Hell Spawn

 

THORIUM

Hell Spawn » Interviews » THORIUM

De tweede Thorium langspeler is eindelijk een feit, een topper die het hier wederom tot cd van de maand heeft geschopt. We schotelden gitaristen Tom T. en Dario enkele vraagjes voor omtrent hun nieuwste meesterwerk! Enjoy!

Written by Nico

THORIUM

Jullie tweede langspeler had normaal gezien vorig jaar moeten verschijnen, maar die verdomde covid staat daar een stokje tussen, hoe voelt het om die nu uiteindelijk uit te hebben?

Tom: Hoi Nico! Dit voelt echt als een enorme ontlading, dat kan ik je zeker vertellen! :-)  Hoewel het nog steeds wat dubbel is - je wacht (om heel goeie redenen uiteraard) zo lang om de plaat uit te brengen en het maakt je ontzettend blij om ze dan toch eindelijk te kunnen presenteren, maar natuurlijk zijn we op dit moment nog steeds niet uit de situatie waar we vorig jaar in verzeild raakten, en blijft het toch voornamelijk een "online" gebeuren, deze release, waarbij je vooral via het net de release beleeft aan de hand van reviews, berichten van fans, bestellingen, social media reacties,... Desalniettemin; wat een opluchting om eindelijk dit werkstuk te kunnen loslaten op het publiek!! 

Dario: Het is inderdaad enerzijds een bevrijding, het loslaten van dingen die eigenlijk al een jaar eerder hadden moeten gebeuren, maar door de alomgekende omstandigheden niet konden; anderzijds ook dubbel aangezien je vooralsnog niet live kan gaan promoten, wat voor een band als de onze primordiaal is. Hopelijk komt daar na de zomer verandering in.


Wat zijn de voor jullie de voornaamste pluspunten in vergelijking met het debuut?

Tom: Wat mij betreft, in een notendop, alle voornaamste zaken die een band op een tweede plaat hoort te hebben en doen: nog net dat tikkeltje volwassener songs en songwriting, bijgestaan door een volwassener productie, betere productiewaarden, en dat alles onderstreept door een nog vettere sound. De muziek, en de groep, zijn gegroeid op alle mogelijke vlakken denk ik, en da's een trend die we ook weer willen meenemen naar onze volgende plaat! :-) 

Dario: Het is altijd moeilijk om als muzikant en songwriter je eigen werk objectief te bekijken en te beoordelen, zeker als je nieuwe werk net op het grote publiek losgelaten is. Dan heb je al snel de neiging om je nieuwste werk als je beste up-to-date te omschrijven. Dus ik hoed me wel voor al te grote uitspraken hieromtrent. Maar het staat buiten kijf dat alle facetten op dit album perfect kloppen met wat we oorspronkelijk in gedachten hadden, en dat is wel een belangrijke verwezenlijking. En als je dat bereikt hebt kan je niet anders concluderen dat alles wat we bij dit product wilden gegaan is zoals we het gepland hadden. Dus wat "Empires..." betreft zijn we perfect gelukkig met het geheel, niet in het minste met de prestaties van de diverse bandleden hierop.


Jullie zijn van label geswitched en hebben Empire ingeruild voor Freya, welke wellicht toch alweer een betere verdeling heeft dan Empire! Waren er nog gegadigden?

Dario: Jazeker. Er waren zelfs nog een aantal grotere labels die interesse toonden maar Freya toonde een "op-maat-van-de-band" project waarbij we wisten dat we een grotere prioriteit waren dan bij de grotere labels, waar er twee weken na je release al een nieuwe gepland staat. Zo is het moeilijk om de aandacht van een groter publiek te bereiken, ook al omdat je niet live kan spelen voor het moment. Dus het momentum van de mensen vasthouden, was superbelangrijk. En daar toonde Freya zich bereid toe. 


