Hell Spawn

 

IZEGRIM

Hell Spawn » Interviews » IZEGRIM

Ik had er veel van verwacht, de eerste luisterbeurten waren ietwat teleurstellend, maar uiteindelijk vind ik "Tribute to totalitarianism" een erg sterke groeiplaat. Thrashers uit Nederland, ze zijn zeldzaam. Nog zeldzamer is het feit dat Izegrim twee vrouwen in de gelederen telt. Eerlijk verdelen zullen we maar zeggen, voor de vrouwelijke kant stond gruntster Kristien ons te woord, de mannelijke zijde was ten dienste van drummer Joep. Hieronder volgt een lekker verslag.

IZEGRIM
De Europese tournee met Flotsam & Jetsam is net afgelopen. Hoe was het en hoe is Non-Divine bij de package betrokken?
J: Ik weet niet hoe Non-Divine erbij is gekozen, maar wij zijn op een gegeven moment via onze booker Roman Hödl van TMR music promotions gevraagd of we interesse hadden. Aangezien de nieuwe plaat rond dezelfde tijd uit zou komen, hebben we de kans aangepakt en de hele planning daarop ingesteld. En qua timing had het achteraf gezien niet beter kunnen zijn!
K: De tournee was geweldig! De mannen van Flotsam & Jetsam en Non-Divine bleken zeer gezellige reismaatjes te zijn en we hebben dan ook veel lol gehad. Naast plezier hebben we op muzikaal vlak ook her en der het een en ander losgemaakt, we hebben weer wat zieltjes gewonnen, dus ook in die zin was het een succes. Het is een bijzondere ervaring om een week met een club van 18 man door te brengen in een tourbus (ik kan me nu voorstellen hoe het is in een duikboot te leven) en er af en toe eens uit te mogen om je kunstje te doen voor telkens een ander publiek.

Het duurde geruime tijd vooraleer jullie met deze nieuwe cd op de proppen kwamen. Wat is er in tussentijd gebeurd?
J: Wij zijn niet zulke 'snelle schrijvers', dus voordat we voldoende nieuw materiaal konden opnemen waren we zo twee jaar verder. We hebben allemaal een fulltime-baan, familie/vrienden en andere dingen die ook tijd en aandacht vragen. Soms heeft het één prioriteit, soms het ander. Geen van ons is naast Izegrim muzikaal actief, al ben ik (Joep) al heel lang bezig om een project van de grond te krijgen. Het is alleen vrijwel onmogelijk om daar de juiste muzikanten voor te vinden omdat iedereen liever in een 'serieuze' metalband speelt dan in een viespeukenbrigade in de stijl van The Mentors, waarbij het alleen om drank en porno gaat (en niet alleen in de teksten).

Jullie omschrijven jullie muziek als thrash metal. Niet dat ik jullie in een hokje wil duwen, zeker niet, maar ik ben het er buiten de strot van Kristien niet mee eens. Hoe omschrijf je jullie stijl?
J: Thrash metal! Maar ik kan me voorstellen dat dat niet helemaal voldoet, aangezien we het zelf al lastig vinden om er een stickertje op te plakken. Het is van veel stijlen een beetje, maar niet uitgesproken één stijl. Maar het is wel echt herkenbaar als Izegrim en dat is op zich al best bijzonder als je bedenkt dat zo ongeveer alles al wel eens gedaan is.

Door welke bands zijn jullie beïnvloed? Ik had ook de opmerking dat Kristien uitstekend zou kunnen ontplooien bij agressieve death/thrash. Kunnen jullie je hierin vinden?
K: Van beïnvloeding door specifieke andere bands is bij Izegrim niet echt sprake, het is niet zo dat we een aantal grote voorbeelden hebben waaraan we onze muziek willen spiegelen. We hebben natuurlijk alle 5 onze eigen muzikale voorkeuren die voor een groot deel overeen komen, maar voor een groot deel ook niet. Zoals Joep bij de vorige vraag al aangaf is het van veel stijlen een beetje, thrash, death, stoner, beetje gothenburg, noem maar op. Onze muziek en zang is een mix van eigen voorkeur én eigen kunnen. Of ik me uitstekend zou kunnen ontplooien bij een agressieve death/thrash band weet ik niet, dat zou ik moeten uittesten, al ligt mijn voorkeur niet in die stijl. Maar ik kom naar mijn idee prima tot bloei binnen Izegrim dus daar hou ik het graag bij.

