Hell Spawn

 

FALCONER

Hell Spawn » Interviews » FALCONER

Met "Among beggars and thieves" breit Falconer een zesde hoofdstuk aan hun door folk en Middeleeuwen geïnspireerde metal. Een album dat, ondanks de gekende ingrediënten, toch net weer iets anders klinkt dan zijn voorgangers. Stof voor een gesprek dus, maar ook: hoe zit het met de carrière van Mathias Blad? Met live optredens? Hallo, Stefan Weinerhall?

FALCONER
Net als op zijn voorganger "Northwind", is het nieuwe album een bevestiging dat Mathias Blad en het folk georiënteerde geluid de enige echte Falconer sound is, hoe goed de albums met Kristoffer Göbel ook waren, of hoe een goede zanger die is.
Absoluut. Het zijn beiden goede zangers, maar op verschillende vlakken. Ik denk bijvoorbeeld niet dat Mathias "Grime vs grandeur" beter zou kunnen gemaakt hebben, terwijl je hoort op "Sceptre of deception" dat Kristoffer niet de meest geschikte kerel was om de folky en epische stukken daarop in te zingen. Zoals Falconer klinkt met Mathias in deze folk/medieval stijl is hetgeen het meest bij ons past en waar we ons het best bij voelen.

De juiste Falconer sound hebben jullie al, toch blijft er nog ruimte voor evolutie en experimenten.  Op dit nieuwe album komen wat oude elementen terug, maar horen we weer wat nieuwe ook, zoals de orkestratie op "Dreams and pyres", vrouwenstemmen, Zweedse lyrics... Dingen die nodig zijn om de zaak fris te houden, jezelf uit te dagen of dankzij de 'nieuwere' leden als Jimmy Hedlund die nu ook meeschrijven?
Ik denk het. Ik vind dat we redelijk vasthouden aan het gekende geluid, maar ik kan je wel verzekeren dat de verschillen groter en groter gaan worden in de toekomst. Je gaat jezelf saai vinden als je steeds hetzelfde pad bewandelt. Soms is een klein beetje variatie nodig, soms mag dat een al wat groter contrast zijn. Op dit album is de grootste stap "Dreams and pyres" wat heel theatraal is. Een richting die ik best nog wat meer wil verkennen.

Tekstueel handelt "Among beggars and thieves" over het dagelijkse leven van de gewone mens in de Middeleeuwen. Een dagelijks gevecht om te overleven. Een onderwerp dat je altijd al eens wou behandelen?
Dat hangt ervan af. Ik vond het passend om mij te concentreren op het harde leven, de armoede en ellende die de gewone man in die tijd kende. De meeste bands die Middeleeuwse thema's behandelen focussen zich op het glamoureuze en romantische van koningen, tempeliers en dat soort zaken. Hoeveel is koning Arthur al niet bezongen? Dat was net de kleinste groep mensen en het minst representatief.

Op "Northwind" voegde je een bonus cd toe met Zweedse traditionals, de Falconer way. Zijn er van de Zweeds gezongen nummers op "Among beggars and thieves" ook interpretaties van eeuwenoude songs bij? Zoniet, waarom wilde je deze nummers in jullie moedertaal zingen?
Geen enkel is een traditional, behalve de bonus song "Vi salde vara hemman". Sommige nummers klonken gewoon zo Scandinavisch bij het schrijven van de muziek dat ze alleen maar met een Zweedse tekst tot hun recht zouden komen. Sedert we "Per Tyrssons döttrar in Vänge" op het eerste album hebben gezet, vroegen fans er steeds meer om. Zoveel verschillen die nu ook niet van de rest van ons materiaal, dus die afwisseling met Zweeds is vrij natuurlijk voor ons.

Het artwork is erg leuk, vooral de foto's van de bandleden vind ik wel knap gedaan. Wiens idee was het?
Ik vind het ook erg geslaagd. De hoes toont echt de ellende en armoede en dat is de sfeer waar de muziek van Falconer in thuishoort. Het was onze fotograaf die met het idee kwam om ons te portretteren als boeven die door de wacht van de koning opgepakt wordt. Het ziet er inderdaad fantastisch uit, het geeft meer leven dan 5 mannen te fotograferen tegen een muur.

