Hell Spawn

 

DENDERA

Hell Spawn » Interviews » DENDERA

Dendera... een band uit het Engelse Portsmouth, bracht in mei van dit jaar hun debuut "The killing floor" uit. Een album dat er uitsprong qua releases van die periode. Voor mij haalt dit album met gemak de top drie van dit jaar. Vandaar dat wij van Hell Spawn besloten om de band, bij monde van vocalist Ashley Edison en gitarist Tony Fuller eens aan de tand te voelen rond dit opmerkelijke schijfje...

DENDERA

Om te beginnen, zou je de band aan onze lezers willen voorstellen?
Ashley - Jazeker. Wij zijn een klassieke metal band die speelt in de stijl van Judas Priest en Iron Maiden. De leden zijn Ashley Edison: vocalen, mijn broer Bradley Edison: bassist, Tony Fuller en Steve Main: gitaar en Andy Finch: drummer.

De naam Dendera is bij mij bekend als zijnde een oud-Egyptische stad en tempelcomplex. Is de interesse in geschiedenis de reden om deze naam te kiezen? En waarom juist Dendera?
Tony - De naam Dendera is genomen van de theorie rond 'Dendera's licht', hetgeen een controversiële theorie is die beweert dat er in het Oude Egypte een soort van elektrische verlichting bestond zoals zou te zien zijn in bepaalde afbeeldingen in het tempelcomplex van Dendera. Wel bepaald in de tempel van Hathor. Wij dachten dat het een goede naam zou zijn voor onze band omdat het draait rond verbeeldingskracht en mysterie en zo willen wij onze muziek ook presenteren.

Hoe zijn de reacties tot nu toe op het album? Voor mij is het een top 3 album van 2013! Geen twijfel rond dat punt.
Ashley - Dank u wel, we zijn heel tevreden met de reacties die ons album weet te genereren. Iedereen weet ons debuut te appreciëren en dat is natuurlijk van groot belang voor ons. En hetgeen wij te lezen krijgen rond de reviews stemt ons zeer tevreden.

Kun je ons wat inzicht geven in de songs van "The killing floor"? Ik vermoed dat de meeste tracks zullen gaan rond historische items zoals bijvoorbeeld "Senlac Hill" dat handelt over De Slag van Hastings in 1066. (Misschien interessant zijn om te weten, in deze slag hebben er verscheidene Vlamingen in mee gevochten aan de zijde van de Normandiërs.)
Ashley - Wat betreft de muzikale en de tekstuele thema's, deze zijn enorm character-based. Je hebt gelijk rond de historische veldslagen, zeker wat betreft bepaalde nummers, andere zijn gebaseerd rond het thema van het einde van de wereld en het redden van anderen. Persoonlijk hou ik van tracks die iets te vertellen hebben, iets dat de verbeeldingskracht kan stimuleren terwijl je er naar luistert.

Luisterend naar het begin van "Bridges will burn" dwalen mijn gedachten telkenmale af naar D-day en de landingen op de Normandische kusten. Ik weet niet waarom juist, maar dit gevoel zit kennelijk gebonden in de muziek. De spanning die in de muziek is vervat en die zich geleidelijk aan opbouwt, lijkt wel een vertaling van de gevoelens die er heersten gedurende dat ogenblik bij de mensen die er aan deelnamen. Superbe gewoon...
Ashley - Dank u wel! Je hebt gelijk dat het opgebouwd is rond oorlogsthema's. Dit is zo'n nummer dat character-driven is en dat een prachtig verhaal vertelt. Een track waar we inderdaad zeer trots op zijn!

De opener "For vengeance" heeft een "Am I evil" feel in zich in het begin van het nummer. En kort nadien breekt de song open met een pure Megadeth style van riffs... Betekent dit dat early Metallica en Megadeth een belangrijke invloed hebben als muzikale bronnen?
Ashley - Jawel, beide bands zijn van grote waarde voor ons, zeker wat het gitaarwerk betreft. Megadeth is altijd al een band geweest die interessante gitaarpartijen heeft weten te gebruiken, dus zoals gezegd, hun invloed is groot bij ons.

