Hell Spawn

 

TIM'S FAVOURITE

Hell Spawn » Interviews » TIM'S FAVOURITE

Tijd voor Vaderlandsch talent: uit Vlaams Brabant komt Tim's Favourite. Een trio dat al meer dan een decennia meedraait in het rock 'n' roll circus. Al is het hem hier wel bittere ernst. Getuige daarvan hun tweede, wetenschappelijk en filosofisch onderbouwde pronkstuk "Geometry for the selfish herd". Een introductie tot zen metal door de stichter hemzelve; Jan Pauwels.

TIM'S FAVOURITE
Laat ons een beginnen met een kleine introductie, kun je Tim's Favourite eens aan onze lezers voorstellen? (Wanneer jullie begonnen zijn etc..)
Tim's Favourite is eigenlijk de logische voortvloeiing van een vorige band (Heart of Darkness) waarvan ik het nog enige originele groepslid ben. We speelden aanvankelijk pure thrash metal maar gingen steeds meer grungy klinken. Toen Heart of darkness uit mekaar viel ontstond, besloot ik gewoon verder te doen met andere groepsleden. Na lang zoeken kwam ik uiteindelijk de juiste drummer, Elie De Backer, tegen en met Bart De Becker op basgitaar was Tim's Favourite in 1999 een feit.

Jullie hebben momenteel twee langspelers uit, de eerste verscheen nog via Buzzville, terwijl de tweede in eigen beheer verscheen, een bewuste keuze of is het omdat het vandaag de dag zeer moeilijk is voor kleinere bands om een deal te scoren?
Een deal in de wacht slepen is inderdaad al moeilijk genoeg, om nog maar te zwijgen van een deal waar je effectief iets aan hebt. De jongens van Buzzville waren uitermate fijne mensen met een echte passie voor muziek en da's natuurlijk fantastisch. Alleen waren hun middelen beperkt wat zich vertaalde in een nogal bescheiden promo. En promotie, of je het nu leuk vindt of niet, is toch wel vrij essentiëel in dit vakgebied. Er lopen duizenden fantastische bands op deze aardkloot rond waar je nooit iets zal van horen gewoon omdat ze geen "machine" achter zich hebben. Onze "muziekstijl" maakt het er natuurlijk ook niet makkelijker op om een goeie stal te vinden. Je hebt een duidelijke hardcore scene, een death metal scene, een stoner scene, maar wij, met onze "zen metal", balanceren ergens op een flinterdunne grens tussen al deze genres in. Het u onderhand wel genoegzaam bekende vakjesverhaaltje dus.  

Er zit behoorlijk wat tijd tussen jullie albums, vertel eens wat zijn daar zo de redenen voor?
Groepswissels. Kort na de release van onze eersteling verliet onze toenmalige bassist, Wouter Van Daele, de band. We vonden vrij snel een vervanger in Christophe Lanckriet waarmee we 3 nummers opnamen maar daar stopte het mee. Daarna kwam Kevin Vermoote aan de beurt. Ook die samenwerking was echter geen lang leven beschoren en na enkele maanden konden we alweer op zoek naar een derde man. Gelukkig konden we tussenin telkens een beroep doen op onze originele bassist, Bart De Becker, om ons uit de nood te helpen. Bart speelde de bas in op "Geometry for the Selfish Herd" maaar het was duidelijk dat hij er niet met zijn volle goesting bij was (hij is in de eerste plaats een klassieke gitarist). En dus, kort na de opnames van "Geometry" hadden we alweer een nieuwe bassist in onze gelederen, Steve Janssens. Het lijkt wel een beetje ons zwarte beest, die bassistenkwestie (of moet ik zeggen "queeste"). Telkens doemt er wel één of ander probleem op, zij het financiëel, persoonlijk of wat dan ook. Bottom line is dat, zolang je er geen stuiver mee verdient, je alleen maar op je passie voor muziek kan terugvallen. Zo'n investering van tijd en energie hou je alleen maar vol als je er 100% goesting in hebt. Als je die niet hebt, en je hebt bv. ook nog es financiële of persoonlijke problemen dan is de zaak vrij snel beklonken.  Wij konden al onze bassisten steengoeie muziek aanbieden (dat was ook telkens de reden waarom ze bij ons kwamen spelen, de muziek) maar (commerciëel) succes, neen, dát kunnen we nog niet garanderen.  

