Hell Spawn

 

AUTUMN

Hell Spawn » Interviews » AUTUMN

Het nieuwe album van het Friese Autumn staat helemaal in het teken van de vernieuwing. Een nieuw label, een nieuwe line-up, een nieuw hoesontwerp. "My new time" is in die optiek een meer dan symbolische titel! Redenen genoeg om enkele vragen naar de band te mailen. Drummer Jan Grijpstra voorzag ze van passende antwoorden.

AUTUMN
Na "Summer's end" is de line-up ferm dooreengeschud. Leden vertrokken om allerhande redenen. Is dit een normale gang van zaken in de ontwikkeling naar een professionele band?
Dat zou heel goed kunnen. Wij zijn al meer dan 10 jaar bezig met deze band en dat gaat gepaard met een hoop hoogte- en dieptepunten. Omdat wij niet van de band kunnen leven, en er vaak nog geld moeten bijleggen ook, is er wel een flinke dosis fanatisme en tijd nodig. Door de jaren heen krijg je steeds meer verantwoordelijkheden in de zin van werk en familie, en daardoor is het drukke bestaan in een band niet altijd meer te combineren. Ook moet je vaak werkzaamheden binnen de band doen die weinig met muziek te maken hebben maar wel belangrijk zijn achter de schermen. Dit kan tegen gaan staan en resulteren in verlies van motivatie. Uiteindelijk houd je mensen over die in staat zijn genoeg tijd en enthousiasme te genereren om de band naar een hoger plan te tillen.

De grootste verrassing was toch wel het vertrek van Meindert Sterk die tekstschrijver, componist, ontwerper... was voor de band. Deed dit jullie twijfelen om ermee door te gaan of werd 'de erfenis' vooraf duchtig besproken?
Dit was inderdaad een behoorlijke tegenslag. Meindert is vanaf het begin een grote inspirator geweest en was ook een belangrijke man wat betreft het artwork en de teksten. Het is wat dat betreft altijd zijn geesteskindje geweest. Hij had het er dan ook moeilijk mee om de beslissing te nemen ermee te stoppen. Dit is allemaal wel in goed overleg gegaan. Hij heeft het vanaf het begin altijd erg druk gehad wat betreft het combineren van de band met zijn gezin en zijn werk en toen we vorig jaar opnieuw een nieuwe maatschappij moesten zoeken die onze derde plaat wilde financieren, heeft hij besloten om andere uitdagingen te zoeken. Hij heeft de shows afgemaakt totdat we een geschikte vervanger hadden gevonden in de vorm van Jerome. Daarna hebben we pas naar buiten gebracht dat hij ermee ging stoppen. Hij vond het wel belangrijk dat, als wij dat wilden, de band wel de kans kreeg om door te gaan.

De nieuwe plaat heet "My new time". Een titel die bewust gekozen lijkt als je kijkt naar die line-up wissels, het hoesontwerp en vooral ook als je het album beluistert. Is dat zo?
Toen we de selectie van nummers hadden uitgekozen waarmee we de studio in gingen, vonden we deze titel meteen al het meest pakkend. Dan spelen onbewust ook de redenen mee die je aangeeft (nieuwe mensen erbij, nieuwe maatschappij, etc). Pas nadat we het over de titel eens waren zijn we gaan zoeken naar een hoes, die is dus het resultaat van de titel. Dit keer is het artwork ook door de hele band uitgezocht. Normaalgesproken deed Meindert dit werk. Dat de muziek iets anders uitpakt dan op de andere platen was al een trend die ingezet was op "Summer's end", dus daar is de titel niet specifiek op gebaseerd.

