Hell Spawn

 

THANATOS

Hell Spawn » Interviews » THANATOS

Oude uitgestorven dieren krijgen de naam van dinosauriër mee. Ook in de metal lopen nog heel wat oude exemplaren rond, bands die jaren geleden begonnen, zich niets van trends en commercie aantrekken en gestaag hun weg verder zetten. Gelukkig zijn die bands niet uitgestorven, maar laten ze bij tijd de metalwereld op hun grondvesten schudden. Als één van de grondleggers van de Nederlandse extreme metalbands mogen we Thanatos niet vergeten. Onlangs lieten ze een ferme scheet, een scheet vol agressie, nostalgie en eerlijkheid! Gitarist Paul stond ons te woord, af en toe bijgestaan door Stephan. Enjoy!

THANATOS
Hoe komt het dat deze cd zo lang op zich liet wachten? Zijn jullie de studio ingedoken zonder label?
Paul: In 2006 zijn we begonnen aan de opnamen van deze cd. Vanaf toen hebben we gewoon veel pech gehad. De belangrijkste reden is dat onze toenmalige platenmaatschappij tijdens onze studiotijd failliet is gegaan. We waren eigenlijk min of meer gedwongen om een deel van de studiokosten zelf te dragen zodat op zijn minst een basis opgenomen kon worden. Tijdens de opnamen moesten we enkele malen stoppen vanwege gezondheidsredenen van de engineer. Daardoor werd de opnametijd verspreid over een langere periode. Gedurende de opnamen werd er naast de studio gebouwd en geheid. Het is een wonder dat dat kabaal niet opgenomen is. Door de bouw is een kleine scheur gekomen, waardoor 's avonds regenwater vlak langs onze versterkers sijpelde. Eigenlijk zou ik wel twee pagina's kunnen vullen met een opsomlijst van deze rampzalige opnametijd... We hebben uiteindelijk wel wat nummers naar labels gestuurd, maar dat schoot in eerste instantie niet op. Tussendoor kregen we het ook erg druk met Hail Of Bullets. Uiteindelijk heeft Dan Swano de boel met succes opnieuw gemixt, waardoor we wel interesse kregen van platenmaatschappijen. Het geheel klonk ineens weer fris en overtuigend.

Hoe zijn jullie bij Deity Down Records terechtgekomen? Zijn jullie tevreden met de samenwerking en promotie tot nog toe?
Paul: Het bevalt ons zeer goed om bij een kleiner label te zitten. Beslissingen laten niet lang op zich wachten aangezien Deity Down Recs een eenmansbedrijf is. De communicatie loopt vlekkeloos en Deity Down is net zo enthousiast als wij. We worden bestookt met tonnen recensies, dus wat betreft promotie zit het zeker wel snor.
Stephan: Het is een klein label en ze kunnen natuurlijk niet dezelfde bedragen in promotie stoppen als een Nuclear Blast of Metal Blade, maar het gaat er allemaal erg open en eerlijk aan toe.

Hoe zijn de nummers tot stand gekomen en wat is de inbreng van Paul die toch een uitermate druk bestaan heeft door al de bands waar hij inspeelt? Niet bang dat jullie hierdoor voor keuzes komen te staan i.v.m. optredens (evenals Stephan die ook deel uitmaakt van HOB)?
Paul: De nummers voor deze plaat zijn gecomponeerd voordat Hail Of Bullets werd opgericht. Dus wat dat betreft is er geen extra tijdsdruk. "Justified genocide" is vooral qua arrangementen meer een groepswerk geworden dan de andere platen tot nu toe. Waarschijnlijk heeft dit toch gevolg gehad dat het als geheel levendiger klinkt. Van de 9 nieuw opgenomen nummers zijn er 3 van mijn hand, 1 van Marco en de rest van Stephan. Met optredens gaat het eigenlijk heel soepel. Tussen de betrokken bands wordt er regelmatig overlegd voordat shows bevestigd worden.

De muziek klinkt op en top Thanatos. Wat vind je van groepen die eveneens een lange carrière hebben, maar niets gemeen hebben met de muziek die ze in hun beginperiode maakten en dit evolutie noemen?
Paul: Deze muziekstijl is gewoon typisch Thanatos en daar willen we zeker niet van afwijken. Ik kan me wel voorstellen dat sommige bands een andere koers zijn gaan varen omdat er binnen de band wisselingen zijn waardoor er andere invloeden binnenkomen. Op zich niets mis mee. Ik weet nog goed dat ik Gorefests "Chapter 13" een ramp vond. Ik kon het gewoonweg niet begrijpen dat een band zo ver van de originele metalpaden verwijderd kon zijn. Nu kan ik het album goed beluisteren en waardeer ik het.

De mix en mastering is gedaan door Dan Swanö, doch ik krijg een nostalgisch gevoel bij jullie sound, in niets te vergelijken met de hedendaagse sound.
Hadden jullie dit voor ogen en hebben jullie hierover discussie gehad met Dan?

Paul: Wat knap is van Dan Swano, is dat hij de karakteristieke sound en feeling van een band kan behouden. Eigenlijk hadden we de hoop opgegeven dat "Justified genocide" nog ooit fatsoenlijk op een cd zou verschijnen. Vanaf het moment dat mr. Swanö aan de knoppen draaide kregen we als band een goed gevoel bij de plaat wat we eerder, o.a. door de rampzalige opnamen, niet meer hadden. Omdat we met Hail Of Bullets ook met Dan Swano hebben samengewerkt wisten we wat we konden verwachten. Het was voornamelijk contact en mixen via email. Leve de hedendaagse techniek! Deze manier van werken was 10 jaar geleden ondenkbaar.