Jullie hebben een video voor "Carnival of disgust" toegevoegd aan het album. Hebben jullie daar ambitie mee of is dit gewoon een leuk extraatje voor de fans?
Ik denk niet dat een videoclip veel kan betekenen voor een groep als Falconer. Het enige forum dat daarvoor nog overblijft is YouTube. Maar het was leuk om maken, zeker nu het er ook zo goed uitziet. Je kan het een beetje zien als een soort van poging tot vervanging van een live show voor de fans. We wilden wel een video die de tekst uitbeeldde en niet gewoon een band die staat te spelen in een onderbelichte kamer of een halfnaakte vrouw die door een bos liep. Een video moet sowieso het tekstuele concept versterken. "Carnival of disgust" gaat over een iemand die verplicht wordt de job van beul uit te oefenen of zal veroordeeld worden tot de dood.

Op de digibook staan er nog  2 extra bonussen ("Dark ages" en "Vi salde vara hemman"). Jullie keuze of die van het label? Is daarmee alles opgesoupeerd van de schrijfsessie voor deze plaat?
Ja, dat is alles. "Vi sålde...." is de originele versie van de traditional "We sold our homesteads" die op ons tweede album stond. Helemaal geen metal interpretatie meer. "Dark ages" was een nummer dat ik nog liggen had, al van 2003, maar nog niet gebruikt is omdat het zo weinig als Falconer klinkt. Ik had enkel nog geen tekst. Dat nummer was eigenlijk bedoeld als Japanse bonus, maar Metal Blade verkoos om 2 extra tracks op de eerste editie te zetten.

Dit is al het zesde album voor Metal Blade. Een lange en gelukkig relatie. Appreciatie voor jullie muziek, jullie bescheiden eisen...?
Van hun kant moet er natuurlijk iets van winst aanhangen, dat is altijd de voornaamste reden. Van onze kant is het een kwestie van vertrouwen. We weten wat ze voor ons doen, wat ze beloven en ze betalen bijtijds. We hebben nog nooit het gevoel gehad bedrogen te zijn. Ik denk ook dat wij een gemakkelijk band zijn om mee te werken, onze eisen zijn echt aan de lage kant. Zolang onze studiotijd betaald wordt, zijn we allang tevreden. Er zijn er vast die denken dat andere labels ons verder kunnen brengen of ons beter zouden promoten, maar voor het zelfde geld draait dat anders uit. We zijn gelukkig in onze huidige situatie dus is er geen reden om daar iets aan te veranderen.

Ik vermoed dat jullie omwille van Mathias' theater carrière een soort van studioband geworden zijn. Is iedereen in de band daarmee akkoord, kriebelt het soms niet om op een podium te staan?
Sommige bandleden zouden inderdaad wel wat meer willen spelen of op tournee gaan. Ik niet, studiowerk en songschrijven zijn voor mij prioritair. Ik weet ook wat club shows en budget tours betekenen voor een band van Falconers kaliber. Het is eerlijk gezegd de moeite en de tijd niet. Het sop is de kolen niet waard. Festivals zijn daarop nog een uitzondering, omdat je heel veel mensen tegelijk bereikt. Maar ja, voor mij is Falconer een studioband.

Aangezien jullie zo weinig live spelen, zou een dvd dan geen oplossing zijn voor al die fans die jullie eens in hun land aan het werk willen zien. Jullie tienjarig bestaan komt eraan, zou dat geen goede aanleiding zijn?
Ons eerste plaat kwam pas uit in 2001, dus we hebben nog wel even. Ik heb er nog niet aan gedacht, maar je bent zeker niet de eerste die er naar vraagt. Eigenlijk is dit iets waar het label moet over beslissen als ze dit willen of niet.

Bedankt voor je tijd en dit interview. Veel succes met het nieuwe album!
Thanks to all the fans out there for their support. And a constant reminder that the first album is the worst one we´ve done, ... hehe!

http://www.myspace.com/falconermusic

Pow

Related Items

CD of the month

Image DYSCORDIA

The Road To Oblivion
Dutch Music Works
Cd van de maand april 2024

Previous CD of the month

Sentry
High Roller Records
Cd van de maand Maart 2024

  • CCN Systems NV
  • Instath BVBA
  • Combell NV
  • Knowledge BVBA NV

© 2002-2024 Hell Spawn, all rights reserved.

Hosting and customn CMS made by VideoStore.be and Igor VC