Hell Spawn

 

SHADOWKEEP

Hell Spawn » Interviews » SHADOWKEEP

Geheel onverwacht kwam het uit de spotlight verdwenen Engelse Shadowkeep met zijn derde album voor de dag, "The hourglass effect". Muzikaal lijkt er weinig veranderd, maar de omkadering des te meer. Samen met gitarist Chris Allen zetten we de feiten even op een rijtje, na de felicitaties met het uistekende nieuwe plaatwerk natuurlijk.

SHADOWKEEP
Zes jaar tussen twee albums is een lange tijd, maar de zoektocht naar een nieuwe zanger (twee keer), een nieuwe ritmesectie en een nieuw label verklaart al het een en ander zeker? Ik dacht dat het album al twee jaar geleden was gepland?
Zeker! Plus het feit dat geldgebrek ook wel een grote rol gespeeld heeft in deze vertraging. Het album zou inderdaad vroeger kunnen uitkomen zijn, maar het is er uiteindelijk toch van gekomen!

Richie Wicks is jullie nieuwe zanger, maar jullie kennen hem van vroeger, zeker? Ik meen zelfs te weten dat jullie ooit al samengewerkt hebben? Lag het aan de agenda en toenmalige bezigheden dat hij niet eerder bij de band kwam?
Ja, Richie zat in Tygers Of Pan Tang toen Rogue de band verliet. Om echt als een band te fungeren, moesten we dus op zoek naar een andere zanger. We lijfden toen Ronnie Styxx in, maar na verloop van tijd kwamen meningsverschillen bovendrijven en bleek de geografische afstand tussen ons toch ook een probleem te zijn. Exit Ronnie dus en niet lang daarna zijn we weer met Richie gaan samenwerken. Misschien moeten we het wel voorbestemd noemen.

Zijn de songs op "The Hourglass effect" specifiek daarvoor geschreven of is het eerder het resultaat van alle geschreven materiaal van de laatste paar jaar?
Een combinatie eigenlijk. Er zijn zelfs nog ideeën, half afgewerkte nummers en dergelijk blijven liggen, die deze plaat niet haalden. Niet dat ze niet goed genoeg waren, ze raakten gewoon niet tijdig af of pasten niet. Dat wil dus zeggen dat we hier en daar al wat liggen hebben voor een volgende Shadowkeep album en dat is wel cool!

De Shadowkeep sound is wel nog steeds herkenbaar. Bewust gedaan of is dit gewoon jullie trademark stijl waarbinnen jullie verder werken?
Ik denk dat het vooral dat laatste is, dat wil echter niet zeggen dat we nooit iets anders gaan proberen, maar we zullen er altijd over waken dat het binnen onze stijl blijf. Hier en daar wat nieuwe elementen aan toevoegen, wat nieuwe ideeën uitproberen, zolang het maar geen complete muzikale ommekeer is.

Net als op "A chaos theory" hebben jullie een concept verhaal uitgewerkt. Of jullie vocalist deed dat. Toeval, denk ik of ligt het aan het feit dat de zanger/tekstschrijver pas op het laatste moment in het schrijfproces erbij komt en dan in één sessie alle teksten neerpent?
Weer een combinatie, denk ik. Deels is dit puur toeval, maar Richie was tegelijk wel de laatste om zijn bijdrage te leveren aan het schrijfproces. Het is beter om de tekstschrijver, in dit geval Richie, een omkadering en een referentie te geven waarbinnen hij kan werken. Tenminste zo hebben we het al altijd gedaan en ik zie niet in waarom we een goede, werkbare methode zouden moeten veranderen.

Jullie hebben een keyboardspeler aan de line-up toegevoegd (Scot Collins). Op de achtergrond hoor je inderdaad toetsen meelopen. Ben je van plan om daar meer gebruik van te maken, een symfonischer element aan jullie muziek toe te voegen of is het vooral om live een voller geluid te creëren?
Op dit moment zal Scot gewoon spelen wat opgenomen is, inderdaad om een voller geluid te krijgen. We zijn wel van plan om er in de toekomst beter of meer gebruik van te maken. Misschien echt wel wat meer symfonische elementen gebruiken. We kijken er wel naar uit om samen met Scot aan materiaal te gaan werken.

Karl Groom (Threshold gitarist) was opnieuw verantwoordelijk voor de opnames. Een goede vriend die weet of begrijpt hoe jullie moeten klinken?
Inderdaad. Karl is sinds het ontstaan van de band al een goede vriend en bondgenoot. Zonder te overdrijver, maar zonder Karl was dit allemaal zelfs niet mogelijk geweest. Hij begrijpt onze muziek en geeft zichzelf honderd procent voor ons.

Jullie hebben getekend bij Melissa Records, een nieuw label voor jullie. Hoe zijn jullie bij hen terecht gekomen?
Nikki kwam Melissa Records tegen op het internet tijdens onze zoektocht naar een nieuwe platenmaatschappij. Vreemd genoeg, bijna tegelijkertijd raadde een goede vriend ons aan om eens contact op te nemen met Melissa. We stuurden hen een mix van "The hourglass effect" en dat was de start van deze samenwerking.

Jullie hebben een paar gigs gespeeld voor de plaat uitkwam. Hoe waren de reacties? Had je deze verwacht of zijn jullie toch verrast over het aantal mensen dat uitkeek naar een nieuw teken van leven van Shadowkeep?
De reacties waren uitstekend, maar we waren ferm verrast door mensen die ons kwamen vertellen hoe goed de nieuwe nummers waren. Zoals je zelf al opmerkt, zijn er heel wat mensen die echt uitkeken naar ons optreden, niet alleen in Nederland, maar ook in België, Duitsland, Griekenland, Frankrijk en zelfs in de States. Fantastisch nieuws toch!

Voorlopig staan er slechts 2 a 3 optredens aangekondigd op jullie website (in Griekenland). Er komen er daar toch nog bij?
Zeker! Alle kansen zijn goed. We zitten achter een aantal mogelijkheden aan op dit moment. Alle aanbiedingen worden in overweging genomen!

Op eigen kracht dan of als support van een andere band?
Als support van een grotere band is, denk ik, het meest logische. Maar we gaan daarom geen neen zeggen tegen een gig met een lokale band in eender welke Europese stad.

Bedankt voor je tijd en dit interview!
Thanks to your good self and all our fans in Belgium we will see you in 2009.

http://www.myspace.com/shadowkeepuk

 Pow

Related Items

CD of the month

Image SENTRY

Sentry
High Roller Records
Cd van de maand Maart 2024

Previous CD of the month

The World We Inherited
Sliptrick Records
Cd van de maand februari 2024

  • CCN Systems NV
  • Instath BVBA
  • Combell NV
  • Knowledge BVBA NV

© 2002-2024 Hell Spawn, all rights reserved.

Hosting and customn CMS made by VideoStore.be and Igor VC