Jullie muziek en vooral jullie debuut is zeer Alice In Chains getint, een grote inspiratiebron?
Alice... wie? Nog nooit van gehoord. Bon. Alice in Chains is natuurlijk een grote invloed, het zou flauw zijn dat te ontkennen. Alleen heb ik soms het gevoel dat mijn stemgeluid, mijn timbre, en niet zozeer de muziek zelf, hier voor 90% verantwoordelijk voor is. Hét handelsmerk van Alice in Chains is wellicht de meerstemmige samenzang. Nu, da's iets wat wij natuurlijk ook doen, alleen stel ik vast dat veel mensen al naar Alice in Chains verwijzen nog vóór ze 1 meerstemmige passage bij ons gehoord hebben. Blijkbaar heb ik nu eenmaal een stem die verdomd veel wegheeft van wijlen Layne Staley en zullen mensen, wat ik ook doe, steeds weer die referentie blijven maken.  Ik zal er maar leren mee leven zeker? Maar er zijn natuurlijk véél erger dingen dan vergeleken worden met een fanastische band als Alice in Chains.

Jullie tweede langspeler kent uiteraard ook invloeden van deze uitermate bekende grunge band, maar toont toch veel meer een eigen gezicht, niet?
Laat het ons hopen. Maar eigenlijk zijn we met dat eigen gezicht niet zo bewust bezig zenne. We proberen in de eerste plaats goeie songs te maken. En dat blijkt steeds te resulteren in uitgesproken gitaarriffing en strakke ritmepatronen, gedrenkt in een dreigend, haast hypnotiserende sfeertje. Zelf noemen we het graag "zen metal".

Euh.. de naam Tim's Favourite, waar komt die vandaan en of wat betekent die?
Zoals reeds gezegd was onze aanvankelijke naam nog "Heart of Darkness". Maar om één of andere reden vonden we dat op een gegeven moment net iets te "ernstig". We konden echter maar geen goed alternatief bedenken. Toen ik dan op een goeie dag mijn toen 3-jarige neefje Tim aantrof met een koptelefoon, volledig in de ban van één van onze gevoelige deuntjes, was de naam gevonden.  Geef toe, dames, jullie zijn verkocht!

Jullie recentste langspeler is "Geometry for the selfish herd", die is ondertussen al eventjes uit, hoe loopt die voor een eigen beheer cd?
Gelukkig heb ik een grote zolder...In de winkels waar de cd lag (uitsluitend in België) heeft hij vrij goed verkocht. We spreken hier dus over 100-tallen, zeker geen 1000-tallen. Maar we hebben er wel al meer aan verdiend dan aan onze vorige cd bij Buzzville.
 
