blade doet uitstekend werk voor ons. We zijn al sinds 1997 door Metal Blade getekend. "Passiondale" is het laatste album van ons tweede contract met hun. We zullen zien of we straks met hen verder gaan of dat de tijd aangebroken is voor een nieuw label.

Wat staat op stapel betreffende optredens om de cd te ondersteunen?
We hebben een Balkan tour waar we op 28 juni in Sarajevo staan. Exact 95 jaar na de moord op Franz Ferdinand van Oostenrijk-Hongarije aldaar wat de directe aanleiding voor de Eerste Wereldoorlog was. Verder staan er een aantal festivals op het programma en gaan we op 1 september naar Zuid-Amerika en Mexico voor een tour. Dan direct door naar de USA en Canada. Als we terugkomen, zo in de derde week van oktober, dan stappen we direct op een Europese tour die nu geboekt wordt. Verder is het nog de bedoeling om weer naar Japan te gaan en om Australië dit keer ook aan te doen.

Nederland staat anno 2009 terug volledig op de metal kaart getuige recent werk van jullie, Thanatos, Pestilence, Asphyx... Heb je er een verklaring voor dat het opnieuw de oude goden zijn die de ereplaatsen innemen?
Dat zal toch puur toeval zijn vermoed ik...

Het lijkt wel alsof de hype om zo snel en technisch mogelijk te spelen over zijn hoogtepunt heen is. Getuige daarvan zijn de vele cd's die teruggrijpen naar de basis van death metal. Wat denk je en hoe sta je hiertegenover? Wat vind je van de technische maar zo gevoelloze metal die we de laatste jaren over ons heen kregen?
Ik ben nooit een liefhebber van technische metal geweest. Ik heb het ook niet gevolgd en er al helemaal niet aan meegedaan. Muziek moet gevoel hebben, of het nou death metal of disco is.

Wat zijn de hoogtepunten van God Dethroned tot zover?
Op zich zijn er best veel hoogtepunten geweest al zeg ik het zelf. Uiteraard alle grote festivals waar we hebben mogen spelen zoals Dynamo, Wacken, Graspop, New England, With Full Force, Summer Breeze, etc, etc.  Afgezien daarvan vermaak ik me ook altijd prima op de tournees en zo. Ons lijstje met grote bands waar we mee hebben mogen touren is nogal groot, maar één die me heel erg bijgebleven is, is de tour met Cannibal Corpse in Amerika in 2000. Die tour was echt groot en we werden groots onthaald door het Amerikaanse publiek. Elke keer als we teruggaan merken we dat nog steeds.

Als laatste, wat zijn jullie ambities en hoe zie je de toekomst tegemoet?
We willen nog steeds wereldberoemd worden haha, en daar gaan we dus voor.

http://www.myspace.com/villavampiria

Yves

Related Items

CD of the month

Image DYSCORDIA

The Road To Oblivion
Dutch Music Works
Cd van de maand april 2024

Previous CD of the month

Sentry
High Roller Records
Cd van de maand Maart 2024

  • CCN Systems NV
  • Instath BVBA
  • Combell NV
  • Knowledge BVBA NV

© 2002-2024 Hell Spawn, all rights reserved.

Hosting and customn CMS made by VideoStore.be and Igor VC