Hell Spawn

 

POWERS COURT

Hell Spawn » Interviews » POWERS COURT

Een tijdje terug liet Powers Court hun nieuwste langspeler "The red mist of endenmore" op ons los na een lange periode van stilte! We hadden uiteraard het een en ander te vragen en de band zelf had uiteraard ook nogal wat te vertellen. Zangeres / gitariste Danie Powers voorziet ons van tekst en uitleg! Geniet ervan!

POWERS COURT

Laat ons beginnen met een terugblik op "Nine kinds of hell", de cd die waarschijnlijk de reden is dat jullie naambekendheid kregen. Hoe kijken jullie daar nu op terug?
Het was de bedoeling om op die cd negen verschillende helse ervaringen te beschrijven. Zo gaat "Darkened paradise" bijvoorbeeld over een jonge vrouw die heel depressief is. Terwijl ze in haar slaapkamer ligt te huilen, komt er een duistere geest tot haar die er haar toe aanzet om zelfmoord te plegen, zodat ze na haar dood samen kunnen zijn.  Dus worstelt ze met de vraag of ze moet blijven leven of die geest volgen in de dood die zo eenvoudig lijkt... "The devil's triangle" gaat over een kapitein die wanhopig probeert om zijn schip te redden dat in de Bermudadriehoek verzeilt is geraakt. Elke song vertelt een ander verhaal, het is dus eigenlijk een verzameling korte verhalen. Op "The red mist of Endenmore" wordt één traditioneler verhaal vertelt. Ik ben heel trots op elke cd die we gemaakt hebben, we hebben aan elk ervan steeds keihard gewerkt! Toen ik pas begon te schrijven gaf een oudere muzikant me de raad om steeds tijdloze songs te schrijven. Op die manier kunnen de fans ze steeds opnieuw beluisteren, zelfs jaren later, en er nog evenveel van genieten als de eerste keer. Ik vond en vind dit nog steeds een fantastisch advies, waar ik me dan ook aan houd! Vandaar dat ik ook geen meeloper ben wat betreft de nieuwste trends. Wat nu in is, kan over enkele jaren niets meer waard zijn... Wij streven ernaar te werk te gaan zoals Black Sabbath, Led Zeppelin, enz. dat vroeger deden. Die muziek weerstond de tand des tijd en daar moet een artiest trots op zijn! Natuurlijk nemen we af en toe onze toevlucht tot moderne elementen, zo bespeel ik op sommige songs een zevensnarige gitaar en maak ik gebruik van eigentijdse productie- en geluidstechnieken, maar de song zelf moet tijdloos blijven.

Het duurde zeven jaar voor er een opvolger kwam! Kan je onze lezers een idee geven van wat er in die jaren gebeurde en waarom het zolang duurde?
Het waren zeven tumultueuze en pijnlijke jaren voor ons. Mijn beide ouders stierven en ik kreeg een ziekte die op termijn fataal had kunnen zijn en die me meer dan een jaar kostte om weer op krachten te komen. Vervolgens viel ik tijdens een bezoek aan een vriend vanaf grote hoogte naar beneden, kwam plat op mijn rug terecht en brak daarbij een wervel en moest enkele maanden een rugkorset dragen! Net toen we dachten weer van start te kunnen gaan met een perfecte line-up werd onze drummer een 'born again christian' en liet ons stikken. Steve kreeg dan ook nog een heel zwaar auto-ongeval waar hij bijna het leven bij liet. Zijn wagen werd aangereden door een truck en zat als het ware volledig rond hem geplooid. (Gruwelijk om te zien, ik zag de foto's van het ongeval!) En kort daarna reed ik met mijn wagen tegen een stutmuur, auto total loss! En dat zijn nog maar enkele dingen  maar ik laat het hier maar bij, want het begint wel op "Final destination 5" te lijken!! Eigenlijk praat ik niet graag over al deze zaken, want het lijkt alsof ik ze als excuus gebruik, maar zo is het nu eenmaal... Maar we hebben al deze tegenslagen overleefd en zijn er uiteindelijk toch in geslaagd om een nieuw album uit te brengen. We verontschuldigen ons bij de fans als we ze ontgoocheld hebben, maar hopelijk maakt ons album het lange wachten goed!