Het zijn bizarre tijden, geen concerten etc... hoe vullen jullie je dagen? Of word er in deze concertloze periode hard gewerkt aan Thorium 3?  En indien ja hoever staan jullie daar al mee? 

Tom: Er wordt, onder andere, inderdaad reeds gewerkt aan Thorium 3! :-)  Sterker nog; we bevinden ons weerom in een positie zoals waar we ongeveer stonden bij de release van het debuut, namelijk met reeds (veel) teveel song-ideeën en nieuw materiaal voor slechts één volgende album! Wat het vullen van de dagen betreft, is er wat songwriting en werk aan nieuw materiaal dus geen enkele mogelijkheid tot verveling ;-) 

Dario: Klopt. Sterker nog, ik denk dat Tom en ik ondertussen voldoende materiaal hebben liggen om de komende twee Thorium albums van muziek en tekst te voorzien. En ook Stripe heeft wederom enkele bijdragen aangebracht. Dus voor de komende 4-5 jaar zitten we waarschijnlijk wel gebeiteld. :-). 


Empires In the sun is wederom een pareltje, maar eentje die hier en daar misschien een luisterbeurtje meer nodig heeft dan het debuut, omdat sommige songs toch iets ingenieuzer in elkaar steken, akkoord of helemaal niet?

Tom: Ja hoor, helemaal akkoord! De nieuwe tracks hebben over het algemeen net wat meer om het lijf dan die van de vorige (met uitzondering dan van een track als het kwartier-lange 'Four By Number, Four By Fate' van 't debuut natuurlijk). Er is dit keer allemaal net wat meer gaande, zowel wat de complexiteit van de song structuren als die van de riffs en partijen zelf betreft! Aan de éne kant een natuurlijke evolutie; aan de andere kant deels ook wel een bewuste keuze richting het palet van de band verbreden en wat te moderniseren. Vaak krijgen we nog steeds het label 'jaren tachtig-gericht' opgekleefd, wat gezien de overdaad aan eighties-retro-bands tegenwoordig toch wat gevaarlijk is. Al snel raak je niet meer van onder dat etiket, terwijl wat we doen (voor mij althans) heel vaak meer richting jaren '90 gaat - ik denk dan aan m'n eigen grote invloeden zoals Blind Guardian, Iced Earth, Symphony X, Gamma Ray, Rage, Kamelot, en ga zo maar door. 

Dario: Ik hou het in eerste instantie op natuurlijke evolutie. We schrijven wat in ons opkomt, zonder gigantisch te gaan rekening houden met al te veel externe factoren over hoe het zou moeten gaan klinken. Uiteraard zijn er elementen die steeds van toepassing dienen te zijn, zoals catchy melodiëen en zanglijnen, twin gitaarwerk en stuwende ritmes met een basgitaar die er uit knalt. Dit zijn Thorium's natuurlijke kenmerken en zorgen ervoor dat we er op onze eigen manier kunnen uitspringen ten opzichte van de grote groep bands die tezamen honderden albums per jaar op de markt loslaten. En ja, uiteraard hebben we onze invloeden uit de jaren'80 en '90, wat normaal is, aangezien we toen opgroeiden met metal. Zoals Tom al aangaf, zitten zijn invloeden eerder in de jaren '90, terwijl ik met mijn paar jaar ouder vooral tweede helft jaren '80 zit met bands als Queensrÿche, Fates Warning, Armored Saint maar ook de eerste Death Angel, Toxik, Overkill, Helloween en Testament albums. All in all geeft dit een interessant draagvlak en creëert het de juiste balans tussen de verschillende nummers om onze albums interessant te laten klinken zonder in herhaling te vallen.


Als ik mij niet vergis zijn Tom Tee en Dario de main composers binnen Thorium, hebben de andere laden ook enige inbreng of zijn de twee gitaristen het creatieve brein?