Jan, je schrijft al je teksten zelf, waarover gaan die zo vooral en waar laat je je door inspireren?
Heb je even? Dé inspiratiebron voor "Geometry" was een wetenschappelijke paper van een zekere Hamilton. Aanvankelijk waren we vooral gebiologeerd door de prachtige titel van de paper: "Geometry for the Selfish Herd" dat klinkt bijna als "brood voor de massa" (met een klipoogje natuurlijk, want die "massa", daar rekenen we onszelf natuurlijk ook toe). Als je weet dat muziek zelf ook zeer wiskundig in mekaar zit (sommigen maken zelfs "math-metal") dan begrijp je waarom we het de perfecte titel voor een plaat vonden. Maar meer nog dan de leuke titel was er natuurlijk de inhoud van de paper: een wiskundige beschrijving van de manier waarop kuddes in de natuur zich gedragen. En één van de patronen die Hamilton vaststelde was dat indidviduen in een kudde steevast hun onmiddellijke buren volgen waardoor de bewegingen van de kudde in een bepaalde richting versterkt worden. Bij de mens zie je dergelijk kuddegedrag bv. in nationalisme, geweldadige confrontaties tussen etnische groepen, religies en, jawel, op de beurs. Een andere inspiratiebron is een boek van nog maar eens een Hamilton (kan geen toeval zijn zeker?): "Growth Fetish" over de Westerse obsessie met economische groei, die de oplossing zou zijn voor al onze problemen. Zoals de titel suggereert, wordt die groei in economische middens als een absolute evidentie beschouwd waaraan niet meer mag getwijfeld worden. Een religie dus. Terwijl ondertussen wel al genoeg is gebleken dat diezelfde groei stilaan onze planeet aan het verwoesten is. Terwijl we ondertussen door de financiële crisis met een "negatieve groei" ("afname" dus) zitten. Zo evident is dat dus blijkbaar toch niet. Als we die groeiobsessie overigens een religie noemen dan is dat niet zomaar beeldspraak hoor. We hebben es de uitvinder van het Westerse kapitalisme, Adam Smith, geconsulteerd en kwamen tot (voor ons simpele zielen toch) vrij onthutsende vaststellingen. Zoals je misschien weet is de basisidee van Smiths vrijemarkteconomie de "Onzichtbare Hand": als iedereen uit eigenbelang handelt komt dat uiteindelijk iedereen, zowel de sterken als de zwakken, ten goede. Een natuurlijke herverdeling van rijkdom dus. Maar waarop baseerde Smith zich om dit te stellen? En hier komt het: God. Jawel, GOD. Hij geloofde namelijk rotsvast in een God die het goed met ons voorhad. Maar hoe kon hij dit verzoenen met ons egoïsme en onze hebzucht die hij overal om zich heen zag? Simpel: egoïsme is GOED. Het maakt nl. deel uit van God's fantastische plan en dus als we allemaal ongebreideld onze goesting doen dan komt het wel goed. Fameuze theorie. Niet wetenschap dus (wat je toch zou verwachten van een zogenaamde "verlichtingsfilosoof"), maar pure religie in de letterlijk zin van het woord vormt de basis van het kapitalisme. En daar zouden wij ons geen vragen mogen bij stellen? Je kan je zelfs afvragen waarom geen enkele Amerikaanse president het tot nu toe gewaagd heeft te zeggen dat hij niet in God gelooft. Misschien omdat hij dan ook indirect zou beweren niet meer in het kapitalisme te geloven?