Jullie hebben ook een nieuw label, Metal Blade. Aan de ene kant kan ik die keuze begrijpen omwille van de internationale uitstraling, aan de andere kant vind ik jullie muziek wel een beetje de vreemde eend in hun vooral extremere, puurdere metal-cataloog. Kan je jullie keuze toelichten?
Dat is waar, dat is ook het eerste waar ik aan dacht. Als je wat dieper in hun catalogus kijkt, vind je nog wel wat meer uitschieters maar het blijft een feit dat we niet bij de grote massa Metal Blade bands passen. We zochten een label dat ons ook in de underground goed kon promoten, we hadden tot nu toe alleen ervaring met major, mainstream labels (Sony, Universal). Het voordeel van deze labels is hun distributie netwerk, het nadeel is dat ze een relatief kleine band als ons niet goed in de underground kunnen neerzetten. Metal Blade kan en doet dit wel en pakt het heel nuchter en slim aan. Dit is voor ons een grote vooruitgang. We voelen nu met deze plaat dat er ook daadwerkelijk wat gebeurt en dat een hele grote groep mensen bereikt wordt. We zijn erg tevreden met onze keus en blij dat Metal Blade de gok met ons heeft gewaagd.

Na de verrassing van de eerste luisterbeurt, hoor je toch verschillende gekende elementen terug. Vooral van "Summer's end" dan toch. In die optiek lijkt "My new time" een herkenbaar vervolg daarop waarbij nieuwe invloeden, uit een alternatievere rockhoek, zijn toegevoegd. Kan je je daarin vinden?
Helemaal! We zijn vanaf "Summer's end" al begonnen met een meer gitaar groove gerichte aanpak van de songs. Als je luistert naar "Summer's end", "This night" of "Gallery of reality", dan kun je al raakvlakken vinden. We hebben dit doorgezet op een iets extremere manier en daardoor zijn vooral de meer staccato riffs en dubbel bass patronen verdwenen en hebben plaats gegeven aan de meer groove gerichte gitaar riffs. De karakteristieke synth lijnen en geluiden van Jan Munnik hebben de nummers naar een hoger niveau getild en nog meer het gevoel gegeven dat de nummers anders uit de verf zijn gekomen. Dus ik sluit me helemaal aan bij je mening.

Ik was enigszins verbaasd dat Nienke, als zangeres en met het vertrek van Meindert, het schrijven van teksten niet op zich genomen heeft. Hoe komt dat?
We hebben een behoorlijke preproductie gedaan voor dit album en meer dan 30 nummers gemaakt. Een aantal hiervan zijn dan ook geschreven (soms tekst en soms muziek) door Nienke. Deze nummers zijn niet op deze plaat terecht gekomen maar we zullen ze voor komende albums vast nog gaan gebruiken. Naast Nienke, schrijven ook Mats en Jens een hoop teksten en deze zijn voor deze plaat gebruikt. Nienke was zelf ook druk met het opzetten van de studio waar we opgenomen hebben (Graveland studio) en hierdoor kon ze niet alle tijd steken in het schrijven van de teksten. Ik denk dat ze op de volgende plaat een groter aandeel zal hebben in de teksten.

De beleving, in de vocalen, lijkt een stuk intenser. Is dat omdat de onderwerpen hedendaagsere thema's bezingen of komt dat 'gewoon' door de extra jaren ervaring?
Ik denk dat het zowel door ervaring komt als het feit dat deze nummers zich wel lenen voor een intense, dynamische zang. Als je luistert naar "Solar wake" op de "Summer's end" plaat, dan kun je al horen dat ze met deze zangstijl aan het experimenteren was. Ze heeft dit op deze plaat doorgezet en dat heeft geresulteerd in intense, dynamische en emotionele zanglijnen.

Het album is opgenomen in de 'eigen' Graveland studio. Zorgt die thuissituatie niet voor extra afleidingen of geeft het net een comfortabeler gevoel?
We konden kiezen waar we op wilden nemen. We hadden een vast budget, dus een studio in bijvoorbeeld het buitenland was ook een mogelijkheid. Consequentie zou dan zijn dat we wel zeer beperkte tijd en dus een behoorlijke deadline zouden hebben. Omdat de studio van Arno Krabman klaar was en hij een jonge, zeer talentvolle producer is, was de keus al snel gemaakt. We konden nu beter plannen wanneer en wie de studio in moest, zodat we ook niet onnodig vrij hoefden te nemen. Dit kan weer schelen als we straks op tour gaan. De combi van Arno achter de knoppen en Jochem Jacobs van de Splitsecond Sound  studio die het mixen en masteren heeft gedaan, is erg goed uitgepakt. Ik ben zeer tevreden!