Tom: Over de hele lijn zijn 't inderdaad vooral Dario en ik die de grote meerderheid van de songs (en teksten) schrijven, maar ook bassist Stripe heeft op beide platen tot hiertoe twee pareltjes afgeleverd in de vorm van 'All Manner of Light' en 'Empires in the Sun' - deze laatste werd zelfs het titelnummer van het nieuwe album. Ook heeft iedereen vrije inbreng in de nummers: dat wil zeggen dat Louis bijvoorbeeld z'n eigen drums vorm geeft (in plaats van klakkeloos programmatie over te nemen), en ook dat als David ideeën heeft om de zanglijnen verder te finetunen en naar z'n hand te zetten, dat dat dan uiteraard ook zo gebeurt. Het zijn dingen die vooral in het (eind)productie-stadium naar voren komen, interessant genoeg. Wanneer de tijd er is om de studio in te gaan en alles definitief te tracken, komen dan allerlei partijen naar voren die Stripe, Louis en David thuis hebben voorbereid, aangepast en zich eigen gemaakt, en krijg je dan plotseling heel nieuwe 'twists en turns' op de piloot-partijen waar je tot die tijd al maanden naar aan 't luisteren was. Very exciting! :-) 

Dario: Tom en ik schrijven ongeveer 95 procent van de dingen, maar dat betekent inderdaad niet dat de andere bandleden niet mogen of kunnen dingen aanbrengen of schrijven. Los daarvan voegen ze met hun eigenheid en hun speltechniek dingen toe aan wat we hebben geschreven. Stripe komt per album wel altijd met een aantal uistekende ideëen waar we weer een goed nummer mee kunnen maken. Louis en David schijnen zich heel comfortabel te voelen in de richting en muziek die ze toegestuurd krijgen en werken zich op hun manier door de muziek. Dit is momenteel de manier waarop het blijkbaar het best werkt bij Thorium, maar niets sluit uit dat we in de toekomst niet experimenteren met andere mogelijkheden, zoals bevoorbeeld een nummer schrijven in de repetitieruimte met z'n allen, of zelfs werken met een songwriter van buiten de band, waarom niet.


Het nieuwe album is gesierd met een pracht van een hoes en daar zien we heel wat beelden uit de geschiedenis van vergane rijken, maar van bijvoorbeeld 'het derde rijk' is niks te spotten. Opzettelijk, of is dat om niet mee in de problemen te geraken? 

Tom: Daar hebben we in principe zelfs niet aan gedacht; op geen enkel moment kwam denk ik het idee naar voren om daar eventueel iets van te verwerken in de cover. Misschien maar best ook; zelfs al zou het even op tafel hebben gelegen, denk ik niet dat het verstandig zou zijn geweest om ergens swastika's en dergelijke te gebruiken in het artwork, om voor de hand liggende redenen... ;-)  Zelfs al zou het op een bij wijze van spreken ironische manier bedoeld geweest zijn, bijvoorbeeld in de vorm van ruïnes en gescheurde spandoeken en dergelijke om aan te geven dat het, zoals alle en andere rijken, vergaan is, moet je met dat soort dingen toch voorzichtig zijn. 

Dario: Ik heb wel degelijk met het idee gespeeld om het "Derde Rijk" te integreren in de hoes, aangezien dat toch het laatste gekende "grote  Rijk" is dat gevallen is... maar in de huidige samenleving waar iedereen zit te loeren op dingen van een ander om te ze kunnen aanvallen, is het jammer genoeg inderdaad geen goed idee om dergelijke beelden te gebruiken, wetende dat Duitsland voor onze stijl van muziek markt nummer 1 is. We zijn verworden tot een maniakale gepolariseerde samenleving waarin de tegengestelde mening sowieso al als een vijandelijke verklaring wordt geïnterpreteerd. Jammer.


Heel leuk is om de Spitfire van op de eerste merch terug te spotten, eentje die gaat blijven terugkomen of gewoon een leuke knipoog?

