Hell Spawn

 

FALCONER

Hell Spawn » Interviews » FALCONER

Toen originele zanger Mathias Blad terugkeerde op het Falconer nest waren de verwachtingen voor de nieuwe plaat erg hooggespannen. "Northwind" is er nu en lost die helemaal in. Een vergelijking met het fabuleuze debuut dringt zich zelfs op! Een excellente reden om bandleider StefanWeinerhall eens aan de tand te voelen.

FALCONER

Het meest opvallende nieuws vorig jaar was de terugkeer van Mathias Blad. Op jullie website vertelden jullie dat de reden jullie terugkeer naar jullie folk roots was. Hij had destijds de band verlaten om zich meer toe te leggen op zijn passie voor musicals, was het moeilijk hem terug aan boord te krijgen?
Helemaal niet eigenlijk. Toen ik het hem vroeg, wilde hij er wel een 'maar' aan toevoegen. Hij wou terugkeren bij ons zolang het maar niet botste met zijn schema. De conclusie is dat de live activiteiten op een heel laag pitje zullen staan. Iets waar ik niet echt rouwig om ben, de muziek die we uitbrengen zal wel perfect zijn. En dat is het belangrijkste, veel belangrijker dan veel live spelen.

Persoonlijk hield ik wel van de twee platen die jullie met Kristoffer Göbel opnamen, ze brachten een klassiek power metal element in de muziek van Falconer. Aangezien jullie terugkeren naar jullie originele zanger en naar het oorspronkelijke geluid, lijkt het wel of je zelf niet gelukkig was met het 'andere' Falconer geluid?
Dat kan je zeggen. Op "Sceptre of deception" maakten we nog dezelfde muziek als we vroeger deden, maar ik vond het resultaat niet zo geslaagd. Dus pasten we de muziek aan aan Kristoffer's stem. Ik vind "Grime vs grandeur" een goede plaat, het voelde enkel niet aan als een Falconer album. Het was ook een stijl die ik niet zo makkelijke schreef. Ik moest de muziek vanuit een ander perspectief benaderen dan ik met Falconer gewoon was en voor ogen had.

Was deze terugkeer naar de Falconer roots iets wat je absoluut moest doen, om jezelf creatief honderd procent tevreden te houden, of was het iets waar de fans om vroegen en beïnvloedde dat je beslissing?
De mening van de fans telt mee, maar haalt niet het overwicht. Ik zou nooit iets doen met de band waar ik zelf niet volledig achter sta. De folk stijl is iets wat ik al deed sinds Mithotyn en die voelt voor mij het meest natuurlijk aan. Zoals ik al zei, voor die stijl heeft Falconer Mathias nodig als zanger. Anders is het niet op zijn hoogste niveau. We wisten natuurlijk dat we daarmee de fans ook niet zouden teleurstellen, in feite wint dus iedereen door de terugkeer van Mathias. Ik denk niet dat dat een revolutie zal ontketenen, haha.

Falconer is voor mij de perfecte symmetrie tussen metal en folk, een soort verenigde dualiteit. Was het werken met de twee vocalen stijlen, zoals op "Sceptre of deception" waar Mathias de rol van Valdemar op zich nam, geen optie?
Neen, daar is nooit over gepraat. Het zou hetzelfde zijn als je ex terugnemen maar je nieuwe vrouw ook nog houden. Het zijn alletwee fantastische zangers in hun eigen stijl. Die is compleet verschillend en wij hebben heel bewust voor die ene stijl gekozen. De beperkingen die Mathias ons oplegde, omwille van zijn eigen projecten, nemen we dan maar bij.

Over naar de nieuwe plaat nu: die gaat ongetwijfeld terug naar de folk roots van Falconer, maar ze lijkt zelfs ook een stap verder te gaan in die richting. Was het een bewuste keuze om die folk elementen naar het volgende level te brengen?
Hmm, misschien niet zover, maar toen ik begon te schrijven, kwamen de folk melodieën terug als nooit tevoren. Het ging heel vlot om deze plaat te schrijven. We waren ons op voorhand wel heel bewust van de productionele richting die we uitwilden. Idem voor de details en de keyboards. We hadden immers tijd om eraan te werken. Het voelt goed aan dat we deze plaat zo goed doordacht hebben.

De line up is nogal veranderd sinds "Sceptre of deception", hoe keken de 'nieuwe' Falconer leden aan tegen deze hernieuwde sound?
Dat was mijn eigen wil en beslissing. Ik heb wel met Karsten (drummer van bij het begin - red) overlegd over de vocale en muzikale richting die ik uitging. Hij was het onmiddellijk met me eens. De andere leden, Magnus (bas) en Jimmy (gitaar) gaven achteraf toe dat het resultaat beter is sinds de terugkeer van Mathias.

