Hell Spawn

 

AUTUMN

Hell Spawn » Interviews » AUTUMN

Een band die met een nieuwe vocalist(e) een nieuw album uitbrengt, prikkelt toch de nieuwsgierigheid. Zeker als het om een band gaat die sowieso al een ferme evolutie heeft gemaakt. Zoals het Nederlandse Autumn, dat met Marjan Welman en "Altitude" klaar is om hoge toppen te scheren. Bassist Jerome Vrielink licht het een en ander toe.

AUTUMN
Als je jullie muzikale evolutie per release bekijkt, dan zijn er telkens hele grote stappen genomen. Vooral van jullie eerste twee albums naar "My new time" was een gigantische sprong. Van die plaat naar het nieuwe "Altitude" lijkt dan een veel kleinere stap, klinkt ergens zelfs als een logische en natuurlijke evolutie. Bewust gedaan omdat jullie het eigen Autumn geluid gevonden hebben?
Het is denk ik wel logisch gegaan, maar niet per se bewust. We zijn nooit gaan schrijven met het idee nu eens goed af te rekenen met het verleden. Er is door de jaren heen behoorlijk wat veranderd aan de line-up en ook heeft iedereen in de band zich muzikaal, zowel qua interesses als spel, ontwikkeld. Dat alles zorgt er onherroepelijk voor dat een band niet viermaal een "When lust evokes the curse" maakt, haha.

Op het eerste gehoor vond en vind ik dit nieuwe album, door zijn gelaagdheid ergens een stuk minder klinisch en koel klinken dan zijn voorganger. Een observatie waar je mee kan leven?
Zeker! Ik deel dat gevoel en dat komt ook deels door de productie, de nieuwe nummers zijn allemaal voorzien van een iets losser en 'viezer' geluid waardoor de nummers wat organischer klinken. Ik vind ook Jans drumwerk weer beter geworden, wat de 'feel' van de plaat zeker ten goede is gekomen.

Per album hebben jullie in de bandhistorie al wel enige line-up wissels gehad, maar nu is zowat de meest opvallende gebeurd. De frontvrouw is vervangen. Maar achteraf gezien heeft dat niet zo'n enorm grote impact gehad want het (schitterende) stemgeluid van Marjan ligt eigenlijk vrij dicht bij dat van Nienke. Speelde dat ergens in het achterhoofd mee toen jullie voor haar kozen?
We hebben nooit een 'vervanger voor Nienke' gezocht. Zij was een zangeres met geheel eigen geluid en stijl, en dus hebben we ons ten doel gesteld iemand te vinden met wie het muzikaal en persoonlijk minstens net zo goed klikt. Qua zang was ze natuurlijk sowieso een erg goede kandidaat en ze past personlijk ook goed binnen Autumn.

De redenen van Nienke's vertrek zijn gekend, daar gaan we niet dieper op in. Maar was het geen vreemde ervaring om de nieuwe plaat met nieuwe vocaliste te gaan opnemen in de studio waar zij werkt?
Ja dat was zeker wel even vreemd, maar we hebben een groot deel van de opnames thuis gedaan zodat we ons in de studio vooral konden richten op het perfectioneren van geluid en het invoegen van details. De meeste basispartijen voor zang, gitaar, bas en keyboard hebben we zelf opgenomen met instructies vanuit Jochem en Arno. We kwamen dus naar de studio toen het zware werk er voor ons eigenlijk al op zat, dat maakte het zeker nog weer een stuk gemakkelijker.