Tom: In dit geval vooral een leuke knipoog denk ik; ik wou hem inderdaad laten terugkomen hier, en hij past natuurlijk ook mooi in het concept - iconische imagerie uit de geschiedenis, van al dan niet verdwenen rijken en tijdperken. Maar we gaan er zeker geen mascotte van maken of iets in die strekking. We hebben ook niet voldoende budget om Maiden hun live-Spitfire (zie huidige tour) over te kopen, dus laat die maar netjes in Bruce en Steve en co hun hangar staan... ;-) 

Dario: Het is toch een plastic model. Als we het doen, gaan we voor een echte hahahaha.


Van "Powder & Arms" staat er een tweede deel op de nieuwe plaat, is dat iets dat nog gaat terugkomen of is het hoofdstuk hiermee voorlopig afgesloten?

Tom: Da's een ander verhaal! Dit concept wil ik inderdaad graag nog heel eventjes voortzetten, en ik heb al een goed idee waar ik in een volgende deel naartoe wil. De titel is geleend van het klassieke avonturenboek 'Treasure Island' van Stevenson; 't is namelijk de titel van hoofdstuk negen, waar ze de kanonnen, wapens en buskruit etc aan het inschepen zijn, bij het begin van de reis. Ik vond de titel ontzettend passen bij een nummer dat ging over mensen die onder de wapens geleefd hebben en wier levens draaiden rond, wel, 'powder and arms'. In deel één ging het in de drie onderdelen van de song over drie willekeurige, naamloze figuren - een soldaat in het leger van King George, een piraat in de Caraïben, en een piloot uit WO I. Voor deel twee wilde ik iets gelijkaardigs, maar dan over echt bestaande figuren, en werden het Charles 'dArtagnan (de echt bestaande musketier die de inspiratie vormde voor Dumas z'n d'Artagnan in de Drie Musketiers), de gevreesde piraat John Rackham (die tevens de gekende piratenvlag met de schedel en gekruiste zwaarden erop ontwierp), en Erich Hartmann (de grootste 'top ace' gevechtspiloot uit de geschiedenis). 


Een zeer leuke en verassende song is het waanzinnige More than meets the eye, iets heavier dan de rest, kunnen we in de toekomst nog zoiets verwachten? Ook een Winterfall springt er wat uit, kun je deze twee favoriete songs es wat uitlichten?

Dario: "More than meets the eye" had ik eigenlijk al geschreven voor Thorium I, maar werd doorgeschoven en nog wat aangepast voor "Empires...". Het geeft een iets "modernere" kant van ons weer, waar je tezamen met de gekende Thorium invloeden meer richting jaren 2000 gaat, denk aan bands als Nevermore enz. Tekstueel gaat het over iemand die steeds zijn eigen wil doordrijft in het leven en daarbij niets geeft om de gevoelens van anderen. Op het einde van zijn leven ziet hij/zij in dat het allemaal niet waard was en spijt de bovenhand neemt, maar te laat.... er is niemand meer bij zijn/haar zijde overgebleven. "Winterfall" heb ik geschreven kort na het overlijden van Warrel Dane. Als grote fan van US metal en in het bijzonder de Seattle-scene (toch die van voor de grunge-periode) met uiteraard bands als Queensrÿche, Metal Church, Sanctuary enz... had Warrel toch een heel speciale uitstraling en invloed op vele metalbands. Ik wou ergens het gekende van een Queensrÿche vibe ten tijde van "Operation Mindcrime" combineren met de eerste Sanctuary platen alsook het latere verloop ten tijde van Nevermore. Daar pastte ook een heel duistere, poëtische tekst bij die zo van de hand van Warrel had kunnen komen en waar de verwijzingen naar Sanctuary en Nevermore wel in te vinden zijn :-). 


Net als op het debuut is er de 17 minuten durende afsluiter '1302', en wat voor een! Maar mijn god, hoe begin je aan zoiets? Kwam daar enige research aan te pas? 

