Hell Spawn

 

DYSCORDIA

Hell Spawn » Interviews » DYSCORDIA

Een tijd terug bracht Dyscordia, met roots in West-Vlaanderen, hun eerste full cd uit. Hun eerste ep was al de moeite, maar dit debuut in eigen beheer overtrof bij mij alle verwachtingen. Wat mij betreft, zonder overdrijven één van de beste schijven van het jaar. En bovendien kunnen ze de muziek ook live overbrengen. Vlaanderen zendt zijn getalenteerde zonen uit. Wij konden enkele vragen stellen aan Wouter.

DYSCORDIA

Heren, wij waren tamelijk onder de indruk van jullie album. Hebben jullie, naast de noeste arbeid, nog tijd om enkele vragen te beantwoorden?
Begin eerst eens met te vertellen wie jullie zijn.
Dyscordia werd opgericht einde 2009 door Martijn, Guy en mezelf met de bedoeling ons niet te limiteren in de muziek die we zouden maken. We wilden graag een wijde waaier van invloeden kunnen aanspreken, muziek schrijven waarover we zelf enthousiast werden en die ook live kunnen brengen op een niveau dat zelfs voor onze eigen véél te perfectionistische zieltjes aanvaardbaar was. Elk van ons had al in verschillende bands gespeeld vóór Dyscordia en we kenden redelijk wat muzikanten, dus het was niet moeilijk mensen te vinden die in hun vorige bands met dezelfde frustraties te kampen hadden. Al snel hadden we onze droom line-up samen met Wouter, Piet & Fane, en die is sindsdien niet meer veranderd. Sowieso wilden we een grote dosis melodie in de muziek, maar we wilden ook graag terug naar de 'roots' van onze liefde voor metal, dus wilden we geen keyboardspeler maar een derde gitarist - waardoor we hele coole gitaarpartijen kunnen brengen - en zowel grunts als krachtige cleane zang. Dat is uiteindelijk ook een beetje ons handelsmerk geworden: gelaagde gitaren en de combinatie van de zang van Fane & Piet.

Jullie brachten al eerder een ep uit in eigen beheer. Hoe deed die het en hoe kijken jullie er op terug?
Ik denk dat de ep misschien best gezien kan worden als een soort 'proof of concept': toen die uitkwam waren we nog geen jaar bezig, maar we wilden zo snel mogelijk een goede set en zoveel mogelijk live optredens. De ep heeft ons daarmee geholpen, meteen was het een stuk makkelijker om mensen te vertellen wat Dyscordia inhield: luister gewoon naar de ep. Om budget te sparen hebben we die volledig zelf opgenomen en gemixt, en vanuit dat oogpunt zijn we best trots op het resultaat, hoewel het natuurlijk qua productie niet vergeleken kan worden met het full album. Uiteindelijk is de ep ook zeer goed ontvangen, we kregen goede reviews en verschillende organisatoren zagen het zitten om ons live te boeken.

Wat is jullie muzikale achtergrond? Wat is de ervaring?
Elk van ons heeft vroeger in verschillende bands gespeeld en had ook al een flinke dosis live ervaring voor we in Dyscordia begonnen. Dat gaat van zuivere heavy metal tot zware death en black metal tot female fronted metal en zelfs een popgroep of twee. We zijn ook allemaal mensen met een brede muzikale smaak en hebben geen boodschap aan het afwijzen van iets omdat het niet in het één of ander vakje plaatst. Dat is ook net wat het zo leuk maakt om in Dyscordia te spelen: je speelt samen met goede, veelzijdige muzikanten en je weet nooit welk vreemd idee de basis voor een volgend nummer zal vormen!

Er valt voorlopig nog niet te leven van de muziek? Wat doen jullie zoal voor de kost?
Absoluut niet, in tegendeel zelfs! Noch Dyscordia noch enige vorige band heeft ons ooit een euro opgeleverd, enkel euro's gekost! Da's ook niet erg, we doen het graag en het is leuker om een hoop live optredens te kunnen spelen dan op een saaie cruise te gaan ergens in Egypte of zo. Instrumenten en ander gerief kosten nu eenmaal veel geld, om maar te zwijgen van wat het kost om een deftige productie neer te zetten op cd, maar de voldoening die je krijgt om achteraf naar dat schijfje te luisteren is ook onbeschrijfelijk. Zelf werk ik als IT-Manager, andere mensen in de band hebben jobs van meubelmaker tot zelfs één profiteur in het onderwijs! :)

Wat zijn jullie muzikale invloeden? Op dit album hoor je veel variatie, dus we vermoeden dat er een aantal zaken zijn die jullie beïnvloed hebben?
Absoluut, zoals ik daarnet al aangehaald had hebben alle bandleden een heel diverse muzikale smaak. Ik geloof dat het allereerste idee voor we effectief begonnen iets was als 'Een kruising tussen In Flames en Pain of Salvation', en ergens zal de naam Opeth ook wel gevallen zijn, maar natuurlijk is dat zijn eigen leven beginnen leiden en zijn er nog duizenden andere invloeden langs gekomen. We maken gewoon de muziek die we zelf graag horen, en willen vooral graag gevarieerde muziek maken, die niet verveelt na een paar nummers. Of we daarin slagen laat ik over aan mensen met een minder subjectieve mening...