Wat voor veel tracks opgaat en aldus ook voor de opener, daar voel je eveneens de stempel van Iron Maiden op gedrukt. Niet alleen in de zanglijnen en bepaalde gedeelten van de muziek, maar zeker in de stemkleur van de zanger. Die lijkt zo sterk op die van Bruce in zijn beginjaren bij Maiden. Dus naast de voorgenoemde bands, lijkt het me dat Maiden daar ook mag bij gerekend worden...
Ashley - Inderdaad, Maiden is van grote invloed. We hebben nooit de bedoeling gehad om te klinken als Maiden, maar de meesten vinden het wel heel leuk. Wat mijn stem betreft, Bruce is iemand waar ik naar opkijk. Als je het mij vraagt is hij de beste van de wereld. Ik probeer het in elk geval niet om zijn stem lukraak te kopiëren. Mijn stem is zoals ik klink, dit is mijn stemkleur, en als men beweert dat ik klink als Bruce, dan neem ik dat als een groot compliment.

Wie brengt de ideeën voor de nummers? Is dat iets dat in groepsverband ontstaat of hoe gebeurt het? Is de muziek geschreven met de zanger zijn stem en zangwijze in gedachten, vermits zijn stem quasi perfect past en gebruikt wordt in de songs?
Tony - Alle tracks zijn een groepsinspanning en worden ook zo samengesteld wat muziek en teksten aangaat. Iedereen brengt zijn ideeën naar voor en we zien wat er kan gebruikt worden op welk ogenblik. Of het nu Steve is die een massieve riff heeft of bepaalde melodieën, of Andy die een drum groove uit zijn stokken tovert... ideeën die nuttig zijn, worden gebruikt al dan niet met stukjes eraan of eraf tot we tevreden zijn met het resultaat.

Laat ons nog eens naar "The killing floor" terugkeren. In elke song is er een perfect evenwicht tussen kracht, melodie en sterke riffs, nooit lijkt men dit uit het oog te verliezen. Dus ik kan gerust concluderen dat Dendera een band is die een duidelijk beeld heeft van wat men wenst te tonen en te bereiken. De titeltrack toont dit maar al te zuiver tot op de graat. Gaat dit over WW1 eigenlijk? Wetende dat deze oorlog sterk leeft in de geest van het Britse volk, niet in het minst doordat er zoveel jonge mensen zijn gestorven. Er is nauwelijks 1 familie te vinden in de UK, of zelfs in de ganse Commonwealth, die geen leed heeft ondervonden van dat wereldconflict...
Ashley - Je hebt het bij het rechte eind om eerlijk te zijn. We houden ervan om onze songs op te bouwen rond riffs, melodie en goede verhaallijnen. "The killing floor" gaat inderdaad over WW1. Maar de inspiratie voor dit nummer kreeg ik terwijl ik een computerspel aan het spelen was. Terwijl ik de lyrics aan het schrijven was, heb ik wel redelijk wat research gedaan om wat achtergrond info te hebben. Zeker eentje waar ik heel trots op ben.

"My mercy" is een van de beste songs op dit album. Het is een heel volwassen en complete song die een band toont waar talent in huist. Kwaliteitsriffs, excellente solowerk, melodieus... een formatie die een prachtige toekomst kan hebben. Dit is een perfecte mix tussen thrash metal en het beste van heavy metal. Wat denk je zelf van dit feit?
Tony - Opnieuw van harte bedankt! "My mercy" was 1 van de laatste songs die we schreven voor het album en we zijn het eens dat dit inderdaad een opsomming is van waar de band voor staat. Het bevat alle ingrediënten waar wij onze nummers mee kruiden en toont bovenal de inbreng van elk bandlid op een prachtige wijze. We hebben altijd gezegd dat we houden van klassieke metal en dat we daar een agressief kantje in verwerken en dat is wat deze song is.

Laatste vraag... Is er iets wat jullie zelf wensen toe te voegen of willen zeggen aan onze lezers? Enige plannen voor optredens in Europa of België?
Ashley - Bedankt aan iedereen die dit interview leest. We hopen dat jullie het album eens zullen checken en we hopen dat jullie het dan ook leuk zullen vinden. Laat ons gerust weten wat jullie ervan vinden.. Er zijn plannen om de overstap te maken naar het Europese vasteland. Maar dat is uiteraard voor volgend jaar ergens! Nu hebben we ons voornamelijk op de UK gefocust! Hou onze webstek in de gaten: http://www.dendera.co.uk

Guy   
                           

Related Items

CD of the month

Image FINAL COIL

The World We Inherited
Sliptrick Records
Cd van de maand februari 2024

Previous CD of the month

Here Comes The Rain
SPV/ Steamhammer
Cd van de maand januari 2024

  • CCN Systems NV
  • Instath BVBA
  • Combell NV
  • Knowledge BVBA NV

© 2002-2024 Hell Spawn, all rights reserved.

Hosting and customn CMS made by VideoStore.be and Igor VC