Kristien, een vraag die je waarschijnlijk dikwijls te horen krijgt als vrouw en dan nog frontvrouw: hoe valt dat mee in wat overwegend een mannenwereld is?
K: Ja inderdaad een vraag die mij vaker gesteld is. Ik loop natuurlijk al een tijdje mee in metal-land en heb m´n draai naar mijn idee prima gevonden. Ik sta natuurlijk ook niet alleen, want Marloes  (verantwoordelijk voor basgitaar en backing vocals) staat ook naast me op dat podium en samen staan we ons mannetje wel :). Ik word uiteraard voornamelijk op mijn zangkunsten beoordeeld en heb ook wel het idee dat ik een zwaardere toets moet doorstaan dan mijn mannelijke zangcollega´s, omdat ik een vrouw ben. Het lijkt wel alsof je je als vrouw meer moet bewijzen in de grote boze mannengrunt-wereld, maar ach daar trek ik me niet zoveel van aan. Ik weet wat ik kan en we zijn er binnen Izegrim tevreden over. En zijn er mensen in het publiek die het maar niks vinden van die gruntende vrouwen op het podium, dan gaan ze toch lekker in de bar een biertje drinken. Ieder zo z´n smaak, maar over het algemeen blijven de mensen wel geboeid tijdens ons optreden en dat is wel een teken dat we serieus genomen worden.

Vertel overigens eens hoe je aan die ziekelijke strot geraakt? Ik ken maar weinig zangers die kunnen wat jij kan. Indien ik je moet vergelijken, dan geef ik de naam op van Crisis.
K: Tja, die strot is in de loop der jaren ontwikkeld van een wat zwaardere grunt naar een wat hogere scream. Dat hoor je op onze cd´s wel terug. Toen ik begon met grunten was ik een jaar of 16 en ik heb heel wat moeten experimenteren voordat ik een stemgeluid had ontwikkeld waar ik me lekker bij voel zonder te forceren en dat ook nog catchy klinkt. Het is natuurlijk een bepaalde techniek die je steeds verder kunt uitbouwen. Vond ik het 10 jaar geleden grappig en gepast om zo zwaar mogelijk te klinken, thans streef ik er naar een wat meer helder en verstaanbaar stemgeluid te produceren. Dank trouwens voor je complimenten over mijn strot. Altijd leuk om te lezen dat er mensen zijn die het gaaf vinden. Bij Solstice heb ik nooit gezongen al heb ik wel een paar keer mee geoefend om eventueel in te vallen. Izegrim is mijn eerste serieuze band. Ik kende de band Crisis nog niet, maar ik heb natuurlijk even op Internet geluisterd en ik moet zeggen dat het me in zekere zin wel aanspreekt. Karyn Crisis gebruikt een aantal verschillende stemtechnieken en ik hoor op bepaalde punten ook wel wat vergelijking met mijn stem, maar ik hou eerlijk gezegd nooit zo van het vergelijken. De één is de ander niet. Om even een uitstapje te maken naar een zangeres die ik enorm bewonder, noem ik Dawn Crosby van Fear Of God en Detente. Ze is helaas niet meer onder ons, maar wat had zij een pakkende en geile stem. Om jaloers op te worden.

Over wat gaat de cd titel en wat is de inhoud van de teksten?
K: De teksten zijn uiteraard belangrijk voor me, het geeft richting aan mijn muzikale rol binnen Izegrim. Joep schrijft alle teksten, maar ik moet wel kunnen staan achter wat hij schrijft. De teksten laten zich niet zo makkelijk in een paar woorden uitleggen. Maar kort gezegd is het een deels historisch en deels fictief verhaal over hoe en waarom een relatief jonge natie zich langzaam de totale wereldmacht toeeigent en de verdeeldheid die dat teweeg brengt in de wereld. Wie '1984' van George Orwell heeft gelezen zal er ongetwijfeld wel één en ander in herkennen.

Nog eventjes over jullie cd titel, het vergt wellicht enkele oefeningen om de titel vlot uit te spreken?
K: Als je er twee losse woorden van maakt gaat het makkelijker: "Totali tarianism". Je kunt het natuurlijk ook gewoon bij de afkorting houden.