Gezien alles wat jullie doormaakten vind ik het een wonder dat jullie er niet de brui aan gaven! Dat bewijst toch dat jullie dit echt met hart en ziel doen!
Bedankt, dat is ook zo. Ik leerde gitaar spelen en songs schrijven toen ik tien jaar oud was en ik doe het nog steeds even graag. Het besef dat er een album moest afgewerkt worden was een grote stimulans tijdens mijn ziekte. Het idee dat ik er de dag nadien misschien niet meer zou zijn en het album onafgewerkt zou blijven vond ik verschrikkelijk. Ik wou het echt dolgraag uitbrengen.

Ben je het met mij eens dat je het album enkele keren moet beluisteren eer het volledig tot zijn recht komt? Ik vind echt dat het na elke keer beter wordt!
Als ik afga op de reviews moet ik je wel gelijk geven. We hadden ons niet gerealiseerd dat dit album als veel progressiever zou beschouwd worden dan het vorige, maar toen we na het lezen van de reviews het nog eens goed beluisterden, moesten we wel toegeven dat het inderdaad zo is. We hoorden ook al van verschillende fans dat ze het elke keer dat ze het beluisteren beter vinden. Dat is natuurlijk super, want het betekent dat het een album is waar je eindeloos kan van genieten!

Het is een concept album geworden, kan je er al iets meer over vertellen? Ik veronderstel dat de plaats waar het verhaal zich afspeelt fictief is?
Het verhaal gaat over een gemene landeigenaar die verliefd is op de dochter van de burgemeester van Pagan Village. Hij gebruikt zwarte magie en hekserij om haar hart te winnen, maar eens ze getrouwd zijn loopt het fout. Duistere krachten zorgen ervoor dat ze gedwongen is om rond te dolen. Ik wil het hele verhaal niet vertellen, want alles staat mooi uitgeschreven in een boek dat bij de cd hoort, anders verpest ik het voor de fans. Maar het is alleszins een heel spannend verhaal dat zich afspeelt op een mythologische plaats die ik "Endenmore" genoemd heb. Die rijke landeigenaar is verantwoordelijk voor de ondergang van het ganse gebied door zijn tovenarij en extreem geweld. De volledige cd is één verhaal, wat voor de fans heel leuk is, het boek is gewoon een extraatje bij het ontdekken van de cd.

Dus je schrijft ook nog een boek dat bij de cd hoort! Kan je ons daar iets meer over vertellen en wanneer verschijnt het? En zal het ook in Europa te verkrijgen zijn?
Ik heb het onlangs afgewerkt (dit interview vond plaats ergens midden april) en ben nu aan het onderhandelen met de drukker, dus ik hoop dat het half mei uitkomt, misschien zelfs iets vroeger als alles goed gaat. En natuurlijk zal het in Europa en de rest van de wereld te verkrijgen zijn! De fans kunnen ook een gesigneerd exemplaar bij mij verkrijgen. Ik heb een e-mail lijst waarop de fans kunnen intekenen van zodra het boek verkrijgbaar is: metal@powers-court.com

Wat heeft jou precies de inspiratie gegeven om dit concept album te maken? En vanwaar de (trouwens fantastisch klinkende) titel "The red mist of Endenmore"?
De term 'red mist' hoorde ik voor het eerst van een vriendin die vertelde dat ze zo kwaad was dat ze iemand 'into the red mist' wou meppen! Ik vond het zo goed klinken dat ik daar rond iets wou uitwerken, over iemand die zodanig de controle verliest dat hij echt op het punt komt een ander zodanig in elkaar te slaan dat er enkel nog een rode mist overblijft...

