Hell Spawn

 

HEAVENWOOD

Hell Spawn » Interviews » HEAVENWOOD

Wie Portugal zegt, denkt wellicht direct aan Moonspell, maar dan zien we wel Heavenwood over het hoofd. Al is dat, als je 10 jaar niets van je laat horen, niet zo verwonderlijk. Des te opzienbarender is de terugkeer en de nieuwe plaat "Redemption". Ricardo Dias, gitarist van het eerste uur, heeft dus het een en ander uit te leggen.

HEAVENWOOD
Deze eerste vraag is vast het vaakst gesteld: wat hebben jullie uitgespookt de 10 jaar tussen "Swallow" en "Redemption"?
We hebben in een soort van 'pauze' gezeten met Heavenwood, maar we zijn wel de hele tijd actief gebleven in de muziekbusiness met andere projecten. Vaak buiten de metalscene, heel vaak aan de productionele kant ook. Tot we ongeveer een jaar geleden besloten om weer een Heavenwood album te maken en onze studio introkken. We hebben tegelijk een aantal gigs gespeeld om de 'machine af te stellen' als het ware. Als we klaar waren met schrijven en de preproductie, zijn we de Ultrasound Studios ingedoken om " Redemption" op te nemen. We kozen voor Jens Bogren (Opeth, Katatonia, Amon Amarth...) voor de mixing en mastering. Het loopt erg lekker tot nu toe, zowel op het gebied van reviews, verkoop en interview aanvragen. Het leukste was toch de release show op 22 november in de Casa Da Musica in Porto toen er een uitverkochte zaal op ons stond te wachten!

Voelt het nu aan als een soort van herstart, het heropbouwen van Heavenwood's reputatie (behalve bij de diehard fans dan natuurlijk)?
Hmm, leuke vraag! Wel, voor een stuk wel. Maar aan de andere kant zagen we in de Casa Da Musica wel fans van alle mogelijke leeftijden en dat is toch een goed teken, voor ons en voor "Redemption". Ik denk dat de oude fans dit album wel gaan appreciëren omdat er herkenningspunten van "Diva" en "Swallow" in zitten en het in principe nog steeds om dezelfde band gaat. Uit feedback die we reeds kregen, lijkt de nieuwe generatie metalfans er ook wel mee weg te kunnen. Ik heb ook de indruk dat we destijds twee albums gemaakt hebben die nog steeds niet vergeten zijn, waar sommige mensen zelfs nog regelmatig naar luisteren. Zo versmelten verleden, heden en toekomst, wat een heel leuk gevoel is.

Zijn jullie al die tijd dat jullie met andere zaken bezig waren, songs blijven schrijven? Zijn er daar dan veel van op "Redemption" terecht gekomen?
We hebben er een aantal nummers uit de periode 2001 - 2006 uitgepikt en we hebben ook nieuw materiaal geschreven. "Redemption" is in mijn ogen een logische stap vooruit ten opzichte van "Swallow", zowel compositorisch, productioneel als tekstueel. Maar de essentie van onze muziek zit er wel in en dat is toch het belangrijkste. Ik vind immers dat wij met Heavenwood toch een 'trademark', herkenbare sound hebben. Het is onmogelijk om iedereen te bereiken, maar ik denk dat liefhebbers van donkere, melodieuze metal toch wel voldoening halen bij onze muziek.

Jullie sound is inderdaad herkenbaar, maar is toch geëvolueerd ook. De songs lijken technischer van opbouw en de interactie tussen cleane zang en grunts lijkt groter geworden. Omdat jullie gegroeid zijn als muzikant?
Ja, absoluut. En als persoon ook. De relatie tussen je persoonlijkheid en je songs is erg groot. Music is a state of mind, muziek maken is een gevoel uitdrukken en als we het zo bekijken dan zijn we op alle gebieden ouder en wijzer, zeg maar volwassener geworden. Het samenwerken met getalenteerde muzikanten, voorheen en nu voor deze plaat, heeft daar ook toe bijgedragen. Blijft wel dat de mix tussen inspiratie en concentratie de beste middelen zijn om een goede plaat te schrijven, op te nemen en produceren.

De productie knalt ferm uit de boxen, de plaat heeft een heel krachtig geluid. Dankzij jullie ervaring, de evolutie in opnametechnieken of dankzij de hulp van Daniel Cardoso en Jens Bogren?
Een beetje van alles. We hebben "Redemption" zo analoog mogelijk opgenomen. We wilden het album een zo organisch mogelijke klank meegeven, zeker ten opzichte van de hedendaagse digitale producties. Daarom kozen we voor Daniel Cardoso om het op te nemen en meteen de drumpartijen in te spelen. Jens Bogren kozen we omwille van zijn reputatie, hij verstaat de kunst om een album groots, organisch en open te laten klinken.