Jullie tekenden bij Rusty Cage, volgens mij een sterk opkomend kwaliteitslabel. Hoe zijn jullie bij hen terecht gekomen en uit wat bestaat de deal? Ik neem aan dat jullie tevreden zijn met collega bands als Non Divine en Cypher?
J: We zijn niet bij ze terecht gekomen, opeens waren ze er. Jeroen (gitarist) had al contact met ze en hij heeft alles geregeld. 'collega-bands' zeggen ons niet zoveel, uiteindelijk gaat het toch om je eigen product dat je samen met het label aan de man brengt. Wat andere bands op hetzelfde label doen is daarom eigenlijk net zo irrelevant als vermelden bij welke al-dan-niet bekende bands je in het voorprogramma hebt gestaan.
K: Non-Divine zijn toffe gasten, bijzonder prettig om mee op te trekken ook. Cypher is ons wat minder bekend...

Wat verwachten jullie van deze cd?
K: Tot nu toe komen onze verwachtingen met betrekking tot onze nieuwe cd en de promotie eromheen aardig overeen met de werkelijkheid. De cd wordt over het algemeen zeer positief ontvangen en het is voor veel mensen een aanleiding om nader onderzoek naar Izegrim in te stellen. Op die manier raken we steeds meer bekend bij een groter publiek. Dat levert aardig wat aanvragen voor optredens op. Onze ambitie is er nog steeds op gericht muziek te maken waar we achter staan, goede optredens neer te zetten en veel lol te hebben. Bij de vorige cd´s hebben we die doelen zeker ook bereikt, maar op een wat kleinschaliger niveau. Immers we deden alles in eigen beheer, dus moesten we ons tevreden stellen met een wat kleiner netwerk. Neemt niet weg dat we in de loop der jaren hele gave dingen hebben gedaan. Doordat we nu een deal hebben bereiken we meer mensen, bladen, fora en staan we dus wat breder in de picture en dat voelt prima.

Hoe gaan jullie deze cd ondersteunen? Komen jullie naar België om de cd live te promoten?
K: De beste promotie van de cd is de live-promotie dus we hebben dit jaar al flink wat optredens achter de rug en we hebben er nog een aantal in het verschiet. Jazeker komen we ook naar België. Op 19 juli spelen we op het Metal Méan Festival en op 19 oktober op Metal Female Voices. Tot nu toe hebben we voornamelijk in Nederland en Duitsland gespeeld. Daar waar de Nederlanders nogal eens kritisch met de armen over elkaar staan te luisteren of je al dan niet fouten maakt, hebben de Duitsers eerder de neiging lekker los en onbenullig uit hun dak te gaan. We zijn dan ook benieuwd hoe we in België ontvangen worden. Ik ben een aantal keren als bezoeker op een festival in België geweest en heb daar een goede sfeer geproefd, dus ik heb er alle vertrouwen in dat het twee geslaagde feestjes gaan worden.

Wordt de cd wereldwijd verspreid?
K: Ja, via Internet wordt de cd over de hele wereld verspreid, maar bestellen via een platenzaak is beperkt tot Europa.

Kunnen mensen die interesse hebben in jullie ouder materiaal die nog steeds bij jullie nabestellen?
K: Onze eerste full length cd "Guidelines for genocide" (uitgebracht in 2002) is uitverkocht, maar onze mini-cd "New world order" (2005) is nog verkrijgbaar. Als mensen interesse hebben dan kunnen ze me een mailtje sturen via onze site www.izegrim.nl.

Ik geef jullie enkele cd's van voor mij klassieke Nederlandse cd's, graag jullie commentaar/mening daarop;
J: In dit lijstje mis ik wel een paar bands: Sempiternal Deathreign ("The spooky gloom"), Thanatos ("Emerging from the Netherworlds") en natuurlijk de verzamelde werken van God Dethroned.
        
        Asphyx - "Last one on earth"
J: Naar mijn mening wel één van de beste death metal platen ooit gemaakt, hoewel ik "The rack" nog nèt iets beter vind (afgezien van de productie). Asphyx is een belangrijke reden waarom ik als 15-jarige puber ooit ben gaan drummen. Ik was bij een van hun eerste optredens in Emmeloord (met Necro Schizma) en dat optreden maakte echt indruk. Bob is een drummer van het kaliber 'houthakker' maar zijn stijl is herkenbaar uit duizenden. Muzikaal gezien is Asphyx sowieso nooit een hoogvlieger geweest, maar het is een schoolvoorbeeld van hoe je met beperkte techniek en weinig toeters en bellen toch iets geweldigs kunt neerzetten. Dat vind ik bijzonder knap.