Tom: Hier kwam inderdaad een ongelooflijke hoeveelheid werk en research aan te pas... In de allereerste plaats wou ik natuurlijk het boek herlezen en de film opnieuw zien. Het boek 'De Leeuw Van Vlaanderen' van Conscience is een klassieker van jewelste, en eveneens een prachtig geschreven stuk literatuur vol poëzie, epiek, geschiedenis, avontuur, en geweldig memorabele personages. Al snel ging ik m'n editie van het boek te lijf met potlood in de aanslag, maakte ik notities, en nam ik het zelfs mee naar Brugge om er effectief de plaatsen te bezoeken waar alles zich heeft afgespeeld. De meeste van de locaties in Brugge die doorheen het boek verschijnen, bestaan dan ook nog steeds, en vele van de straten hebben zelfs nog steeds dezelfde namen - je voelt je daar dan ook echt ondergedompeld in de gebeurtnissen en de geschiedenis van het verhaal. Al snel botste ik echter op een storende notie - wie van buiten onze landsgrenzen kent deze historie, of het boek, of zelfs de film...? Hoe maak je het verhaal kenbaar aan een luisteraar die geen idee heeft waar het over gaat, en vooral; hoe maak je (en hou je) die luisteraar geïnteresseerd in een drieluik dat in totaal 17 minuten duurt, als hij of zij niet mee is met de personages en gebeurtenissen? Dat was een prioriteit wat mij betreft; er voor zorgen dat mensen 'mee' konden met de storyline, zonder beroep te doen op opgenomen vertelstukken enzoverder. Vandaar de inleidende paragrafen tekst bij de lyrics in het boekje, en vandaar ook het idee om het centrale stuk 'The Golden Shadow' te flankeren door 'The Minstrel' deel één en twee. Het idee achter deze laatste is om, net als in een film, een soort verteller je in het verhaal te laten trekken. 


Er zijn ook enkele leuke guests te spotten op de nieuwe plaat, hoe ging dat in zijn werk en hoe bepaal je waar je guests gaat plaatsen of was dat al ruim doordacht? ??

Tom: Dat was eigenlijk een beetje een no-brainer zoals ze zeggen :-)  Het nummer en de tekst waren geschreven met de personages erin verwerkt, dus was het enkel een kwestie van de juiste zangers aan te spreken om de rollen in te vullen. Verrassend genoeg ging dat verbluffend vlot. Met Benny speelde ik jaren samen in 23 Acez en zijn heldere, declamerende stem leek ons geknipt voor de rol van de wijze Pieter De Coninck. Het stuk in het verhaal waar de hoofden van de gildes samenkomen om te beslissen wat er nu eigenlijk moet gebeuren met de immer brutaal en gewelddadig wordende Franse bezetters, en waar de gemoederen hoog oplopen, leek ons op het lijf geschreven voor Joe van Evil Invaders. Anneleen Olbrechts heeft, naast een geweldige stem, een heel groot inlevingsvermogen en kan geweldig goed acteren, en wilde ik heel graag in de rol van de genadeloos gemene Johanna Van Navarra - wat een belefenis trouwens om haar achter het glas van de studio te zien veranderen in deze boosaardige Disney-esque villain! Onze eigen Dario speelt de rol van de jonge en goedhartige ridder Adolf van Nieuwland, en onze zanger David neemt uiteraard de rol aan van de aanstekelijk gepassioneerde Jan Breydel, die het merendeel van de tijd aan het woord is. Met een ongelooflijk gevoel van trots kunnen we tot slot niemand minder dan Arjen Lucassen presenteren als minnestreel; een soort rol die hij natuurlijk bij Ayreon zelf al vertolkte. Het was een match-made-in-heaven zoals ze zeggen, en ik kan zelf nog steeds amper geloven dat hij te horen is op onze nieuwe plaat! 

Het album is verkrijgbaar op cd, vinyl (verscheidene versies) en digitaal, en het moet gezegd de prachtige hoes komt amazing over op LP! 