Als ik naar de (alweer) prachtige cover kijk, lijkt die ook een terugkeer ondergaan. De figuur van de valkenier is er weer! Iets wat zo moest?
Dit was eigenlijk de eerste keer dat ik niet wist wat we met de cover moesten aanvangen. Ik vertelde de ontwerper gewoon over de titel die we de plaat zouden geven en zei wat ik vooral niet wou. Zeker geen figuur voor een viking schip met rood en witte zeilen. Dat was te saai en voorspelbaar.

De eerste versie van de nieuwe plaat bevat als bonus 4 Zweedse traditionals. We hadden er al telkens eentje op jullie eerste twee albums, waarom wou je er deze keer 4 opnemen?
Dat was Metal Blade's idee. Ik vermoed dat ze iets extra's wilden bij de release. Voor mij voelt het heel natuurlijk aan om traditionals te doen, zeker als ze in het Zweeds zijn!

Er nooit aan gedacht om een volledige plaat uit te brengen met traditionals of zou dat teveel zijn?
We hebben eraan gedacht en ik weet dat Metal Blade erachter staat. Het probleem is echter dat er altijd ideeën in me opkomen voor nieuwe nummers. Ik wil het idee voor een eventueel album met traditionals echter niet afschrijven, maar ik wil het ook niet beloven.

Tekstueel is "Northwind" geen concept album, maar het geeft wel een gevoel van een minstreel die 13 verhaaltjes verteld op één mooie avond. Ze lijken toch ietwat aan elkaar gerelateerd. Heb je de plaat op die manier benaderd?
Het is dan eerder door een gelukkig toeval dat ze aan elkaar gerelateerd zijn. Ik ben wel akkoord dat ze allemaal passen onder de naam "Northwind", aangezien dat epische gevoel uit het noorden in elk van hen zit. Maar ze zijn niet bewust allemaal samen geschreven.
 
Ik vroeg me af hoe je aankijkt tegen de hele folk metal scene. Aan de ene kant heb je bands als Korpiklaani, In Extremo, Subway To Sally, die folk instrumenten gebruiken in hun muziek en aan de andere kant heb je Falconer die unieke folk elementen gebruikt in authentieke metal. Het is een heel andere benadering, maar voel je je enigszins toch verwant met die scene?
Neen. Misschien omdat ik veel te weinig ken van de bands die je noemt, maar het lijkt me dat de meeste zich focussen op het middeleeuwse gedeelte van de folk, terwijl wij ons eerder focussen op de melodieën en daar dan een soort van middeleeuws gevoel aan toevoegen. Het is bij ons absoluut geen must dat de nummers folkisch of middeleeuws klinken. Het is gewoon zo.

Je hebt gezegd dat de live activiteiten op een laag pitje zullen staan, maar ik kijk er toch enorm naar uit om Falconer eens in België te zien. Zeker nadat de aangekondigde tour met Doomsword van een paar jaar geleden afgelast werd. Bestaat er toch een kleine kans?
Als iemand ons wil boeken, ja. Ik wil daar wel aan toevoegen dat we zeker geen tournee gaan ondernemen. Enkel alleenstaande shows of een festival.

Mocht je dan aan een setlist moeten denken, zou je daar dan songs van alle vijf de Falconer albums in verwerken of zouden het alleen maar nummers zijn die Mathias origineel inzong?
We zouden ons vooral concentreren op de Mathias nummers, aangezien dat ook is wat de meeste fans willen horen. Maar ik ben er zeker van dat we ook een song uit de Kristoffer periode in de set zouden steken. "Child of the wild" (uit "Grime vs grandeur" ) maakt bijvoorbeeld een heel goede kans. We hebben er trouwens een nieuwe versie, met zang van Mathias, van opgenomen die op de Japanse versie van de nieuwe plaat staat.

Gezien de schaarse concerten die jullie spelen, heb je er misschien al eens aan gedacht om eentje op te nemen en uit te brengen op dvd?
Neen, niet echt. We zien wel wat de toekomst daarin brengt, maar op dit moment heb ik daar zeker nog geen plannen toe.

Bedankt voor het gesprek, Stefan, heb je misschien nog een passende afsluiter?
Time to boogie down with the minstrels of metal now!!!


http://www.falconermusic.com

Pow

Related Items

CD of the month

Image DYSCORDIA

The Road To Oblivion
Dutch Music Works
Cd van de maand april 2024

Previous CD of the month

Sentry
High Roller Records
Cd van de maand Maart 2024

  • CCN Systems NV
  • Instath BVBA
  • Combell NV
  • Knowledge BVBA NV

© 2002-2024 Hell Spawn, all rights reserved.

Hosting and customn CMS made by VideoStore.be and Igor VC