Voor bas en drums hebben jullie sessiemuzikanten ingehuurd. Gaan jullie dat voor de live shows ook doen of gaan jullie op zoek naar vaste bandleden? Met andere woorden, wordt het trio uitgebreid of blijft dit de vaste kern?
Heavenwood is voor mij nu deze 'drievuldigheid', Ernesto Guerra, Bruno Silva en ik. Alle drie van de originele line-up. "Redemption" is ontstaan uit dit drietal en de essentie van de band leeft er ook in verder. We gaan voor de live shows inderdaad ook sessiemuzikanten inhuren, we weten zelfs al wie. Het zullen Daniel Cardoso (drums) en Hugo Pires (bas) worden.

Op "Swallow" hadden jullie Kai Hansen en Liv Kristine uitgenodigd, deze keer zijn dat Gus G., Jeff Waters en Tijs Vanneste. Jullie hebben fijne vrienden! Is het een bewuste keuze geworden om telkens enige externe 'hulp' te gebruiken?
Het was gewoon een kwestie van hen uit te dagen om iets compleet anders te doen dan de muziek die ze met hun eigen bands gewoon zijn. Op die manier zie ik het ook niet echt als 'hulp', onze stijl ligt daarvoor te ver uit elkaar. Maar het was een leuke ervaring om die 3 songs met hen te linken, was het nu tekstueel of muzikaal. "Bridge to neverland" is een hommage aan dappere zielen, wij vinden dat een sterke metafoor. Voor ons is Jeff Waters zo een dappere ziel! "One step to devotion" is opgedragen aan de culturen uit de Oudheid, zoals de Griekse! Gus zijn DNA was uitermate geschikt voor dit nummer. "Obsolete" gaat over vrouwenmishandeling en dan vooral over de trauma's die slachtoffers daarvan blijven meedragen. Tijs Vanneste is een oude Heavenwood fan, therapeut in het dagelijks leven en net als ik een groot Alice In Chains fan.

"Redemption" is uitgebracht via het lokale Recital Records. Een grote verandering ten opzichte van Massacre Records wat "Swallow" uitgaf. Ik denk dat jullie daarentegen wel een persoonlijker, gepastere benadering kregen?
Inderdaad, Recital Records is in wezen het grootste Portugese metallabel en we zijn blij met hen te kunnen samenwerken. We hadden nog andere aanbiedingen gekregen, maar die labels waren enkel geïnteresseerd in het uitbrengen van het album, maar niet om er samen met ons voor te werken! "Redemption" was enkel maar mogelijk omdat het met ervaren en professionele mensen gemaakt is. Daarom kozen we ook voor Recital omdat zij effectief naar ons en naar de plaat luisterden! Internationaal hebben we gelukkig ook een paar ervaren mensen die voor ons willen werken.

Jullie artwork valt enorm op tussen de andere metal releases en jullie eigen albums. Wiens idee was het en wie werkte het uit?
De lay-out was helemaal het idee van de band. Het eigenlijke artwork is dan gedaan door J.Mello uit Brazilië. Het is inderdaad heel knap gedaan, ons beeld is perfect uitgewerkt.

En nu on the road om het album live te promoten? Al plannen?
We hebben al een paar "Redemption" release gigs gespeeld in Portugal en zoals ik al zei waren die een fantastische ervaring. We zijn plannen aan het smeden om de komende maanden in de rest van Europa te gaan spelen en we hopen er deze zomer op de grote festivals zeker bij te zijn!

Bedankt voor het interview en veel succes met deze prachtplaat!
I would like to thank Hell Spawn for the support and I would like to invite everyone to discover Heavenwood and "Redemption" at http://www.myspace.com/heavenwood .
Abraço Musical!!!

Pow

Related Items

CD of the month

Image DYSCORDIA

The Road To Oblivion
Dutch Music Works
Cd van de maand april 2024

Previous CD of the month

Sentry
High Roller Records
Cd van de maand Maart 2024

  • CCN Systems NV
  • Instath BVBA
  • Combell NV
  • Knowledge BVBA NV

© 2002-2024 Hell Spawn, all rights reserved.

Hosting and customn CMS made by VideoStore.be and Igor VC