Na zoveel jaren in het circuit te hebben meegedraaid, wat zijn jullie ambities? Wat willen jullie nog absoluut verwezenlijken. Wat zijn de hoogtepunten en dieptepunten van Thanatos?
Paul: We hebben onderhand best wat meegemaakt. Uiteindelijk komt het er op neer om gewoon met z'n allen lol te hebben.
Stephan: Mijn absolute hoogtepunt is nog altijd je eerste cd/lp daadwerkelijk in je handen houden. Vanaf dat moment stel je steeds andere doelen, maar de oorspronkelijke redenen om in een band te gaan spelen, waren voor mij toch wel het uitbrengen van een plaat en optreden in zowel binnen- als buitenland. In dat opzicht is de missie dus wel geslaagd. Negatieve kanten zijn tours die niet zijn door gegaan, het gebrek aan motivatie bij sommige bandleden en flink wat verkeerde keuzes qua platenmaatschappijen. Maar goed, shit happens en we zijn er nog steeds na 25 jaar en zojuist hebben we misschien wel onze beste plaat tot nu toe uitgebracht.

Dit jaar lijkt terug de opstanding te worden van Nederlandse extreme metalbands. Hoe komt het toch dat het de oudjes zijn die weer aan de kar moeten trekken? Ik denk hierbij aan jullie, Asphyx en Pestilence?
Paul: Bands als God Dethroned en Sinister hebben tevens goede platen afgeleverd. Ik heb het idee dat de Nederlandse metal meer bloeit dan ooit tevoren. Waarschijnlijk dat oudere bands staan voor een bepaalde kwaliteit, qua songwriting etc. Ze kennen het klappen van de zweep. Gelukkig zie ik tevens een nieuwe aanwas aan metalheads en metalbands die de scene komen versterken.

Wat vind je de grootste verschillen tussen nu en pakweg begin de jaren '90? Vind je de beleving, clubsfeer en dergelijke anders? Persoonlijk vind ik dat stiekeme mysterieuze sfeertje van de beginperiode niet meer terug op optredens, of word ik oud :)?
Paul: Het mysterieuze sfeertje is er wel wat vanaf, inderdaad. Toentertijd kreeg je wel eens een bandflyer uit Brazilië via via. Wanneer je dan iets bestelde was het best speciaal. Tegenwoordig is een band  met 1 druk op de knop gevonden en is de gehele discografie met nog een muisklik compleet gedownload voor de eigenlijke releasedatum. Erg jammer, maar aan de andere kant is het internetgebeuren een prima medium om promotie te maken. Wanneer metalheads een cd goed vinden, dan kopen de meeste fans het uiteindelijk toch wel. Doordat er zoveel bands zijn tegenwoordig zouden ze zonder het internet wellicht niet eens opvallen. Ik denk dat er beleving zit bij de jongere metalheads, alhoewel het zeker anders is geworden.

Even een persoonlijke vraag voor Stephan. Jij als recensist van een groot Nederlands metalblad, wat denk je van de stortvloed aan cd's die we de laatste jaren over ons heen krijgen? En i.v.m. Thanatos, vloek je niet dikwijls als je ziet dat de laatste 'gehypte' band het succes krijgt na amper één cd, maar wel d.m.v. van de media?
Stephan: Ach, je went daar wel aan. Als ik een cd bespreek denk ik niet aan mijn eigen band; ik heb dat aardig losgekoppeld van elkaar. Maar toen we de afgelopen twee jaar geen deal met Thanatos konden scoren en ik regelmatig enorme bagger kreeg om te bespreken, heb ik me uiteraard wel eens afgevraagd waarom wij geen deal kregen en zoveel bandjes waar ik nog nooit van gehoord heb en waar niemand ook nog wat van ging horen na één enorme kutplaat wél een deal bij soms hele behoorlijke labels hadden gescoord. Maar goed, de wereld zit nu eenmaal raar in elkaar af en toe. We weten inmiddels allemaal dat een band met mediahype altijd behoorlijk zal verkopen, hoe slecht die plaat ook is. Als iets door je strot wordt geduwd gaat een groot aantal mensen die band vanzelf wel 'goed' vinden, zo werkt het helaas ook in metal.

Als laatste vraag: waarom moeten onze lezers de laatste cd van Thanatos kopen?
Stephan: Thanatos is wars van alle trends altijd zijn eigen ding blijven doen. "Justified genocide" is een cd die tegelijkertijd old school maar ook hedendaags klinkt en bovenal niet klinkt als een dertien in een dozijn plaat. Het is één brok energie en agressie en ik denk dat je de boosheid wel kunt proeven op deze cd.

http://www.myspace.com/thanatos666

Yves

Related Items

CD of the month

Image DYSCORDIA

The Road To Oblivion
Dutch Music Works
Cd van de maand april 2024

Previous CD of the month

Sentry
High Roller Records
Cd van de maand Maart 2024

  • CCN Systems NV
  • Instath BVBA
  • Combell NV
  • Knowledge BVBA NV

© 2002-2024 Hell Spawn, all rights reserved.

Hosting and customn CMS made by VideoStore.be and Igor VC