Tussendoor nog even terugkeren naar "Geometry for the selfish herd", ik kan mij na iedere luisterbeurt niet van de indruk ontdoen dat er een 'concept' rond verweven is, de samenhang is in ieder geval erg groot. Is dat zo?
Net zoals op de vorige plaat, "Noises from the darkroom", zijn er op 'Geometry' verwijzingen naar wiskundige (o.a. Julia (The Crooked Line)) en biologische stellingen (o.a. To Grow a Tree (of Death)) terug te vinden. Biologie en wetenschap in het algemeen zijn gewoon de basis van alles. Waar we op de vorige plaat vooral worstelden met de minder leuke filosofische implicaties van die biologische basis (denk maar aan het concept "vrije wil"), hebben we ons daar op deze plaat ondertussen wel bij neergelegd. Echt comfortabel voelen we ons daar zeker niet bij, maar je kan er wel verdomd veel uit leren. Neem bijvoorbeeld "groei", zoals je ondertussen wel zal begrepen hebben een basisthema van deze plaat. In de biologie zien we dat alle leven groeit. Maar uiteindelijk ook wel een keertje sterft. Niet zo in religie. Daar komen we uiteindelijk allemaal in de eeuwige velden terecht. En in de economie, daar stopte de groei tot voor kort dus ook niet. Volgens Fukuyama hadden we met de val van het communisme zowaar "het einde van de geschiedenis bereikt". Vanaf nu alleen nog maar kapitalistische groei. Terwijl de geschiedenis een opeenvolging is van "declines and falls", op alle vlakken. Alle grote wereldrijken zijn uiteindelijk in mekaar gestort. Na het Romeinse rijk zijn we zelfs in de "dark ages" terechtgekomen. Eeuwige groei? My ass. Als er hier een meteoor neerkwakt, dan wordt er over groei zelfs niet meer gesproken. Als je dan nog es een economisch systeem hebt dat alleen maar op geloof en psychologie draait ("vertrouwen", weet je wel?) dan wordt die "eeuwige" groei natuurlijk vreselijk complex. Wanneer gaan we met zijn allen weer gaan vertrouwen in de heilige Vrije Markt? Wie zal het weten? Die zogenaamde eeuwige groei is een zeer irrationele, grillige, chaotische lijn en zeker geen rechte lijn naar omhoog. Uiteindelijk zal daar, zoals in een fractaal, ook wel ergens een patroon in zitten, maar als je iets weet van fractalen of complexiteit, dan weet je ook dat zoiets vreselijk moeilijk of niet te voorspellen valt. De ultieme vorm van kapitalisme, de beurs, is gewoon een afspiegeling van de menselijke psychologie en dus misschien wel het meest complexe systeem dat er is.

Valt het een beetje mee, om optredens te kunnen scoren?
Als je geen airplay krijgt (en die krijgen we niet) dan blijft dat hard werken, goeie cd-besprekingen (en die krijgen we wel!) of niet... 

Het is misschien een beetje vroeg, maar denken jullie aan plannen voor een derde langspeler? Of is dat nog iets te vroeg?
We zijn momenteel bezig de laatste hand te leggen aan een video clip voor het nummer "The Believers". Als die klaar is dan beginnen we aan onze volgende CD waarvoor ondertussen toch al een zes-tal nummers klaarliggen. Maar het zal nog wel efkes duren, zenne. Ik schat (maar ik ben een slechte schatter) 2012.

Wat is jullie doel met Tim's Favourite of wat zouden jullie nog graag gerealiseerd zien in de nabije toekomst?
Een goed optreden op één van de grote festivals zoals Graspop of een goed voorprogramma voor een band zoals... Alice in Chains? Bij het laatste optreden van voorgenoemde band in een uitverkochte Trix verleden jaar hadden we ei-zo-na het voorprogramma in de wacht gesleept (de organisatoren waren akkoord) maar in laatste instantie zag het management van de support af omdat het blijkbaar "een tour zonder voorprogramma" was. Niks aan te doen. Shit happens.

De toewijding, de motivatie is alleszins heel groot. Je doet het artwork zelf, ik ken ook weinig 'eigen beheer bands' die live met video projecties werken, ... Je verdient haast een medaille voor moed en zelfopoffering of ben je met die zaken uit eigen interesse begonnen?
Als je dit niet doet uit eigen interesse moet je wel écht volslagen gek zijn. Alles wat creatief is boeit me. En natuurlijk is die doe-het-zelf mentaliteit ook een beetje een noodzaak want zoals reeds gezegd hebben we niet het grote geld achter ons. Maar ik amuseer me er wel kostelijk mee en bovendien: wat zou ik anders doen? In mijne gazon krabben?

Nog iets te melden?
Yes: Stay zen.En vooral: Buy more ;-)

http://www.myspace/com/timsfavourite

Nico & Pow
 

Related Items

CD of the month

Image SENTRY

Sentry
High Roller Records
Cd van de maand Maart 2024

Previous CD of the month

The World We Inherited
Sliptrick Records
Cd van de maand februari 2024

  • CCN Systems NV
  • Instath BVBA
  • Combell NV
  • Knowledge BVBA NV

© 2002-2024 Hell Spawn, all rights reserved.

Hosting and customn CMS made by VideoStore.be and Igor VC