Er staan reeds heel wat shows aangekondigd in Nederland, maar slechts eentje in België (Metal Female Voices Fest). Is het moeilijker voor een band als Autumn in ons kikkerlandje of hebben wij onvoldoende geschikte zalen (of promotors) om jullie meer hierheen te halen?
We spelen altijd graag in België, de sfeer is goed en de mensen zijn erg aardig. De reden dat er nu weinig shows in België geboekt zijn weet ik niet, ik denk dat het aanbod nog vrij laag is. We hebben inderdaad vaak in of hele grote zalen gespeeld, of in kleine kroegjes, of op festivals. Dus misschien is het middelgrote zalencircuit in België niet zo groot. Als we de kans krijgen om in België te spelen, doen we het graag!

En zijn er nog geen onderhandelingen aan de gang voor een uitgebreide Europese tour?
We zijn bezig met een tour in het najaar. Deze zal tot nu toe Duitsland en Oostenrijk aandoen. Hopelijk komen daar nog meer landen bij. Wanneer een en ander bekend wordt weet ik niet. Het is een hele onderneming om een goede tour te regelen.

Na de release van de vorige plaat "Summer's end" namen jullie een videoclip op voor "Gallery of reality" en zelfs eentje voor een 'onuitgegeven' nummer "Premeditated dying". Hoe waren de reacties daarop en zijn er weer plannen in die richting?
De reacties waren goed, we krijgen nog steeds reacties omdat we ze op onze site en Myspace hebben gezet. Probleem was wel dat de clips maar heel kort op de muziekstations hebben gedraaid en dus hun doel een beetje voorbij zijn geschoten. Het kost een hoop geld dus we zijn er wel voorzichtig mee nu. Er zijn wel plannen om een clip te maken bij een van de nummers maar dit zijn we nog aan het uitwerken. Hopelijk hebben we daar na de zomer meer nieuws over.

Een groot deel van de band (en de band zelf) heeft een MySpace pagina. Heeft dat virtuele sociale netwerk een invloed op een band/muzikant(e) of is het gewoon een leuk tijdverdrijf?
Ik ben er zelf niet zo bedreven in maar ik weet dat een aantal mensen van de band zo'n pagina heeft. Voor de band is het wel een uitkomst. Je kunt nummers streamen en clips laten zien. Hierdoor bereik je weer een hoop extra en andere mensen dan via onze reguliere site.

Het album is al een tijdje uit nu. Voldoen de reacties een beetje aan jullie eigen verwachtingen die jullie allicht wel hadden met dit 'nieuwe' geluid?
We hadden geen verwachtingen dit keer. We waren zeer tevreden met het resultaat maar wisten dat het wel uiteenlopende reacties zou kunnen opwekken. Ik moet zeggen dat de reacties en recensies erg positief waren vanuit heel Europa. Dit heeft ons erg goed gedaan. We hebben een risico genomen door niet exact hetzelfde te doen als op de vorige platen maar onze ontwikkeling door te zetten. Mensen hebben dit begrepen en waarderen het over het algemeen. Ik ben hier erg blij mee.

Is er al nagedacht over een volgende stap in de Autumn-carrière of gaan jullie hier eerst ten volle van genieten?
We willen dit jaar veel gaan spelen en touren en hopelijk nog een videoclip opnemen. Daarnaast gaan we door met schrijven en nummers uitwerken en is het doel om volgend jaar weer de studio in te duiken. Het heeft de laatste keer nogal lang geduurd, dit willen we niet weer laten gebeuren!

http://www.myspace.com/autumnband

Pow

Related Items

CD of the month

Image DYSCORDIA

The Road To Oblivion
Dutch Music Works
Cd van de maand april 2024

Previous CD of the month

Sentry
High Roller Records
Cd van de maand Maart 2024

  • CCN Systems NV
  • Instath BVBA
  • Combell NV
  • Knowledge BVBA NV

© 2002-2024 Hell Spawn, all rights reserved.

Hosting and customn CMS made by VideoStore.be and Igor VC