Er zijn ook veel verschillende invloeden te horen op de nieuwe cd, van klassiek tot een band als Iced Earth. Ben jij trouwens een Schaffer fan?
Een grote fan zelfs, vooral dan van de Matt Barlow periode. Ik ben er trouwens heel blij om dat hij terug is. Andere gitaar invloeden zijn Randy Rhoads, Malmsteen, Tony Iommi, Criss Oliva, Andy La Roque... Ik weet niet in hoever ik echt naar hen neig, maar ze hebben mij wel sterk beïnvloed.

Ik hoorde dat er nogal wat problemen waren betreffende de hoes, dus ik vraag me af of je er wel 100% tevreden over bent? Persoonlijk vind ik het wel veel uitstraling hebben.
Ja, ik ben er echt héél tevreden over, het is prachtig geworden! Dragonhearts drukwerk is zoals steeds weer een meesterwerk! Bij veel bands is de hoes dikwijls een of ander surrealistisch werkje dat er cool uitziet maar verder heel weinig zegt over de muziek. We hebben heel nauw samen gewerkt met Thomas Stark, onze ideeën duidelijk uitgelegd, en hij heeft zich daar erg in ingeleefd., met als resultaat dat de hoes en de booklet perfect weergeven wat "The red mist of Endenmore" betekent. Misschien een woordje uitleg bij de cover: de vrouw onderaan links stelt het personage Elsbeth voor, het vrouwelijke hoofdpersonage. Zij is de dochter van de burgemeester van Pagan Village, Carrick, en zijn vrouw Gunnora, die gekend is als " The Iron Rose". Onder haar afbeelding zie je een kerk waarboven kraaien rondcirkelen. Dit beeldt het gedeelte van het verhaal uit waar Elsbeth trouwt met het hoofdpersonage, Merrick. Op hun huwelijksdag vliegt een kraai de kerk in, en de verteller verwijst er naar dat de kraai het symbool is van Morrigan, een Keltische oorlogsgodin, maar tevens de godin van de vruchtbaarheid. Dus voorspelt de kraai vele kinderen en zegent ze het koppel, of is het een vloek op het huwelijk? Het woud dat je ziet op de hoes is uiteraard het woud van Endenmore waar het verhaal zich afspeelt. En de figuur met de cape op de rechterzijde is ook Elsbeth, die op weg is naar een geheime ontmoeting met haar minnaar, Ivar. Het nummer "Darkness calls" gaat over Elsbeth die Ivar opwacht in het woud. De lagere stem in het nummer is Ivar en de hoge sopraan is Elsbeth. Het album is eigenlijk een soort moderne opera. Ik heb geprobeerd om voor elk karakter een andere stem te gebruiken. De rode mist die over de hoes hangt slaat uiteraard op de climax van het verhaal.

Op de cd staat ook een bonus track, het fantastische "Cold day in hell". (Het refrein blijft door je hoofd spoken!) Waarom is dit een bonusnummer geworden? Omdat het niet past in het verhaal?
 "House of sorrow", van onze cd "Nine kinds of hell", is eigenlijk verbonden met de song "Cold day in hell". Dat nummer gaat over een vrouw die gedurende de Amerikaanse burgeroorlog in haar salon zit met de gordijnen dicht. Ze is heel triestig omdat haar echtgenoot vermist is en ze voor zijn leven vreest. Via haar ouija bord probeert ze uit te vissen of hij nog in leven is en wat er met hem gebeurd is. "Cold day in hell" gaat over de man zelf, die gemarteld wordt om hem militaire informatie te ontfutselen (hij vecht bij de noorderlingen). Hardnekkig weigert hij om ook maar iets prijs te geven, ook al zit hij gevangen in een zogenaamde 'sweatbox' in de blakende zon. Zo'n box is een vorm van eenzame opsluiting waar de gevangene extreme hitte en uitdroging moet doorstaan, soms zelfs tot de dood erop volgt, afhankelijk van hoelang hij erin zit. Uiteindelijk zegt hij: 'It will be a cold day in hell before I tell you anything!', wat getuigt van heel veel moed...