Waarlijk prachtig artwork hebben jullie alweer! En het mooie is dat er zowaar een lijn inzit, hé? De eerste twee albums zijn in dezelfde, gothisch getekende stijl, net als de beide recenstste die er dan heel modern uitzien met kunstige foto's. Is er iemand in de band die 'waakt' over de look en lay-out van jullie 'producten' (hoezen, merchandise...)?
In de beginperiode van de band was bassist Meindert verantwoordelijk voor het artwork. Vanaf "My new time" hebben we wel steeds dezelfde ontwerper, Ruud, voor de graphics gevraagd, maar het concept en de totstandkoming is heel democratisch gegaan. We brainstormen veel via e-mail aan de hand van plaatjes en foto's, en bij "Altitude" ging het nog soepeler dan bij de vorige plaat. We waren het vrij snel eens over de sfeer en hoe het eruit zou moeten zien. We hebben eerst zelf een ruwe variant in elkaar gezet en die werd later door Ruud omgezet in een volwaardige albumhoes.

Het zal allicht wel aan de omstandigheden rond Nienke/Marjan gelegen hebben, maar ik heb ergens het gevoel dat er niet echt veel (live) promotie gemaakt is rond het vorige album. Of is dit een perceptie vanuit ons Belgenlandje? Spijt van?
We hebben wel redelijk veel in Nederland gespeeld, maar doordat Nienke oververmoeid raakte en daardoor problemen met haar gezondheid kreeg, hebben we een aantal shows in het buitenland, waaronder een tour in Duitsland, moeten cancellen. We hebben dus inderdaad niet de volledige support kunnen geven aan "My new time".

Hoe zit het met tourplannen/live shows rond dit nieuwe album?
Er stromen al weer aardig wat shows binnen en er zijn plannen Duitsland in te gaan rond mei, maar in deze tijden is het pas zeker als de posters gedrukt zijn. Ik verwacht wel dat we over ongeveer een maand een videoclip voor "The heart demands" de wereld in kunnen sturen. De opnames worden op 14 maart gemaakt en ik zal de clip monteren, dus als alles vlot gaat kunnen we die rond eind april presenteren.

Rond een vierde album beginnen heel wat bands te denken aan een live cd, de dag van vandaag vooral een dvd. Hoe zit het met jullie?
We hebben het daar eigenlijk nooit over, en ik denk dat we ons straks liever concentreren op het schrijven van nieuw materiaal, iets waar we ondertussen al weer mee begonnen zijn. Als er een grotere show langskomt en we krijgen de faciliteiten om het op te nemen zullen het we natuurlijk niet nalaten, maar het is geen ambitie om zoiets op korte termijn te realiseren.

Ik heb ergens gelezen of gehoord dat er nog opnames zijn van (een) show(s) met Nienke. Worden die nog uitgebracht als een soort van afsluiter van een periode of is dat niet relevant meer?
Voor de fans is zoiets natuurlijk relevant, maar voor ons is het meer gepast dat op een soort overzicht van de band na vijftien jaar of iets dergelijks te zetten. Het kost toch geld om zo'n dvd te maken, en wanneer daar een andere dan de huidige zangeres op te zien is, is dat geen investering in de toekomst. Momenteel heeft het noch voor ons, noch voor het label prioriteit om dat materiaal uit te brengen.

Wordt er ook al gedacht aan de toekomst? Is er met de inwerking van Marjan een nieuwe manier van songschrijven, een andere benadering ontstaan of valt dit nog wat uit te zoeken?
De manier waarop we nieuw materiaal schrijven is niet veranderd, we deden al heel veel met thuisnopnames voor demo's die dan als mp3 langs alle leden gaan voor input en aanpassingen. De meeste nummers van Autumn zijn in principe door één persoon geschreven waarna de groep als geheel er de uiteindelijke vorm aan geeft. Marjan heeft thuis ook de mogelijkheid zang op te nemen dus ook in die zin past ze prima binnen de manier waarop we werken.

http://www.myspace.com/autumnband

Pow

Related Items

CD of the month

Image SENTRY

Sentry
High Roller Records
Cd van de maand Maart 2024

Previous CD of the month

The World We Inherited
Sliptrick Records
Cd van de maand februari 2024

  • CCN Systems NV
  • Instath BVBA
  • Combell NV
  • Knowledge BVBA NV

© 2002-2024 Hell Spawn, all rights reserved.

Hosting and customn CMS made by VideoStore.be and Igor VC