Tom: Vind ik ook, Nico! Wat een meesterwerk heeft onze Italiaanse schilder Velio Josto ervan gemaakt! Wat mij betreft hebben we met het artwork van deze nieuwe plaat echt een klassiek stuk album art te pakken :-)  Op de vinyl versie, in 't groot, komt het dan ook echt pas tot z'n recht! 


Voor de mix & mastering zijn jullie terug naar Simone getrokken, die terug prima werk verrichte. Gaat dat een constante blijven of staan er  toekomst gewijs nog anderen op het verlanglijstje?

Tom: Wat mij betreft mag dat zeker een constante blijven; Simone levert niet alleen fenomenaal werk keer op keer, maar is één van de grote rijzende sterren aan 't metalfirmament - als ik zie hoeveel steeds groter wordende namen zijn studio en zijn kwaliteit als producer en sound engineer ontdekken... Met hem zitten we gewoonweg goed; hij weet intussen hoe hij onze klank moet vormgeven, is super-benaderbaar richting allerlei requests wat mixing betreft, en 't is ook gewoon fantastisch leuk om met Simone samen te werken. 

Dario: Klopt helemaal. Simone is een very down-to-earth persoonlijkheid, wat een verademing is ten opzichte van velen die denken dat met een paar noten te zingen of spelen op een plaat ze de nieuwste wereldster geworden zijn. Daarnaast is Simone structureel sterk, een vlotte communicator en weet ie perfect wat we willen en nodig hebben. Ik sluit zelfs niet uit dat Simone in de toekomst een nog grotere rol gaat krijgen binnen ons concept. Net als Velio een onderdeel van het ruimere Thorium ensemble.


Jullie staan wellicht enorm te popelen om er terug in te vliegen qua optredens, maar zoals het ernaar uitziet zal dat pas ten vroegste mss voor ergens in het najaar zijn? Ik veronderstel dat jullie ook de goeie oude manier verkiezen ipv die concertjes voor een zitten publiek met zo'n mondmasker aan?

Tom: Zeer zeker - het blijft ook een vreemd gebeuren om op deze manier een album uit te brengen. Een online-gebeuren, inderdaad, waarbij je voornamelijk contact hebt met fans en andere geïnteresseerden via het internet. 

Dario: Ik heb helemaal geen zin om als een koe in een stal te gaan staan of zitten om dan braafjes op mijn stoel een stevig metalconcert te bewonderen, inclusief stoffig mondmasker. Dus ik hoop dat we na de zomer veel meer ruimte hebben om op een normale manier aan concertbeleving te kunnen gaan doen, en als dat dan moet met een iets beperkter publiek in een zaal, dan spelen we maar een paar keer meer zodat iedereen kan komen genieten op een old-school wijze. We're in for that :-)


Mochten de mensen jullie cd niet vinden in de winkel, waar kunnen ze die indien nodig bestellen?

Tom: Voornamelijk via de bandcamp pagina. Je vindt deze hier: https://thoriumband.bandcamp.com  Verder terug een gigantische "dank-je-wel" voor dit interview, Nico!! Het doet deugd om te zien en horen dat je onze nieuwste plaat weer zo goed vindt, en altijd een waar genoegen om met je te babbelen over 'all things music' :-)  Merci!! 

Dario: Of contacteer ons persoonlijk. We bijten niet :-) 

 

 

 

https://www.thoriumband.com/


 

 

Related Items

CD of the month

Image BLAZE BAYLEY

War Within Me
Blaze Bayley Productions
Cd van de maand April 2021

Previous CD of the month

Empires In The Sun
Freya Records
Cd van de maand maart 2021

  • CCN Systems NV
  • Instath BVBA
  • Combell NV
  • Knowledge BVBA NV

© 2002-2021 Hell Spawn, all rights reserved.

Hosting and customn CMS made by VideoStore.be and Igor VC