Jullie hebben hard gewerkt in de aanloop naar dit album. Heeft de live-ervaring bijvoorbeeld jullie een niveau hoger getild?
Dat denk ik wel, volgens mij begin je sowieso maar als een band te klinken na héél veel samen spelen, en dan liefst nog live ergens op een podium. En dat hebben we ook zoveel mogelijk gedaan.

Het kan toch niet altijd eenvoudig zijn om live een perfect geluid te krijgen met 3 gitaristen? Of valt dat goed mee?
Goh, we maken denk ik niet de simpelste muziek om te mixen live. Naast die 3 gitaristen hebben we ook nog 3 cleane zangers en een grunter, en dan laten we die nog eens allemaal verschillende lijnen door elkaar spelen, zingen en roepen en klagen dan dat de soundman zijn werk niet goed doet :).  We hebben gelukkig een hele goeie live mixer, Dieter 'Heavy-D' Bossaerts, die er verbazend goed in slaagt de sound van op de cd in een live setting weer te geven. Zonder hem zou het live waarschijnlijk maar als een rommeltje klinken!

Een relatief jonge band die twee grootmeesters inhuurt om hun debuut een meerwaarde te geven, dan mag je wel ambitieus genoemd worden?
Tja, dat we ambitieus waren of zijn zal ik nooit ontkennen! Maar de stap was kleiner dan je denkt, Martijn & ik hadden al samengewerkt met Jens Bogren op het laatste album van een vorige band, en die samenwerking was ons zodanig goed meegevallen dat we bij het starten van Dyscordia meteen al ideeën hadden in die richting. Daarbij, we wilden toch geen album afleveren dat minder goed klonk dan ons laatste full album.

Hoe frustrerend is het om het meeste werk zelf te moeten doen, zonder de assistentie van een groot label?
Tja, we hebben dat eigenlijk altijd redelijk pragmatisch bekeken: een label brengt natuurlijk een hoop voordelen met zich mee, maar evengoed een hoop nadelen. We hebben voorstellen gekregen, maar die gingen ons nog veel meer geld gekost hebben dan wat we er nu hebben ingestoken, dus dan is het beter op deze manier. Natuurlijk blijven we op zoek naar een goede deal en zijn we niet te beroerd om daar zelf ook hard voor te werken, maar zoals we met vroegere projecten ook gemerkt hebben, is niet elke deal een goede deal. Uiteindelijk hebben we een plaat afgeleverd waar we heel trots op zijn, kunnen we hele leuke live shows doen en hebben we zelfs een mogelijkheid om ooit uit de kosten te geraken, dus al bij al kon het slechter gelopen zijn - maar een beter distributienet en meer internationaal gerichte promo zou natuurlijk welkom zijn!

Vanwaar het idee voor dit concept? Kun je er iets meer over vertellen?
Het concept is volledig door onze zanger Piet uitgedacht, die naast de zanglijnen ook zowat alle teksten schrijft. Het gaat over een jongen met schizofrenie en hoe hij daarmee omgaat in diverse stadia van zijn leven. "Twin symbiosis" is dus eigenlijk het verhaal van hem en zijn ingebeelde tweelingbroer.

In het binnenland beginnen jullie een deftige status te krijgen. Hoe zit dat in het buitenland?
Een stuk minder, we hebben heel weinig shows in het buitenland en aangezien dat soms de beste reclame is, komen er ook weinig bij. Er wordt wel eens een cd besteld door een Duitser of zelfs een Amerikaan, maar we zouden eigenlijk veel meer willen spelen in Frankrijk, Duitsland en Nederland om een iets breder publiek te kunnen bereiken.

Wat zijn de toekomstplannen?
Nieuwe cd schrijven (daarmee zijn we al goed bezig), terug naar een deftige producer, veel optreden, en hopelijk zoals hierboven gezegd, meer publiek bereiken en wat shows in de buurlanden! En vooral, graag blijven doen wat we doen!

Bart C. & Nico

http://www.dyscordia.com/

Related Items

CD of the month

Image ACID MAMMOTH

Under Acid Hoof
Heavy Psych Sounds
Cd van de maand maart 2020

Previous CD of the month

Dirty Shirley
Frontiers records
Cd van de maand februari 2020

  • CCN Systems NV
  • Instath BVBA
  • Combell NV
  • Knowledge BVBA NV

© 2002-2020 Hell Spawn, all rights reserved.

Hosting and customn CMS made by VideoStore.be and Igor VC