Dragonheart is niet direct het grootste label ter wereld, dus ik veronderstel dat een Europese tour er niet direct inzit? Moesten jullie uitgenodigd worden voor festivals of zo, en het is financieel haalbaar, zouden jullie het doen?
Jammer genoeg financiert Dragonheart geen tournees, wat het voor ons heel moeilijk maakt om overzee te touren. Maar het is niet uitgesloten dat we op een of andere manier toch aan geld komen om enkele festivals aan te doen. Ik zou dolgraag naar Europa komen!

Kan je onze lezers uitleggen waarom ze "The red mist of Endenmore" zeker moeten aanschaffen?
Ik vind dat onze muziek voor de intelligentere  metal fan is die wat meer inhoud in de muziek wil. Op elk van onze cd's is elke song een kortverhaal, wat elke song ook meer diepgang geeft en elke cd een echte collectie maakt. "The red mist of Endenmore" is een zeer doordachte concept cd geworden in het genre van "Abigail", "Them", en "Conspiracy" van King Diamond. We hebben heel hard gewerkt om onze fans een magische ervaring te laten beleven. We hebben zoveel steun gehad van hen dat we hen enkel het allerbeste willen teruggeven, zij zijn de reden dat we het doen!

Ik hoop dat de volgende cd niet zoveel jaren op zich laat wachten?! Ik weet dat het vroeg is, maar denken jullie al aan een opvolger? En was de deal met Dragonheart voor één cd of voor meerdere?
De deal omvat drie cd's, dus de volgende cd, die nog geen titel heeft, zal de laatste zijn bij Dragonheart. Daarna zien we wel. We zijn alleszins van plan om muziek te maken zolang we kunnen. We hebben heel wat obstakels moeten overwinnen om te staan waar we nu staan, dus reken er maar op dat je nog van ons hoort, want we zijn behoorlijk hardnekkig! Neen, even ernstig, we doen dit met hart en ziel, dus zolang we leven zullen we wel muziek blijven maken. Dat maakt het leven zo boeiend! We hebben al volop plannen voor een opvolger. Zoals ik al zei, ik heb nu mijn boek af, en kan mij dus volop wijden aan muziek voor de nieuwe cd. We zijn al wat aan het dollen met ideeën en riffs. Contractueel gezien moeten we minstens achttien maanden wachten eer we met nieuw materiaal kunnen uitkomen, dus een tweetal jaar na de release van "The red mist of Endenmore" zou de opvolger moeten uitkomen. Ik hoop ook dat het nooit meer zolang duurt, maar na wat ons allemaal overkomen is durf ik niets meer te beloven! We hebben ook plannen om onze debuut cd te remasteren, een uitgebreider booklet te maken, de hoes wat te updaten, enz. Dat zou dan uitkomen tussenin de twee Dragonheart releases, dus zouden de fans binnen een dik jaar alweer iets hebben om naar uit te kijken. Het was een hele fijne babbel met jou, Nico! Ik wil je dan ook bedanken om mij de kans te geven mijn zegje te doen. Zo hebben de fans een beter beeld van hoe Powers Court te werk gaat en waar de nieuwe cd over gaat. Ik apprecieer het echt dat je de tijd nam om interessante vragen te stellen en hoop dan ook je in de toekomst eens persoonlijk te ontmoeten en een paar frisse pintjes te drinken!

Click here for English version

 http://www.myspace.com/powerscourt  

Nico (vertaling Angelique)

Related Items

CD of the month

Image KILL RITUAL

The Opaque And The Divine
Eigen Beheer
Cd van de maand mei 2020

Previous CD of the month

Body Of Light
Listenable
Cd van de maand april 2020

  • CCN Systems NV
  • Instath BVBA
  • Combell NV
  • Knowledge BVBA NV

© 2002-2020 Hell Spawn, all rights reserved.

Hosting and customn CMS made by VideoStore.be and Igor VC