    Altar - "Youth against Christ"
J: Altar is een band waar ik nooit wat mee heb gekund. Het enige dat is blijven hangen is dat ik de "And God created Satan to blame for his mistakes"-demo wel aardig vond, dat op Metalblast 1991 (of was het '92?) pakweg één op de vijf metalheads met een Altar-shirt rondliep en dat de zanger het niet kon nalaten na elk zelfstandig naamwoord het woord 'godverdomme' te roepen. De vete die later ontstond tussen bandleden over wie de naam Altar mocht gebruiken was een vrij zielige vertoning. Daarna is het ook nooit meer wat geworden.
       
        Gorefest - "False"
K: Met Gorefest heeft voor zover ik weet niemand van ons ooit iets bijzonders gehad, afgezien van onze vakanties in Goes vroeger waar we de heren nog wel eens tegenkwamen in Café De Pompe.
       
        Pestilence - "Testimony of the ancients"
J: Destijds vond ik het de tegenvallende opvolger van "Consuming impulse", maar achteraf gezien is het eigenlijk best een goede plaat. Meen me te herinneren dat er teveel intro's, tussentro's en outro's op stonden en dat me dat na verloop van tijd begon te irriteren. Desondanks is Pestilence wel een van de beste metalbands die Nederland ooit heeft gehad.
       
        The Gathering - "Always"
J: Slechte productie, maar geniaal concept. Zeker destijds zeer vernieuwend. De "Moonlight archer"-demo vond ik zelf beter klinken, maar dat kan ook aan mijn gammele stereo hebben gelegen. Ik denk dat The Gathering een van de weinige Nederlandse bands is zonder wie het internationale muzikale spectrum er toch iets anders zou hebben uitgezien.
       
        F&J - "No place for disgrace"
J: Hoewel deze plaat uiteraard wel in m'n platenkast staat heb ik Flotsam & Jetsam eigenlijk nooit veel aandacht gegeven. Vroeger luisterde ik voornamelijk naar death metal (Death, Autopsy, Possessed etc.) en alles wat daar een beetje in de buurt kwam. Flotsam viel daar niet onder, dus dat is me een beetje ontgaan. Eigenlijk heb ik met de tour enkele weken geleden pas ontdekt wat voor toffe nummers Flotsam heeft.
K: Yves, ik kan niet anders dan me bij Joep aansluiten (afgezien van Altar - godverdomme -) en het adagium 'vroegâh was alles beter' poneren.

Nederland is bij mij vooral bekend omwille zijn uitstekende death metalbands. Kan je ons enkele bands aanraden die thrash metal spelen?
J: Nederland heeft eigenlijk niet zo veel echte thrash bands. Nooit gehad ook. Legion Of The Damned is ongetwijfeld Neerlands bekendste thrash metal band, alhoewel ik daar zelf weinig mee heb. Verder hebben we nog de oudgedienden van Deadhead, X-tinction ('échte' Bay-Area Thrash uit Holland) en natuurlijk Nederlands meest ondergewaardeerde band Crustacean. Die laatste is al enkele jaren absoluut een van mijn favoriete bands en ik snap werkelijk niet waarom zij nooit zijn opgepikt door een groter label. De jongens van Crustacean hebben trouwens ook een meer dan zeer verdienstelijke Slayer coverband. Wellicht is juist dat het euvel, evenals de wat merkwaardige bandnaam. Maar wat mij betreft is dit nog steeds een band die véél meer aandacht verdient dan ze nu krijgen.

Laatste woorden om jullie te promoten onder onze Belgische lezers?
Komt allen naar Metal Méan of Metal Female Voices voor een nadere kennismaking met Izegrim en om samen een pintje te drinken!

http://www.myspace.com/izegrim
Yves


 

Related Items

CD of the month

Image DYSCORDIA

The Road To Oblivion
Dutch Music Works
Cd van de maand april 2024

Previous CD of the month

Sentry
High Roller Records
Cd van de maand Maart 2024

  • CCN Systems NV
  • Instath BVBA
  • Combell NV
  • Knowledge BVBA NV

© 2002-2024 Hell Spawn, all rights reserved.

Hosting and customn CMS made by VideoStore.be and Igor VC